Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, Tuomarinkyläntie 4-18, Tuomarilan kartano, Ravintola Annan Kartano Oy
Vahingonkorvausvaatimus, taloudellinen menetys
Päätös
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet
Hakija on 10.5.2022 esittänyt kaupungille määrältään 260,35 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan jäteauto ei ole päässyt tyhjentämään jätteitä Tuomarinkylän kartanon alueelta 1.-28.2.2022 välisenä aikana. Tuomarinkylän kartanoon johtavat tiet ovat olleet käyttökelvottomia. Jäteauto ei ole päässyt paikalle eikä ole päässyt tyhjentämään jätteitä, mutta jäteauton käynnistä on laskutettu ja ylimääräisistä jätteistä on tullut lisälasku. Hakija on reklamoinut kaupungin kunnossapitoyksikölle ajoratojen kunnosta monta kertaa.
Sovellettavat säännökset ja vahingonkorvausvastuun edellytykset
Kaupungin vastuuseen sovelletaan vahingonkorvauslakia, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa laissa säädetään, muuta johdu.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.
Julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista tehtävää. Tässä tarkoitettu vastuu yhteisöllä on lain mukaan kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.
Kyseessä oleva vahinko ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon. Katujen kunnossapito tai jätehuollon järjestäminen eivät ole julkisen vallan käyttöön kuuluvia viranomaistoimintoja vaan julkisyhteisön muuta hallintotoimintaa, joten hakemuksessa tarkoitetun, henkilö- tai esivahinkoon liittymättömän ns. puhtaan taloudellisen varallisuusvahingon korvaamiseen ei kaupungilla ole lain mukaan velvollisuutta. Vahingonkorvausvaatimus kaupunkiin kohdistettuna on siten lakiin perustumaton.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vaikka kaupunki katsoo, että hakijan vahingonkorvausvaatimus on kaupunkiin kohdistettuna perusteeton, asiassa on kuitenkin pyydetty kunnossapidosta vastaavalta selvitys. Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Tuomarinkylän kartanolle johtavat ajoradat (Tuomarinkyläntie ja Kavaleffintie) ovat vähäliikenteisiä sorapäällysteisiä ajoratoja ja niitä hoidetaan hoitoluokan III mukaisesti. Teitä ympäröi maisemaniitty ja laidunalue.
Kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan kartanolle menevät tiet on aurattu ja hiekoitettu helmikuun aikana säännöllisesti yhteensä 17 kertaa. Lisäksi polanteen poistoa on suoritettu 21.2.2022, 25.2.2022 ja 28.2.2022.
Kaupungille ei ole tullut palautteita Tuomarinkylän kartanolle vievien ajoratojen kunnosta. Kaupungin tietojen mukaan Tuomarinkylän kartanolle on päässyt ajamaan eikä kaupungille ole tullut palautteita ettei kartanolle ole päässyt ajamaan. Kaupungille ei myöskään ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia liittyen kartanolle vievien ajoratojen kuntoon helmikuun 2022 ajalta.
Ilmatieteen laitoksen Ilmastokatsauksen mukaan tammikuun 2022 viimeisenä viikonloppuna Valtteri-myrsky toi Etelä-Suomeen runsaasti märkää lunta. Lunta kertyi parissa päivässä yleisesti parikymmentä senttiä, mutta etenkin Uudellamaalla monin paikoin enemmänkin. Valtteri-myrskyn yhteydessä Helsingin Kumpulan mittausasemalla lumensyvyys nousi 22 senttimetristä 41 senttimetriin. Tämän jälkeen helmikuussa 2022 esiintyi runsaita lumisateita. Lumipyryjen johdosta useammalla paikkakunnalla yllettiin metrin lumensyvyyteen. Helsingin Kumpulassa rekisteröitiin suurin lumensyvyyden kasvu, 35 cm vuorokaudessa. Forecan mukaan helmikuun sademäärä oli laajalti maan etelä- ja itäosassa poikkeuksellisen suuri. Sääilmiö on poikkeuksellinen silloin, kun se esiintyy tilastollisesti keskimäärin kerran 30 vuodessa tai harvemmin. Suuret sademäärät tarkoittivat suuria lumimääriä ja etelässä suurimmassa osassa helmikuun päiviä vähintään käytiin plussan puolella. Pintojen sulaminen ja uudelleen jäätyminen aiheuttivat monin paikoin ajoittain hyvinkin hankalia keliolosuhteita.
Sää- ja keliolosuhteet ovat olleet poikkeukselliset. Laki ei edellytä sitä, että kunnossapitokalusto mitoitettaisiin kaikkein poikkeuksellisimpia tilanteita varten. Missään kunnossapidon taso ei kuitenkaan saa pitkään alittaa tyydyttävää tasoa. Poikkeuksellisen säätilan aikana huolehditaan ensin liikenteellisesti keskeisistä alueista. (HE 281/2004 vp, s. 17.)
Ajoradat sijaitsevat pellon keskellä ja ovat sorapäällysteisiä, mikä reagoi routaan nopeammin kuin asfalttipäällyste. Poikkeuksellisista sää- ja keliolosuhteista johtuen ajorata on voinut vahinkoaikaan tilapäisesti alittaa sohjon ja polanteen poistamisen osalta kaupungin laatuvaatimusten tason tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä huolimatta. Kaupunki katsoo, ettei tilanne ole kuitenkaan ollut pitkäaikainen. Poikkeusoloista huolimatta ajoratoja on pyritty hoitamaan hoitoluokan mukaisesti.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Edellä esitetyillä perusteilla kaupunki katsoo, että hakijan vahingonkorvausvaatimus kaupunkiin kohdistettuna on perusteeton eikä kaupunki ole asiassa korvausvelvollinen.
Tämän lisäksi asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo toimineensa kadun kunnossapitovelvoitteen osalta riittävän huolellisesti poikkeukselliset sää- ja keliolosuhteet huomioiden.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 5 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §
Toimivalta päätöksenteossa
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
This decision was published on 21.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Jenni Leikas, valmistelija, puhelin: 09 310 34581