Hankinta, puitejärjestely 2023-2024, kiinteistöautomaatiotyöt, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-006787
More recent handlings
Case 6. / 134 §

Kiinteistöautomaatiotyöt, puitejärjestely 2023 - 2024

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti tilaomaisuusyksikön päällikön tekemään kiinteistöautomaatiotöitä koskevat puitesopimukset osa-alueittain seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Caverion Drive ja Computec

Pääsopimustoimittaja: Caverion Suomi Oy

Varasopimustoimittaja 1: Are Oy

Osa-alue 2: DEOS

Pääsopimustoimittaja: Bravida Finland Oy

Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy

Osa-alue 3: Fidelix

Pääsopimustoimittaja: Are Oy

Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy

Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy

Osa-alue 4: Honeywell (Centraline ja Trend)

Pääsopimustoimittaja: Nolite Oy

Varasopimustoimittaja 1: Are Oy

Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy

Osa-alue 5: Ouman

Pääsopimustoimittaja: Ouman Oy

Varasopimustoimittaja 1: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy

Varasopimustoimittaja 2: Are Oy

Osa-alue 6: Schneider

Ei hyväksyttyjä tarjouksia.

Osa-alue 7: Siemens

Pääsopimustoimittaja: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy

Varasopimustoimittaja 1: Cervius Group Oy

Varasopimustoimittaja 2: Siemens Osakeyhtiö

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki pois Schneider Electric Finland Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan vakavaraisuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana, jonka muodostavat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala sekä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara. Tämä päätös koskee kaupunkiympäristön toimialan osuutta hankinnasta. Stara tekee hankinnasta oman hankintapäätöksen.

Tarjouspyynnössä hankintarenkaan hankinnan ennakoiduksi enimmäisarvoksi oli ilmoitettu 11 500 000 euroa ilman arvonlisäveroa. Hankinnan ennakoituun arvoon oli laskettu mukaan hankinta-renkaan molempien osapuolien hankintojen ennakoidut arvot.

Kaupunkiympäristön toimialan kaikkien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 400 000 euroa. Puitejärjestelyn enimmäisarvo arvonlisäverottomana on 9 000 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.

Kaupunkiympäristön toimialan hankintojen arvonlisäverottoman ennakoidun arvon arvioidaan jakautuvan osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 1,2 M€, osa-alue 2: 0,3 M€, osa-alue 3: 1,2 M€, osa-alue 4: 0,6 M€, osa-alue 5: 0,9 M€ ja osa-alue 7: 1,2 M€. Hankintojen arvonlisäveroton enimmäisarvo jakautuu osa-alueittain seuraavasti: Osa-alue 1: 2 M€, osa-alue 2: 0,5 M€, osa-alue 3: 2 M€, osa-alue 4: 1 M€, osa-alue 5: 1,5 M€ ja osa-alue 7: 2 M€. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöön otettavat kaksi (2) optiovuotta.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta.

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2023 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.12.2024. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan perustiedot

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara teettävät kiinteistöautomaatiotöitä. Työt kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta on kilpailutettu em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana. Molemmat tekevät saatujen tarjousten perusteella omat hankintapäätökset ja puitejärjestelyn piiriin valittujen toimittajien kanssa erikseen omat sopimukset.

Hankinta on jaettu järjestelmäkohtaisesti 7 osa-alueeseen. Osa-alueet on jaettu yleisimpien kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämissä kiinteistöissä käytössä olevien kiinteistöautomaatiojärjestelmien perusteella seuraavasti:

1. Caverion Drive ja Computec

2. DEOS

3. Fidelix

4. Honeywell (Centraline ja Trend)

5. Ouman

6. Schneider

7. Siemens

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2024 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella 1 vuoden pituisella optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintatarjouksina 31.12.2024 saakka.

Kuhunkin osa-alueeseen valitaan yksi (1) varsinainen pääsopimustoimittaja ja 1-2 varatoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta. Sama tarjoaja voi lähtökohtaisesti tulla valituksi vain yhden osa-alueen pääsopimustoimittajaksi, tarjouspyynnössä mainituin poikkeuksin. Mikäli tarjoaja jättää tarjouksen useampaan, kuin yhteen osa-alueeseen, tulee tämän tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kriteerit” valita ensisijaisuusjärjestys siitä minkä osa-alueen pääsopimustoimittajaksi tarjoaja haluaa ensisijaisesti tulla valituksi.

Sama tarjoaja voidaan valita useamman osa-alueen varatoimittajaksi. Osa-alueiden määrää ei ole varatoimittajien valinnan osalta rajoitettu. Hankintayksiköllä on osa-alueittain oikeus päättää siitä, että valitaanko kuhunkin osa-alueeseen 1 vai 2 varatoimittajaa

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Kiinteistöautomaatiotyöt, puitejärjestely 2023-2024” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 9.10.2022.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 8.11.2022 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kaksitoista (12) tarjoajaa: Are Oy, Bravida Finland Oy, Cateva Oy, Caverion Suomi Oy, Cervius Group Oy, Fidelix Oy, Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy, Nolite Oy, Ouman Oy, Paretec Oy, Schneider Electric Finland Oy ja Siemens Osakeyhtiö. Tarjouksista 2 koski osa-aluetta 1, 2 osa-aluetta 2, 3 osa-aluetta 3, 3 osa-aluetta 4, 3 osa-aluetta 5, 1 osa-aluetta 6 ja 4 osa-aluetta 7.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

ESPD-lomakkeella esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja tarjouspyynnössä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjouspyyntö on liitteenä 2 ja ESPD-lomake liitteenä 3.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Schneider Electric Finland Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä ja ESPD-lomakkeella tarjoajan vakavaraisuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Schneider Electric Finland Oy:n riskiluokitus ei Suomen Asiakastieto Oy:n riskiluokituksen mukaan täytä asetettua vaatimusta, joten sen tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Muiden tarjoajien tarjoukset täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja näiden tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.

Tarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina ja materiaalien alennusprosentteina.

Tarjousten vertailussa tuntiveloitushintojen yhteenlasketun vertailupisteiden osuus on 50 % ja materiaalien alennusprosenttien yhteenlasketun vertailupisteiden 50 %.

Tuntiveloitushintojen vertailu

Tuntiveloitushintojen vertailuhinnat muodostuvat yksittäisten tuntiveloitushintojen ja niille määriteltyjen painotuskertoimien (hankittava määrä) tulosta. Tuntiveloitushintojen yhteenlaskettu vertailuhinta muodostuu yksittäisten tuntiveloitushintojen vertailuhintojen summasta. Halvimman tuntiveloitushintojen yhteenlasketun vertailuhinnan (a) tarjonnut saa maksimipisteet 50 pistettä (=tuntiveloitushintojen vertailupisteet). Muiden tarjoajien tuntiveloitushintojen vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Halvin yhteenlaskettu tuntiveloitushintojen vertailuhinta (a) / muun tarjoajan yhteen-laskettu tuntiveloitushintojen vertailuhinta (b) * maksimipisteet (50) = a/b*50.

Alennusprosenttien vertailu

Materiaalien alennusprosenttien vertailupisteiden laskentatapa: Alennusprosenttien pistemäärät muodostuvat ryhmittäin siten, että ryhmän (x) suurimman alennusprosentin (a) tarjonneen tarjous saa kyseisen ryhmän maksimipisteet. Muiden tarjoajien tarjousten alennusprosenttien pistemäärät lasketaan ryhmittäin seuraavasti: Ryhmään (x) tarjottu alennusprosentti (b) / ryhmään (x) tarjottu suurin alennusprosentti (a) * kohderyhmän (x) maksimipisteet. Alennusprosenttien yhteispistemäärä muodostuu kaikkien ryhmien pistemäärien summasta.

Materiaalien alennusprosenttien vertailupistemäärä muodostuu siten, että suurimman alennusprosenttien yhteenlasketun pistemäärän (a) tarjonnut saa maksimipisteet 50 pistettä. Muiden tarjoajien pisteet lasketaan seuraavasti: Muun tarjoajan yhteenlaskettu alennusprosenttien pistemäärä (b) / suurin yhteenlaskettu alennusprosenttien pistemäärä (a) * maksimipisteet (50) = b/a*50.

Tarjousten kokonaisvertailu

Tarjousten vertailupisteet muodostuvat tuntiveloitushintojen vertailupisteiden (x) ja materiaalien alennusprosenttien vertailupisteiden (y) summasta = x+y.

Sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että kuhunkin osa-alueeseen valitaan yksi (1) varsinainen pääsopimustoimittaja ja 1-2 varatoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta. Sama tarjoaja voi lähtökohtaisesti tulla valituksi vain yhden osa-alueen pääsopimustoimittajaksi, tarjouspyynnössä mainituin poikkeuksin. Mikäli tarjoaja jättää tarjouksen useampaan, kuin yhteen osa-alueeseen, tuli tämän tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kriteerit” valita ensisijaisuusjärjestys siitä minkä osa-alueen pääsopimustoimittajaksi tarjoaja haluaa ensisijaisemmin tulla valituksi.

Sama tarjoaja voidaan valita useamman osa-alueen varatoimittajaksi. Osa-alueiden määrää ei ole varatoimittajien valinnan osalta rajoitettu. Hankintayksiköllä on osa-alueittain oikeus päättää siitä, että valitaanko kuhunkin osa-alueeseen 1 vai 2 varatoimittajaa.

Osa-alueiden 2, 3, 4 ja 7 pää- ja varasopimustoimittajat valitaan parhaiden vertailupisteiden mukaisessa järjestyksessä.

Osa-alueen 1 pääsopimustoimittajaksi valitaan osa-alueen 1 toiseksi parhaat vertailupisteet saanut Caverion Suomi Oy, koska osa-alueen 1 parhaat vertailupisteet saanut Are Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 3 pääsopimustoimittajaksi. Are Oy valitaan osa-alueen 1 varasopimustoimittajaksi.

Osa-alueen 5 pääsopimustoimittajaksi valitaan osa-alueen 5 kolmanneksi parhaat vertailupisteet saanut Ouman Oy, koska osa-alueen 5 parhaat vertailupisteet saanut Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 7 pääsopimustoimittajaksi ja osa-alueen 5 toiseksi parhaat vertailupisteet saanut Are Oy valitaan ensisijaisemmaksi ilmoittamansa osa-alueen 3 pääsopimustoimittajaksi. Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy valitaan osa-alueen 5 ensimmäiseksi varasopimustoimittajaksi ja Are Oy valitaan osa-alueen 5 toiseksi varasopimustoimittajaksi.

Tarjoajien valintamenettely on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.

Kiinteistöautomaatiotöitä koskevat puitesopimukset osa-alueittain tehdään seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1: Caverion Drive ja Computec

Pääsopimustoimittaja: Caverion Suomi Oy

Varasopimustoimittaja 1: Are Oy

Osa-alue 2: DEOS

Pääsopimustoimittaja: Bravida Finland Oy

Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy

Osa-alue 3: Fidelix

Pääsopimustoimittaja: Are Oy

Varasopimustoimittaja 1: Fidelix Oy

Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy

Osa-alue 4: Honeywell (Centraline ja Trend)

Pääsopimustoimittaja: Nolite Oy

Varasopimustoimittaja 1: Are Oy

Varasopimustoimittaja 2: Paretec Oy

Osa-alue 5: Ouman

Pääsopimustoimittaja: Ouman Oy

Varasopimustoimittaja 1: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy

Varasopimustoimittaja 2: Are Oy

Osa-alue 6: Schneider

Ei hyväksyttyjä tarjouksia.

Osa-alue 7: Siemens

Pääsopimustoimittaja: Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy

Varasopimustoimittaja 1: Cervius Group Oy

Varasopimustoimittaja 2: Siemens Osakeyhtiö

Sopimuskumppaneiksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Vertailutaulukko on liitteenä 1.

Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen

Tilaukset tehdään ensisijaisesti järjestelmäkohtaisesti sopimustoimittajaksi valituksi tulleelta urakoitsijalta, seuraavin poikkeuksin:

Työ voidaan tilata varatoimittajaksi valitulta urakoitsijalta, mikäli:

- urakoitsija on passiivinen eikä vastaa yhteydenottokanavansa kautta viimeistään 3 arkipäivän aikana (klo 16.00 mennessä) tälle esitettyyn alustavaan tiedusteluun toimeksiannon tekemisestä, tai jos urakoitsija ei myönteisen vastauksen annettuaan anna tarjousta kahden viikon kuluessa tai erikseen sovitussa ajassa.

- urakoitsija ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa.

- urakoitsija on suljettu puitejärjestelystä joko pysyvästi tai määrä-aikaisesti.

- jos työn aikataulusta tai kattohinnasta tai tilaajan edellyttämistä vaatimuksista ei päästä yhteisymmärrykseen. Sopimuksen mukaan tilaaja määrittää työn laajuuden ja tarkistaa tarjouksesta työhön käytettävät enimmäistuntimäärät ja aikataulun.

- kysymyksessä on puitejärjestelyssä aiemmin tilatun toimeksiannon jatkotilaus.

- urakoitsijan aikaisempi toimeksianto on tilausta tehdessä myöhässä urakoitsijasta johtuvasta syystä.

- urakoitsija ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä urakoitsija kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa.

- urakoitsija katsotaan esteelliseksi.

- jos aiempien toimeksiantojen laatu ei vastaa edellytettyä tasoa ja tilaaja on reklamoinut näistä kirjallisesti urakoitsijalle. Urakoitsijalle ei myöskään osoiteta uusia toimeksiantoja, ennen kuin reklamoidut puutteet on korjattu ja urakoitsija on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti.

- urakoitsija ei noudata sopimusehtoja eikä urakoitsija tilaajan kehotuksista huolimatta korjaa toimintaansa. Urakoitsijalle ei osoiteta uusia toimeksiantoja, ennen kuin sopimusrikkomus on korjattu ja sopimussakko sopimuksenmukaisesti suoritettu.

Minikilpailutus

- mikäli toimeksianto koskee koko kiinteistön automaatiojärjestelmän uusimista, hankinnat minikilpailutetaan puitejärjestelyssä mukana olevien sopimustoimittajien kesken.

- minikilpailutuksessa pyydetään tarjoukset kaikilta puitejärjestelyn sopimustoimittajilta. Valintaperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus.

- tilaaja esittää tarjouspyynnössään hankinnan toteuttamisessa tarvittavat tiedot esim. tavoiteaikataulun, kuvaa toimeksiannon sekä toimeksiannon erityispiirteistä johtuvat Toimeksiannon tarkemmat ehdot.

- toimeksiannon urakoitsijaksi valitaan tarjouspyynnössä esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti minikilpailutuksessa tarjouksen jättänyt, toimeksiannon aikatauluun sitoutunut ja asetetut erityisehdot täyttävä sopimustoimittaja.

- minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Poikkeuksena edellä kuvattuun menettelyyn ovat hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi tehtävät työt (esim. hätätyöt), joista tilaaja sopii urakoitsijoiden kanssa tapauskohtaisesti. Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.

Yksittäisiä tilauksia tullaan tekemään vain niiltä urakoitsijoilta, joiden tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on sopimuskaudella toimitettu tilaajalle tai ne ovat tilaajan saatavilla sopimuksen kohdan urakoitsijalta vaadittavat asiakirjat ja selvitykset mukaisesti.

Urakoitsija ei voi ilman perusteltua syytä kieltäytyä vastaanottamasta tilausta.

Tilaaja voi tilata sopimuskautena ko. toimialan töitä myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä. Puitesopimus ei tuota urakoitsijalle yksinoikeutta tuottaa tilaajalle sopimuksen kattamia töitä.

Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta. Muissa asiakirjoissa mahdollisesti esitetyt hankintavolyymit ovat vain arvioita, eivätkä ne ole tilaajaa sitovia.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 20.9.2022 § 507 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuus yli kolmen (3) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 05.12.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Antti Saarnio, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 34009

antti.i.saarnio@hel.fi

Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851

pasi.lonnberg@hel.fi

Maarit Johansson, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 43148

maarit.johansson@hel.fi

Attachments

1. Liite 1 Vertailutaulukot
2. Liite 2 Tarjouspyyntö
3. Liite 3 ESPD-lomake

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.