Hankinta, puitejärjestely, LVIA-suunnittelupalvelut 2022 - 2024, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-006865
More recent handlings
§ 52

LVIA-suunnittelupalvelut, puitejärjestely 1.6.2022 - 31.5.2024

Toimitusjohtaja

Päätös

Staran toimitusjohtaja päätti sulkea Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-alueita 3 ja 4 koskevasta tarjouskilpailusta ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 4 koskevasta tarjouskilpailusta ja oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään LVIA-suunnittelupalveluiden puitesopimukset 1.6.2022 - 31.5.2024 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:

  • Hepacon Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Ramboll Finland Oy
  • Sitowise Oy
  • Äyräväinen Oy
  • Granlund Oy

Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:

  • Hepacon Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Ramboll Finland Oy
  • Sitowise Oy
  • Granlund Oy
  • Vahanen Talotekniikka Oy
  • Äyräväinen Oy

Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:

  • Hepacon Oy
  • Sitowise Oy
  • Vahanen Talotekniikka Oy
  • Sweco Talotekniikka

Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:

  • Hepacon Oy
  • Sweco Talotekniikka Oy
  • Sitowise Oy
  • Ramboll Finland Oy
  • Vahanen Talotekniikka Oy
  • Climaconsult Finland Oy.

Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimustoimittajilta LVIA-suunnittelupalveluita sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan enimmäisarvo optiokausi mukaan lukien on 800 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan päättämään mahdollisten optiovuosien (1 + 1 vuotta) käyttöönotosta.

Hankintapäätös on jokaisessa osa-alueessa tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 50 %
  • laatu, painoarvo 50 %

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena sähkösuunnittelupalveluita lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 11.2.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-013597. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Hankinta tehdään Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan, Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran sekä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan muodostamana hankintarenkaana.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella sopimukset 31.5.2024 saakka.

Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlaskettu enimmäisarvo on arvonlisäverottomana 37 400 000 euroa. Staran hankinnan yhteenlaskettu enimmäisarvo on 800 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiokaudet (1+1 vuotta).

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”LVIA-suunnittelupalvelujen puitejärjestely 2022–2024” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 13.02.2022.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internetosoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:

1. Liikevaihtovaatimus
2. Vastuuvakuutusvaatimus
3. Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating-luokka)
4. Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskeva vaatimus (Referenssit ja vastuullisten suunnittelijoiden koulutus ja kokemus)

Tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) tarkistettiin Vastuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.

Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset pyydettiin toimittamaan tarjouslomakkeella.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 17.03.2022 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti yksitoista (11) yritystä (suluissa osa-alueet, joita tarjous koski):

  • Climaconsult Finland Oy (4)
  • FCG Finnish Consulting Group Oy (1, 2 ja 4)
  • Granlund Oy (1 ja 2)
  • Hepacon Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Oy PQR Consult Ab (1)
  • Raksystems Insinööritoimisto (3 ja 4)
  • Ramboll Finland Oy (1, 2 ja 4)
  • Sitowise Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Sweco Talotekniikka Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Vahanen Talotekniikka Oy (1, 2, 3 ja 4)
  • Äyräväinen Oy (1 ja 2)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 50 %
  • laatu, painoarvo 50 %.

Vertailupisteet ja niiden perusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailutaulukoista.

Tarjouksen vertailupisteet osa-alueittain muodostuvat tarjouksen yhteen-lasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä.

Urakoitsijoiden valinta

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Raksystems Insinööritoimisto Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 3 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska Raksystems Insinööritoimisto Oy ei ollut antanut tarjouslomakkeella vaadittuja tietoja koskien osa-alueen 3 yritys-tä koskevia referenssivaatimuksia. Raksystems Insinööritoimisto tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 3 osalta.

Raksystems Insinööritoimisto Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 4 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska Raksystems Insinööritoimisto Oy:n nimeämällä vastuullisella konsultilla ei ollut osa-alueen 4 vähimmäisvaatimusten mukaisia referenssejä. Raksystems Insinööritoimisto Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta.

FCG Finnish Consulting Group Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 4 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska FCG Finnish Consulting Group Oy ei ollut antanut pakollisia referenssejä koskevia tietoja tarjouspyynnön mukaisesti. FCG Finnish Consulting Group Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin jokaiseen osa-alueeseen valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on 5–7 toimittajaa.

Esitetään, että puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueitta seuraavasti:

Osa-alue 1

1. Hepacon Oy
2. Sweco Talotekniikka Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sitowise Oy
5. Äyräväinen Oy
6. Granlund Oy

Osa-alue 2

1. Hepacon Oy
2. Sweco Talotekniikka Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sitowise Oy
5. Granlund Oy
6. Vahanen Talotekniikka Oy
7. Äyräväinen Oy

Osa-alue 3

1. Hepacon Oy
2. Sitowise Oy
3. Vahanen Talotekniikka Oy
4. Sweco Talotekniikka Oy

Osa-alue 4

1. Hepacon Oy
2. Sweco Talotekniikka Oy
3. Sitowise Oy
4. Ramboll Finland Oy
5. Vahanen Talotekniikka Oy
6. Climaconsult Finland Oy

Toimitustilaukset

Tilaukset tehdään sopimuskaudella noudattaen tarjouspyynnön mukaista prosenttijakaumaa osa-alueittain:

Hankintayksiköt jakavat toimeksiannot sopimuskauden aikana puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken prosenttijakauman mukaisesti.

Prosenttijakauma mukailee tarjoajien tarjousten paremmuusjärjestystä tässä puitejärjestelyn perustamista koskevassa tarjouskilpailussa.

Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailu-pisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailupisteiden summa.

Tarjousten perusteella muodostunut prosenttijakauma osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteenä olevissa osa-alueiden vertailutaulukoissa.

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Hankintayksiköt pyrkivät jakamaan toimeksiannot mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.

This decision was published on 28.06.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Erna Muraja, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 23072

erna.muraja@hel.fi

Decisionmaker

Ilpo Laitinen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Vertailutaulukko Osa-alue 1
2. Vertailutaulukko Osa-alue 2
3. Vertailutaulukko_Osa-alue 3
4. Vertailutaulukko_Osa-alue 4

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.