Hankesuunnitelma, päiväkodin väistötila, paviljonki, Mäntymäentie 1, Savilan pumppaamo

HEL 2022-007233
More recent handlings
Case 8. / 77 §

Mäntymäen paviljongin hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä 17.6.2022 päivätyn, vuokrahankkeena toteutettavan väliaikaisen paviljonkirakennuksen hankesuunnitelman siten, että rakennuksen laajuus on noin 1 400 brm², vuokrasumma viideltä vuodelta on 1 634 700 euroa ja hankkeen investointikustannukset 2 071 000 euroa. Hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 3 705 700 euroa.

Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa osaltaan puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Mari Koskinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankesuunnitelma koskee Savilan pumppaamon tontille sijoitettavaa Mäntymäen väliaikaista paviljonkirakennusta. Paviljonki tarvitaan väistötilaksi päiväkotien Riikka ja Ratikka korjaustöiden ajaksi sekä lpk Päiväpirtin uudisrakennuksen rakentamisen ajaksi. Paviljongin vuokra-aika on 5 vuotta.

Toukokuussa 2022 järjestetyn paviljongin kilpailutuksen voitti KoskiRent Oy. Rakennuksen laajuus on noin 1 400 brm², 1 111 hym², ja siinä on 140 tilapaikkaa.

Close

Töölön alueelle tarvitaan väistötilat päiväkotien Riikka ja Ratikka korjaustöiden ajaksi sekä lpk Päiväpirtin uudisrakennuksen rakentamisen ajaksi.

Tilatarve on
lpk Riikka 1/2023 - 12/2023
lpk Ratikka 3/2023 - 8/2024
lpk Päiväpirtti 1/2024 - 12/2025

Lisäksi varaudutaan siihen, että rakennusta voidaan käyttää alueen muihin väistö- tai lisätilatarpeisiin vuokra-aikana.

Helsingin kaupungilla ei ole Töölön alueella muita päiväkotikäyttöön soveltuvia vapaita tontteja tai tiloja. Savilan pumppaamon tontille on mahdollista sijoittaa kaksikerroksinen, väliaikainen rakennus huolto- ja leikkipihoineen. Tontilla olevan vanhan pumppaamorakennuksen tilanne on auki - se joko säilyy tontilla tai puretaan.

Hankesuunnittelun aikana selvitettiin myös mahdollisuutta siirtää ole-massa oleva, muusta käytöstä poistuva paviljonki Savilan tontille. Sopi-via paviljonkeja ei ollut, joten tontille kilpailutettiin uusi siirtokelpoinen rakennus viideksi vuodeksi.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta

Hankkeen enimmäiskustannukset

Kustannusarvion mukaan hankkeen investointikustannukset ovat 2 071 000 euroa ja KoskiRent Oy:n tarjouksen mukainen paviljongin vuokrasumma viideltä vuodelta on 1 634 700 euroa. Hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 3 705 700 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Hankkeesta käyttäjälle kohdistuva vuokrasumma on enintään 68 302 euroa/kk ja 4 098 135 euroa viiden vuoden ajalta.

Hankkeen rahoitus

Hankkeen toteutuksen edellyttämä rahoitustarve on otettu huomioon laadittaessa käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjettia.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Paviljonkirakennuksen omistaa KoskiRent Oy, jolta kaupunkiympäristön toimiala vuokraa sen viideksi vuodeksi 1/2023 - 12/2027, ja vuokraa tilat edelleen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle. Vuokrasopimus solmitaan sen jälkeen, kun kilpailutuksesta on tehty hankintapäätös, paviljongille on myönnetty rakennuslupa ja käyttäjätoimialalta on saatu lausunto hankesuunnitelman hyväksymisestä.

Pohjatöiden, perustusten ja pihatöiden toteutusvastuu on kaupunkiympäristön toimialalla, ja niiden osalta työt toteutetaan 6 - 12/2022.

Close

This decision was published on 04.07.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Mari Koskinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37530

mari.koskinen@hel.fi

Attachments

2. Kustannusarvio UKA_ Savilan pumppaamon paviljongit_14.6.2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.