Hankesuunnitelma, palvelukortteli, Haakoninlahti, Kruunuvuorenranta, Laajasalo

HEL 2022-007258
More recent handlings
Case 5. / 83 §

Godkännande av projektplan för nybyggnad för Kronbergsstrandens servicekvarter

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en nybyggnad för Kronbergsstrandens servicekvarter, daterad 4.11.2022, enligt vilken projektet omfattar cirka 16 964 m² bruttoyta och maximipriset för byggkostnaderna uppgår till högst 68 900 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för juni 2022.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Projektplan

Projektplanen gäller en nybyggnad för Kronbergsstrandens servicekvarter. Nya lokaler behövs i Kronbergsstranden för småbarnpedagogiken, den grundläggande undervisningen samt ungdoms- och idrottstjänsterna. I byggnaden placeras lokaler för en finskspråkig och en svenskspråkig grundskola, ett daghem och en lekpark samt ungdomslokaler och ett idrottscenter. Genom att tillhandahålla flera tjänster på en plats möjliggörs en enhetlig studieväg för eleverna och mer omfattande tjänster som stöder fritiden.

Av fostrans- och utbildningssektorns befintliga enheter flyttar grundskolan Kruunuvuorenrannan peruskoulu, som för tillfället ligger i tillfälliga lokaler på Jurmogränden 1 och Gunillagränden 3, och Degerö lågstadieskola på Borgbyggarvägen 16 till objektet. Daghemmet och lekparken är nya enheter som inrättas. För tillfället har Kruunuvuorenrannan peruskoulu 48 elever och Degerö lågstadieskola 138 elever (september 2022).

En arkitekturtävling för inbjudna arkitekter ordnades för servicekvarteret år 2020 och planeringen har avancerat utifrån det vinnande förslaget.

I nybyggnaden byggs trygga och hälsosamma lokaler som skapar goda förutsättningar för verksamheten och svarar mot servicebehovet i Kronbergsstranden. En flexibel användning av lokalerna har beaktats i dimensioneringen av lokalerna och lokalprogrammet.

Skolans och daghemmets lokaler planeras så att de skapar en tillgänglig lärmiljö som passar för alla elever och stöder barnens uppväxt och utveckling. Utöver personalen får även barn, unga och familjer delta i planeringen av verksamheten. Lokalerna gör det möjligt att stärka gemenskapen i området.

I idrottscentret ingår en bollspelsal i full skala och en gymnastiksal med omklädningsrummen. Dessutom är skolans gymnastiksal i anslutning till idrottscentret. Skolans gymnastiklokaler och bollspelsalen planeras så att de svarar mot hobby- och ungdomsidrottens krav och kan utnyttjas för småskaliga idrottsevenemang.

Ungdomstjänsterna får lokaler som passar för mötes- och hobbyverksamhet och som möjliggör självständig och klubbliknande verksamhet för ungdomar. Lokalerna betjänar även invånarbruk och områdets föreningsverksamhet.

Avsikten med Kronbergsstrandens servicekvarter är att skapa positiv synergi mellan olika aktörer, att lokalerna lämpar sig för flexibel gemensam användning och att effektivisera lokalanvändningen i synnerhet mellan skolan och ungdomslokalerna samt mellan daghemmet och lekparken.

En projektplan daterad 4.11.2022 har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn, fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn.

Behov av projektet

Kronbergsstranden ingår i Degerö distrikt. Antalet 16-åringar i området beräknas öka från år 2020 fram till år 2031 och sedan vända neråt. Antalet 7–15-åringar inom Degerö distrikt förutspås öka från år 2020 fram till år 2036. Områdets befolkningstillväxt koncentreras i huvudsak till Kronbergsstrandens delområde och till Uppby delområde i Degerö centrum.

Projektets omfattning

I Kronbergsstrandens servicekvarter placeras lokaler för en grundskola, ett daghem och en lekpark samt ungdomslokaler och ett idrottscenter.

Grundskolan kommer att ha 700 platser för finskspråkiga elever i årskurserna 1–9, 200 platser för svenskspråkiga elever i årskurserna 1–6 och 50 barn i förskoleundervisning, d.v.s. lokalerna dimensioneras för sammanlagt 950 barn. Lokalerna består av funktionella helheter, så kallade ”kvarter”.

I daghemmet finns platser för 200 barn. En del av lokalerna för småbarnspedagogiken förbereds för användning dygnet runt.

Lekparkens lokaler är dimensionerade för cirka 80 användare. Utrymmena utomhus byggs i Håkansviksparken som ligger bredvid.

I ungdomslokalerna finns möteslokaler och olika grupplokaler. I idrottscentret finns en sal som kan delas in i tre områden, en läktare och en mindre gymnastiksal. Antalet anställda i byggnaderna kommer att vara cirka 150 personer.

Projektets omfattning uppgår till 16 964 m² bruttoyta, varav skolans, daghemmets, lekparkens och ungdomslokalernas andel uppgår till 13 850 m² bruttoyta och idrottscentrets till 3 114 m² bruttoyta.

Byggnadskostnader

Projektets byggnadskostnader exklusive mervärdesskatt uppgår till cirka 68,9 miljoner euro, det vill säga cirka 4 062 euro/m² bruttoyta i kostnadsnivån för juni 2022 (byggnadskostnadsindex 107,0 / producentprisindex 200,5).

Projektets finansieringsreservering uppgick till 48 miljoner euro i det byggnadsprogram som ingår i 2022 års budget. Projektets maximipris fastställdes i kostnadsnivån för juni 2022, då den allmänna byggkostnadsnivån var som högst på grund av världsläget. Dessutom växte projektets omfattning under projektplaneringen från 14 000 m² till cirka 17 000 m² bruttoyta på grund av att fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn preciserade sina lokalbehov och på grund av att de hustekniska lokalerna gjordes större. Av stadsbildsmässiga orsaker följer byggnaden gatulinjerna, vilket för sin del ökade ytan för byggnadens mantel och på så sätt kostnaderna. Byggnadens ingångar har fördelats funktionellt och dessutom kommer det att byggas en underjordisk förbindelse till idrottscentret. Byggnaden förblir emellertid funktionellt effektiv och priset per bruttokvadratmeter kommer att vara förmånligare än i medeltal.

Kostnader för att använda lokalerna

Projektets beräknade lokalkostnader, d.v.s. den interna hyra som fastställs i enlighet med anvisningarna för hantering av lokalprojekt (stadsstyrelsen 14.12.2015), uppgår till högst cirka 27,81 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Kapitalhyrans andel av totalhyran uppgår till 23,25 e/m² lägenhetsyta och underhållshyrans andel till 4,56 e/m² lägenhetsyta i månaden.

Fostrans- och utbildningssektorns andel av totalhyran uppgår till cirka 285 942 euro i månaden och cirka 3 431 309 euro i året. Grunden för hyran är 10 282 m² lägenhetsyta. Kultur- och fritidssektorns andel uppgår till 89 715 euro i månaden och 1 076 581 euro i året. Grunden för hyran är 3 226 m² lägenhetsyta.

Den slutliga kapitalhyran justeras efter de faktiska kostnaderna för projektet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Tillfälliga lokaler

I projektet behövs inte tillfälliga lokaler.

Projektets finansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2023–2032, som ingår som bilaga i 2023 års budget, har det reserverats sammanlagt 53 500 000 euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektets omfattning är 14 000 m² bruttoyta och att det genomförs åren 2024–2026.

För att projektet ska kunna genomföras krävs dock 68 900 000 euro i finansiering, vilket kommer att beaktas när förslaget till ett nytt byggnadsprogram bereds.

Utlåtanden

Fostrans- och utbildningsnämnden tillstyrkte projektplanen i sitt utlåtande 22.11.2022 (§ 298). Nämnden konstaterar i sitt utlåtande att projektplanen motsvarar fostrans- och utbildningssektorns funktionella mål.

Kultur- och fritidsnämnden tillstrykte projektplanen i sitt utlåtande 13.12.2022 (§ 203).

Utlåtandena finns i ärendets beslutshistoria.

Genomförande av projektet och tidsplan

Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har ansvaret för att genomföra projektet. Stadsmiljösektorns lokalservice svarar för byggnadens underhåll. Projektet genomförs som en projektledningsentreprenad.

Avsikten är att byggandet inleds i september 2024 och lokalerna står klara i juni 2026.

Behörighet

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Close

Kaupunginhallitus 20.03.2023 § 179

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin uudisrakennuksen 4.11.2022 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 16 964 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 68 900 000 euroa kesäkuun 2022 kustannustasossa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 13.12.2022 § 203

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 4.11.2022 päivätystä Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin hankesuunnitelmasta (liite1) ja lausui lisäksi seuraavaa:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta edellyttää, että tarveselvityksen hinta-arvion enimmäishinnan ylitys huomioidaan talonrakentamisohjelmassa sekä siitä aiheutuvat käyttötalouden menot, kuten henkilöstökustannukset, huomioidaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan budjetissa vuodelle 2026. Lisäksi lautakunta edellyttää että lopullisessa vuokrassa tulee huomioida liikuntakeskuksen alhaisemmat toteutuskustannukset.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyy tarveselvitysvaiheesta muuttuneen nuorisotilan laajuuden ja kilpailusuunnitelmista muuttuneen sijainnin (liite 2). Nuorisotilojen uusi sijainti ja laajuus vastaa hyvin toiminnallisia tavoitteita. Jatkosuunnittelussa tulisi kuitenkin sujuvoittaa saavutettavuutta rakennuksessa, nuorisotiloista henkilökunnan sosiaalitiloihin, sekä koulun yhteiskäyttötiloihin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa tulee edelleen huomioida henkilöstön, nuorten ja sidosryhmien näkemykset tilojen kehittämisessä.

Kulttuuri-ja vapaa-ajan työsuojelun yhteistoimintahenkilö on antanut Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin hankesuunnitelmasta lausunnon, joka on liitteenä (liitteet 3-4). Lausunto tulee ottaa huomioon jatkosuunnittelussa.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli johtava arkkitehti Mia Kuokkanen.

Esittelijä
vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja
Laura Aalto
Lisätiedot

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 35824

mia.kuokkanen@hel.fi

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87783

matti.kuusela@hel.fi

Risto Hietanoro, yksikön päällikkö, puhelin: 310 87827

risto.hietanoro@hel.fi

Katri Kairimo, aluepäällikkö, puhelin: 310 71579

katri.kairimo@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 22.11.2022 § 298

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

A

antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 4.11.2022 päivätystä Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin hankesuunnitelmasta (liite 1).

B

päätti perustaa päiväkodin sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hankesuunnitelman.

C

päätti perustaa leikkipuiston sillä ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hankesuunnitelman.

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausui hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painotti hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli johtava arkkitehti Ulla Manninen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Ulla Manninen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 22493

ulla.k.manninen@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 17.11.2022 § 120

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle Kruunuvuorenrannassa sijaitsevan Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin uudisrakennuksen hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 16 964 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 68 900 000 euroa kesäkuun 2022 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunta antavat hankesuunnitelmasta puoltavat lausunnot.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua ja muuta valmistelua odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat projektinjohtaja Mari Koskinen ja yksikön päällikkö Jarmo Raveala. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Mari Koskinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37530

mari.koskinen@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Reetta Amper, tiimipäällikkö, puhelin: 310 38283

reetta.amper@hel.fi
Close

This decision was published on 18.04.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Suvi Rämö, tf. stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma 4.11.2022 Kruunuvuorenrannan palvelukortteli
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.