Asemakaavan muutos nro 12890, Jakomäki, tontti 41217/1, Kankarepolku 2, Helsingin seurakuntayhtymä
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Jakomäen Vuorensyrjän alue, tarkistettu asemakaavan muutosehdotus (nro 12890) (sisältää liikennesuunnitelman)
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 26.11.2024 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12890 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 41. kaupunginosan (Suumetsä, Jakomäki) korttelin 41200 tontteja 13, 18, 19, 23, 24 ja 27 sekä korttelin 41217 tonttia 1 ja katualuetta.
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
- kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
- Helsingin seurakuntayhtymä: 4 000 euroa
- Avain Yhtiöt Oy: 5 000 euroa
- Avain Yhtiöt Oy: 1 000 euroa
Lautakunta totesi, että Jakomäki on kaupunkiuudistusalueiden kaltaista aluetta, jonka vuoksi on erittäin tärkeää huolehtia niin rakentamisen kuin ulkotilojen suunnittelun ja toteutuksen laadusta. Siksi lautakunta edellytti, että rakennettavien piha-alueiden ja muiden ulkotilojen suunnittelussa ja toteutuksessa huolehditaan siitä, että istutettaville alueille toteutetaan korkealaatuista, vehreää ulkotilaa.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Mimmi Koriseva, yksikön päällikkö Antti Varkemaa ja liikenneinsinööri Maarit Haverinen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Jenni Hjelt: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta toteaa, että Jakomäki on kaupunkiuudistusalueiden kaltaista aluetta, jonka vuoksi on erittäin tärkeää huolehtia niin rakentamisen kuin ulkotilojen suunnittelun ja toteutuksen laadusta. Siksi lautakunta edellyttää, että rakennettavien piha-alueiden ja muiden ulkotilojen suunnittelussa ja toteutuksessa huolehditaan siitä, että istutettaville alueille toteutetaan korkealaatuista, vehreää ulkotilaa."
Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Hjeltin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle
- 26.11.2024 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12890 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 41. kaupunginosan (Suumetsä, Jakomäki) korttelin 41200 tontteja 13, 18, 19, 23, 24 ja 27 sekä korttelin 41217 tonttia 1 ja katualuetta.
Lisäksi lautakunta päättää
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2022-007344
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa
- kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
- Helsingin seurakuntayhtymä: 4 000 euroa
- Avain Yhtiöt Oy: 5 000 euroa
- Avain Yhtiöt Oy: 1 000 euroa
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Jakomäen Vuorensyrjän ympäristöä. Kaavamuutosalueeseen kuuluu pientalotontti, Vuorensyrjän palvelutalon tontti, Jakomäen terveysaseman tontti, Helsingin kaupungin asuntojen asuinkerrostalotontti ja entisen Jakomäen kirkon tontti sekä katualuetta.
Kaavaratkaisulla kehitetään Jakomäen keskusta-aluetta ja sen tavoitteena on mahdollistaa omistusasumispainotteista täydennysrakentamista alueelle, jossa palvelut ovat hyvin saavutettavissa.
Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty siihen, että ympäristöönsä sopiva täydennysrakentaminen parantaa ja monipuolistaa Jakomäen tiivistyvää keskusta-aluetta ja uudistaa sen kaupunkikuvaa.
Alueelle on suunniteltu kahdeksan uutta asuinkerrostaloa. Kolme rakennuksista sijoittuu tontille, josta on purettu seurakuntatilana toiminut Jakomäen kirkko. Kaavaratkaisussa tontti muuttuu kirkkojen ja muiden seurakunnallisten rakennusten korttelialueesta (YK) asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK). Kaavassa määrätään liike- tai palvelutilojen rakentamisesta tontin Jakomäenaukion vastaiselle kulmalle. Kerrostalot tulevat olemaan 5–6-kerroksisia.
Neljä 7-kerroksista kerrostaloa sijoittuu nykyisen Vuorensyrjän palvelutalon tontille. Palvelutalon toiminnot tulevat siirtymään kaava-alueen viereiselle tontille.
Porrastuva 2–7-kerroksinen kerrostalo sijoittuu asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK) muuttuvalle pientalotontille. Helsingin kaupungin asuntojen AK-tontista lohkotaan osa tämän tontin osaksi. Ajoyhteys uusille asuinkerrostalotonteille sallitaan HEKA:n tontin kautta.
Kaavaratkaisun myötä muodostuu uutta asuntokerrosalaa 15144 k-m² ja toimitilakerrosalaa 100 k-m².
Asemakaavan muutoksessa muodostuvan tontin 41217/2 tehokkuusluku on e=1,18) ja tontin 41217/3 tehokkuus luku on e=0,75. Kaavaratkaisussa muodostuvan tontin 41200/32 tehokkuusluku on e=1,46 ja tontin 41200/33 tehokkuusluku on e=0,96. Asukasmäärän laskennallinen lisäys on noin 380 asukasta.
Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7566), jonka mukaan Vuorensyrjän katualuetta laajennetaan. Korttelin 41217 autoliikenne ohjataan tontille Vuorensyrjän ja kaavassa muodostuvan tontin 41200/32 tontin läpi niin, että Jakomäenaukio saadaan rauhoitettua autoliikenteeltä. Vuorensyrjän katualueelle muodostuu kaavaratkaisussa turvallisempi reitti jalankulkijoita varten.
Asemakaavan muutoksen toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että Jakomäen keskusta-alue kehittyy ja sille luodaan mahdollisuuksia myös omistusasuntotuotannolle Jakomäen palveluiden yhteyteen.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista edistämällä asuntotuotantoa, vahvistamalla kaupunginosan elävyyttä ja omaleimaisuutta sekä ehkäisemällä alueiden välistä eriytymistä. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Alueella on 1980-luvulla rakennetut Vuorensyrjän palvelutalo ja Jakomäen terveysasema, 1950-luvulla rakennettu pientalo, kolme Helsingin kaupungin asuntojen kerrostaloa vuodelta 2017, puretun kirkon tontti, autopaikkojen korttelialuetta sekä katualuetta.
Kankarepolku on yleiselle polkupyöräilylle ja jalankululle varattua katualuetta, joka johtaa Jakomäenpolulta Somerikkotielle. Vuorensyrjä johtaa Jakomäentieltä terveysasemalle.
Kaava-alueen viereen tontille 41200/17 on suunniteltu uusi palvelutalorakennus. Kaava-alue sijaitsee lähellä monipuolisia Jakomäen palveluita kuten kirjastoa, koulua, päiväkotia, uimahallia, urheilupuistoa ja ostoskeskusta.
Alueella on voimassa useita asemakaavoja vuosilta 1984–2018.
Tontit 41200/13 ja 41217/1 ovat yksityisomistuksessa. Loput kaavamuutoksen alueista on Helsingin kaupungin omistamia. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:
Kadut | 690 000 e | |
Vesihuolto | 280 000 e | |
Kaukolämpö | 40 000 e | |
Yht. | n. 1 milj. e |
Vesihuoltokustannukset sisältävät myös kustannusarvion Vuorensyrjän vesijohdon kapasiteetin kasvattamisesta (160 000 eur). Lisäksi uuden sähköverkoston rakentamisesta arvioidaan aiheutuvan vähäisiä kustannuksia.
Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kaupungin omistamalla maalla uuden kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on n. 5 milj. euroa. Kaupunki saa yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Maankäyttökorvauksista sovitaan maanomistajan kanssa käytävissä maapoliittisissa neuvotteluissa.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
- Liikenne- viestintävirasto Traficom
- kaupunginmuseo
- Museovirasto
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat alueen topografian, rakennuskannan ja viherympäristön huomioimiseen sekä vesihuoltolinjoihin ja vesi- ja viemäriverkostoihin. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon maaston topografia ja sopeuttaa rakennuksia siihen. Vuorensyrjän palvelutalon huolellista pihasuunnitelmaa tulisi hyödyntää suunnittelussa ja kirkkorakennuksen merkitys ja arvot tunnistaa myös kaavahistoriallisista lähtökohdista. Pientalojen vieressä olevissa tehokkaammissa suunnitelmissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota pientalomittakaavaan sovittamiseen. Alueella sijaitsevat vesihuoltolinjat tulee huomioida suunnitelmissa ja vesijohto- ja viemäriverkoston kapasiteetin riittävyys tulee varmistaa asemakaava-alueella.
Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että asemakaavatyön yhteydessä tehdään tarkastelu vesijohto- ja viemäriverkoston kapasiteetin riittävyydestä. Myös vesihuoltolinjat huomioidaan suunnitelmissa. Entisille pientalotonteille suunniteltu rakennusmassa on pyritty sopeuttamaan mahdollisimman hyvin pientalotonttien läheisyyteen ja sen sijaintia ja massoittelua on muutettu, jotta se varjostaisi naapuritaloja mahdollisimman vähän. Kirkkorakennuksen paikalle Jakomäenaukion kulmalle on merkitty kaavassa palvelu-/liiketilaa. Palvelu-/liiketilaa tulee korostaa arkkitehtonisin keinoin, jolloin se säilyttää maisemallisesti erityispiirteensä katukuvan päätepisteenä Jakomäenaukion nurkalla entisen Jakomäen kirkon paikalla.
Mielipiteet
Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat huoleen alueen lintujen, kaupunkieläinten ja hyönteisten elinoloihin, liikenteen sujuvuuteen ja täydennysrakentamisen tiiveyteen ja siitä syntyvään varjostukseen.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että kaava-alueen ympäristöarvoja on tarkasteltu. Suunnitelmia on muokattu lisärakentamisen varjostus huomioiden. Kaavatyön yhteydessä on laadittu alueelta liikennesuunnitelma.
Kirjallisia mielipiteitä saapui 6 kpl.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 12.8.–10.9.2024
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotuksesta tehtiin 1 muistutus.
Muistutuksessa esitetyt huomautukset kohdistuivat lintujen turvallisuuteen, suunnitelman epäviihtyisyyteen ja tyytymättömyyteen vuorovaikutusraportin vastineesta.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat meluntorjuntaan, tärkeän pohjavesialueen huomiointiin, ilmastovaikutusten tarkasteluun, vesihuoltolinjojen huomiointiin, OAS-vaiheen jälkeen tehtyihin muutoksiin sekä kaava-alueen kasvillisuuteen ja lisärakentamisen tuomaan varjostukseen.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)
- sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- kaupunginmuseo
Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: pelastuslaitos, Helen Sähköverkko Oy, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL), liikuntapalvelut.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Toimivalta
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Jatkotoimenpiteet
Kaava-alueeseen tai sen osaan liittyy maankäyttösopimusmenettely, joka tulee saattaa päätökseen ennen kaavan hyväksymistä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 9.9.2024
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo 5.9.2024
This decision was published on 29.11.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 656, 657, 658 (Päätöskohdista B ja C ), 659, 661, 663, 664, 665 ja 667 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 652 § (Kustannusten osalta: ).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Mimmi Koriseva, arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 52217
Maarit Haverinen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52249
Emmaleena Krankkala, projektipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 39255
Olli Kontkanen, projektipäällikkö, meluasiat, puhelin: 09 310 34521
Sini Moilanen, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 38527