Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, erityisopettaja,TUVA-koulutus, työavain KASKO-03-128-22

HEL 2022-007509
More recent handlings
Case 38. / 195 §

Oikaisuvaatimus erityisopettajan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin sijaisen 8.6.2022 (§ 19) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt 6.7.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin sijaisen 8.6.2022 (§ 19) tekemästä päätöksestä, jolla rehtorin sijainen on ottanut Stadin ammatti- ja aikuisopistoon sijoitettuun erityisopettajan virkaan tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen toistaiseksi 1.8.2022 lukien kasvatustieteiden maisterin **********

Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin sijaisena (Kampus 5) päätösprosessin aikana toiminut on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen opettajat ottaa kampuksen rehtori.

Hakuprosessista

Stadin ammatti- ja aikuisopiston erityisopettajan tehtävä tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen on ollut julkisesti haettavana 27.4. - 11.5.2022.

Virkaa haki hakuajan kuluessa 50 henkilöä, joista 41 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli erityistä tukea antavan opettajan kelpoisuuden tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa (17 b §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17).

Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi eduksi luettiin Wilma-osaaminen. Hakuilmoituksen mukaan tehtävään etsittiin rohkeaa, ennakkoluulotonta ja yhteistyötaitoista osaajaa, jolla on pedagogista näkemystä, monipuoliset opiskelijalähtöiset ohjaustaidot, innostusta hyödyntää modernia teknologiaa opetuksessa. Edelleen haluttiin vahvaa konsultatiivista työotteen hallintaa, taito ohjata ja tukea myös opettajia.

Rehtorin sijaisen päätöksen mukaan ryhmähaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 12 hakijaa, joista 11 saapui paikalle. Rehtorin sijaisen lausunnon mukaan ryhmähaastattelun perusteella kutsuttiin 5 hakijaa yksilöhaastatteluihin. Rehtorin sijaisen lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä kutsuttiin ryhmähaastatteluun, mutta ei enää yksilöhaastatteluun.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan rekrytointiprosessin uudelleen avaamista, koska rekrytointiprosessi on ollut epäselvä. Oikaisuvaatimuksessa kysytään mm., että onko prosessissa käyty läpi hakijoiden ansiovertailu ja työkokemukset vastaavanlaisista työtehtävistä, onko virkaan valitulla hakijalla eniten kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä ja kriteereistä kuin muilla hakijoilla. Edelleen millä perusteella hakijat on valittu yksilöhaastatteluihin ja miksi rekrytointiprosessista ei ole annettu hakijalle tietoa yhteydenotoista huolimatta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Asian arviointi

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kuten edellä on todettu opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 17 b §:ssä säädetään erityistä tukea antavan opettajan kelpoisuudesta tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa. Sen mukaan tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annetun lain 21 §:ssä tarkoitettua erityistä tukea on kelpoinen antamaan henkilö, jolla on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 8 §:ssä tarkoitettu erityisopetusta antavan opettajan kelpoisuus, 11 a §:ssä tarkoitettu erityisopettajan kelpoisuus tai 16 §:n 1 momentissa tarkoitettu erityistä tukea antavan opettajan kelpoisuus.

Sekä virkaan valittu, että oikaisuvaatimuksen tekijä ovat kelpoisia ko. tehtävään.

Virkaan valittu on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja erityisopettaja ja hän on valmistunut vuonna 2017.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi vuonna 2006 ja hänellä on aineenopettajan kelpoisuus ruotsissa. Hän on suorittanut lisäksi erilliset erityisopettajan opinnot vuonna 2013.

Virkaan valittu ja oikaisuvaatimuksen tekijä ovat molemmat suorittaneet opettajan pedagogiset opinnot.

Hakemuksesta ilmenee, että virkaan valitulla on yli neljän ja puolen vuoden kokemus erityisopettajan tehtävistä ja viimeaikainen kokemus on Stadin ammattiopistosta kymppiluokan erityisopettajan tehtävistä. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on yli 8 vuoden kokemus erityisopettajan tehtävistä Helsingin kaupungin peruskouluissa.

Hakumenettelyn luonteeseen kuuluu, että vain osa hakijoista kutsutaan haastatteluun. Lisäksi kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Rehtorin sijaisen mukaan haastatteluun kutsuttavien valinnassa kiinnitettiin huomiota erityisopettajan tehtävässä toimimiseen. Koska hakijamäärä oli suuri, ryhmähaastatteluun kutsuttiin ensisijaisesti hakijat, joilla oli kokemusta kohderyhmän ikäluokasta. Rehtorin sijaisen lausunnon mukaan yksilöhaastatteluihin kutsuttiin ryhmähaastattelun perusteella. Rehtorin sijaisen mukaan ryhmähaastattelussa mitattiin tehtävän kannalta keskeisiä taitoja ja ominaisuuksia.

Rehtorin sijaisen päätöksen mukaan virkaan valitulla on kokemusta vastaavasta erityisopettajan tehtävästä. Hänellä on monipuoliset ja opiskelijalähtöiset ohjaustaidot. Päätöksen mukaan virkaan valitulla on myös erinomaiset yhteistyötaidot sekä kehittävä työote ja hän on käyttänyt Wilma-järjestelmään työssään.

Rehtorin sijaisen lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijälle on annettu hakuprosessista tietoa siten, että hänellä on vastattu sähköpostitse 20.5. ja 22.6. hakijaviestinnän kautta. Lisäksi koulutuspäällikkö on tavoitellut puhelimitse oikaisuvaatimuksen tekijää, mutta ei ole tavoittanut.

Esittelijä toteaa, että viranhaltijan valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Rehtorin sijaisen päätöksen mukaan hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen oli virkaan valitulla. Esittelijä katsoo rehtorin sijaisen valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen erityisopettajan virkaan.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtorin sijainen on harkintansa mukaan voinut valita kyseiseen erityisopettajan virkaan valitsemansa henkilön. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtorin sijainen olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin sijaisen lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Close

This decision was published on 01.09.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Ask for more info

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus
2. Rehtorin sijaisen päätös
3. Rehtorin sijaisen lausunto
4. Hakuilmoitus
5. Virkaan valitun hakemus
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.