Toimenpidepyyntö, Hernesaaren lumen vastaanottoaseman sulkeminen liikenteeltä aikavälillä 22.00 - 07.00

HEL 2022-007844
More recent handlings
§ 221

Määräys Hernesaaren lumenvastaanottopaikan meluhaittojen torjumiseksi

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö määrää Helsingin kaupungin KYMP/RYA/Yleiset alueet/Kunnossapitoyksikköä kuljettamaan lunta Hernesaaren lumenvastaanottopaikalle pääsääntöisesti vain päiväaikaan kello 7.00 - 22.00.

Yöaikaan kello 22.00 - 7.00 lunta saa kuljettaa Hernesaaren lumenvastaanottopaikalle vain poikkeuksellisen runsaan lumisateen aikana, kun sademäärä on yli 10 cm/vrk, ja välittömästi sen jälkeen enintään kolmena yönä.

Yöaikaan lunta saa kuljettaa Hernesaaren lumenvastaanottopaikalle vain Helsingin keskustan ja Lauttasaaren kaduilta ja kävely- ja pyöräilyväyliltä (Kuva 1).

Kuva 1. Sallittu lumenkuljetusalue yöllä (katkoviivalla rajattu alue).

Lisäksi Kunnossapitoyksikön on tiedotettava Hernesaaren lumenvastaanottopaikan toiminnasta ja erityisesti sen yöaikaisesta käytöstä asukkaille ja muille sellaisille kohteille, joille toiminnasta voi aiheutua haittaa tai häiriötä. Tiedote tulee jakaa vähintään kaikkiin niihin asuinrakennuksiin, jotka sijaitsevat Tehtaankadun ja Telakkakadun sekä Eiranrannan ja Hylkeenpyytäjänkadun risteysten välillä. Tiedote tulee jakaa joka vuosi, kun lumenvastaanottopaikka avataan käyttöön ja uudestaan, kun se otetaan ensimmäisen kerran yöaikaiseen käyttöön. Asuinrakennuksissa tiedote tulee jakaa jokaiseen asuinhuoneistoon. Kun Hernesaareen rakennetaan uusia asuinrakennuksia kuljetusreitin varrelle, tiedote tulee jakaa myös niihin.

Samalla ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 10 §:n mukaan lumenvastaanottopaikkojen käyttö on kielletty yöaikaan kello 22 - 7, jos toiminnasta tai siihen liittyvästä liikenteestä aiheutuu kohtuutonta meluhaittaa asuin- ja majoitushuoneistoihin tai hoitolaitoksiin. Ympäristönsuojelumääräysten 10 ja 22 §:n mukaan lumenvastaanottopaikkoja saa kuitenkin käyttää tilapäisesti yöaikaan, jos se on liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi välttämätöntä.

Kun otetaan huomioon meluhaittaa koskeva haittailmoitus ja Kunnossapitoyksikön siitä antama vastine sekä tehdyt meluselvitykset, Hernesaaren lumenvastaanottopaikan nykyistä, koko talven jatkuvaa, rajoittamatonta yöaikaista lumenkuljetusliikennettä ja siitä aiheutuvaa meluhaittaa voidaan pitää kohtuuttomana Telakkakadun ja Eiranrannan asukkaiden kannalta. Siten tähänastista toimintaa on pidettävä Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 10 ja 22 §:n vastaisena.

Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.

Määräys vähentää Hernesaaren lumenvastaanottopaikan yöaikaisia lumenkuljetuksia ja niistä aiheutuvaa meluhaittaa asukkaiden kannalta kohtuulliselle tasolle ja samalla varmistaa liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta välttämättömät yöaikaiset lumenkuljetukset poikkeuksellisen hankalan lumitilanteen aikana. Tiedottamalla voidaan vähentää entisestään yöaikaisesta lumen kuljettamisesta asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedottamisen avulla asukkaat kohteet varautua ennakolta tulevaan meluhaittaan.

Haittailmoitus

Asukas osoitteesta Eiranranta 5, 00150 Helsinki, pyytää 19.4.2022 ympäristönsuojeluviranomaiselle lähettämässään sähköpostiviestissä Hernesaaren lumenvastaanottopaikan sulkemista yölliseltä liikenteeltä 22.00 - 7.00 sen aiheuttaman terveyshaitan vuoksi. Terveyshaitat aiheutuvat ensisijaisesti dieselrekka-autojen yöaikaisesta liikennöinnistä Hernesaareen ja takaisin. Asukas toteaa, että talvella 2021 - 2022 Hernesaareen ajettiin enimmillään yli 900 lumikuormaa vuorokaudessa, mikä tarkoittaa siten pahimmillaan yli 1800 ohiajoa asutusalueen halki ja pääosa näistä ajoista ajoittui yöajalle kello 22.00 - 7.00.

Toiminnanharjoittajan vastine

Helsingin kaupungin KYMP/RYA/Yleiset alueet/Kunnossapitoyksikkö, joka vastaa Hernesaaren lumenvastaanottopaikan toiminnasta, antoi vastineen haittailmoituksesta 26.8.2022. Vastineessa todetaan muun muassa, että Hernesaaren lumenvastaanottopaikan sijainti on lumihuollon kannalta kriittinen erityisesti eteläiselle Helsingille. Hernesaaren lumenvastaanottopaikka on ollut auki ympärivuorokauden, mikä on mahdollistanut lumikuormien ajamisen yöaikaan, kun muuta liikennettä ei juurikaan ole. Hernesaareen tuotiin talvella 2020 - 2021 noin 21 000 lumikuormaa ja talvella 2021 - 2022 noin 26 000 lumikuormaa, mikä vastaa noin viidennestä kaikista Helsingissä vastaanottopaikoille viedyistä kuormista. Ajanjaksolla 1.12.2021 - 30.4.2022 lunta vietiin Hernesaareen keskimäärin noin 172 kuormaa/vrk, joista yöaikaan noin 75 kuormaa/vrk.

Kunnossapitoyksikkö teetti melumittauksia 8.8.2022 lumen kuljetuksesta aiheutuvan melun selvittämiseksi. Melumittausraportin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 545/2015 terveyshaitan torjumiseksi annetut toimenpiderajat (LAeq,1h terssikaistoilla 20 - 200 Hz) eivät ylity, jos ohiajojen määrä on Telakkakadulla enintään 172 kpl/h ja Eiranrannassa 377 kpl/h. Laskentatuloksessa on oletettu, että asuinrakennusten julkisivun ääneneristävyys on 35 dB. Mittausraportin mukaan laskennalliseen tarkasteluun sisältyy kuitenkin huomattava määrä epävarmuuksia johtuen muun muassa laskennallisessa tarkastelussa käytetystä julkisivun ääneneristävyysolettamuksesta ja kuorma-autojen ajotyylistä. Mittauksissa kuorma-autot ajoivat tasaisesti ja ilman ylimääräistä kiihdyttämistä. Jos ääneneristävyys on esimerkiksi 30 dB, ohiajojen enimmäismäärä Telakkakadulla on 54 kpl/h ja Eiranrannassa 119 kpl/h. (Hernesaaren lumenkuljetus, Äänitasomittausraportti ja laskennallinen tarkastelu. Ramboll Finland Oy. 18.8.2022)

Kunnossapitoyksikkö esittää vastineessaan, että yöaikaisia meluhaittoja vähennetään jatkossa rajoittamalla lumen vastaanotto kello 7 - 22 välille, mutta niin, että rankkojen lumisateiden (vähintään 8 cm) aikana ja välittömästi niiden jälkeen lunta voidaan tuoda Hernesaareen myös yöaikaan kello 22 - 7 tarvittavan kriittisen ajanjakson ajan, jotta kantakaupungin katualueet saadaan turvallisiksi ja käytettäviksi.

Lisäksi Kunnossapitoyksikkö esittää, että yöaikaisten kuljetusten meluvaikutuksia voidaan edelleen pienentää rajoittamalla yöaikainen vastaanotto vain kantakaupungin kaduilta ja jalkakäytäviltä kerättävään lumeen, mikä vähentää yöaikaisen vastaanoton kuormamäärän Hernesaaressa noin puoleen tavanomaisista kuormamääristä.

Vielä Kunnossapitoyksikkö esittää, että yöaikaisen käytön tarpeesta tiedotetaan kuljetusreitin varren asukkaille. Tiedote jaettaisiin Tehtaankadun ja Telakkakadun risteyksen ja Eiranrannan välillä asuinrakennuksiin.

Vastineessa todetaan myös, että kuorma-autokalustolle asetetut vaatimukset ovat kiristyneet huomattavasti viime vuosien aikana. Tämä kehitys tulee jatkumaan tulevina vuosina. Viimeisimmissä kilpailutetuissa urakoissa vaatimuksena on ollut kuorma-autokalustolle euroluokka VI, mikä tarkoittaa uudempaa kalustoa, joka tuottaa vähemmän melua ja muita päästöjä.

Lopuksi Kunnossapitoyksikkö toteaa, että Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymässä talven varautumissuunnitelmassa on asetettu kriteerit poikkeukselliselle lumen sadannalle ja näiden perusteella Kunnossapitoyksikön tulee käynnistää lumenpoiston erityistoimenpiteet, joilla varmistetaan katualueiden turvallisuus, liikennöitävyys ja käytettävyys. Varautumissuunnitelman mukaisissa poikkeustilanteessa Hernesaareen esitettyjä lumenkuljetuksen rajoitustoimenpiteitä ei ole mahdollista noudattaa.

Asukkaiden vastine

Kahden asukkaan (osoitteet Eiranranta 3 ja 5) vastine, johon oli yhtynyt 67 muuta asukasta, saapui 21.9.2022. Vastineessa vaaditaan Hernesaaren lumenvastaanottopaikan sulkemista kokonaan yöaikaiselta rekkaliikenteeltä ilman poikkeuksia, koska melu aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, häiritsee ja keskeyttää yöunia, estää asukkaiden tarvitseman levon ja rauhan ja aiheuttaa vakavaa terveyshaittaa.

Lisäksi vastineessa todetaan, että toiminnanharjoittaja antaa liikenteen määrästä harhaanjohtavan kuvan, kun keskimääräinen yöliikenteen määrä (75 kuormaa/yö) on laskettu venytetyltä ajanjaksolta 1.12.2021 -30.4.2022. Vastineen mukaan totuudenmukainen liikenteen määrä saadaan selville, kun tarkastellaan talven 2021 - 2022 todellista lumikautta eli tammi-, helmi- ja maaliskuuta. Esimerkiksi helmikuussa Hernesaareen tuotiin yhteensä peräti 16833 kuormaa eli noin 600 kuormaa/vrk, joista yöllä keskimäärin 272 kuormaa, mikä tarkoittaa 544 ohiajoa. Kaikkein vilkkaimpana päivänä 8.2.2022 lumikuormia vietiin Hernesaareen 2246 kpl, joista yöllä 1112 kpl, jolloin ohiajoja on ollut 30 sekunnin välein. Yli 300 kuorman öitä oli helmikuussa yli kymmenen.

Vastineen liitteenä on Helsingin yliopiston asiantuntijalausunto melun terveysvaikutuksista (Hernesaaren lumenvastaanotosta aiheutuva meluhaitta. Marja Heinonen-Guzejev ja Markku Partanen. 19.9.2022). Lausunnossa todetaan muun muassa, että Helsingin kaupungin 8.8.2022 teettämien melumittausten tulosten mukaan kuorma-autojen aiheuttama ulkomelutaso on huomattavasti sekä WHO:n että valtioneuvoston ohjearvoja korkeampi. Lausunnossa myös kritisoidaan mittausjärjestelyitä ja todetaan, että tosiasiallisesta lumenkuljetusliikenteestä aiheutuu talvella ja yöaikaan hyvin todennäköisesti nyt mitattuja suuremmat arvot. Myös sisämelun laskennassa käytetty asuinrakennusten ääneneristävyys on parempi, mitä se vanhoissa asuinrakennuksissa todellisuudessa on. Lausunnon mukaan on selvää, että rekkaliikenteen melusta aiheutuu mittavaa terveyshaittaa.

Asian aikaisempi käsittely

Hernesaaren lumenvastaanottopaikan yöaikaisisten kuljetusten aiheuttamasta meluhaitasta on tullut yksittäisiä asukaspalautteita myös aikaisemmin. Niiden seurauksena Kunnossapitoyksikkö on teettänyt meluselvityksiä ja etsinyt korvaavia lumenvastaanottopaikkoja.

Vuonna 2016 tehdyn melunleviämislaskeman tulosten mukaan lumenkuljetuksen aiheuttama koko yöajan keskiäänitaso (LAeq,klo22-07) on tavanomaisen lumitalven kiireisenä päivänä, jolloin Hernesaareen kuljetetaan 1200 lumikuormaa vuorokaudessa, joista 47 % yöllä (125 ohiajoa/h), Eiranrannan asuinrakennusten ulkopuolella 65 - 70 dB. Laskelma ei ulottunut Telakkakadun katukuiluun. (Hernesaaren lumenvastaanottopaikka. Ramboll Finland Oy, 2.9.2016)

Vuonna 2017 tehtyjen melumittausten tulosten mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 545/2015 esitetyt toimenpiderajat alittuvat asunnoissa, jos lumenkuljetuksen ajotiheys on Telakkakadulla ja Eiranrannassa enintään 21 ohiajoa tunnissa. Mittaukset tehtiin sisällä asunnoissa osoitteissa Telakkakatu 4 ja Eiranranta 5. Molemmissa asunnoissa oli hyvin ääntä eristävät ikkunat. Mittauksia ei tehty Telakkakadun katukuilun vanhimmissa asuinrakennuksissa. (Äänitasomittaukset. Akukon Oy, 170691-1, 6.11.2017)

Asukaspalautteiden ja tehtyjen selvitysten perusteella ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö kehotti 25.3.2022 Kunnossapitoyksikköä rajoittamaan Hernesaaren lumenvastaanottopaikan toiminta-aika päiväaikaan kello 7 - 22, koska jatkuva yöaikainen käyttö aiheuttaa kohtuutonta meluhaittaa ja on siten ympäristönsuojelumääräysten vastaista. Lisäksi kehotuksessa todettiin, että vain rankkojen lumisateiden (yli 10 cm/vrk) aikana ja välittömästi niiden jälkeen lunta voidaan tuoda myös yöllä. Melusta aiheutuvan yöaikaisen haitan kohtuullistamiseksi olisi syytä rajoittaa silloinkin enintään kolmeen peräkkäiseen yöhön kerrallaan. Yöaikaisen käytön tarpeesta tulee myös tiedottaa kuljetusreitin varren asukkaille.

Kunnossapitoyksikkö ei antamansa selityksen mukaan voinut noudattaa kehotusta, koska talvi 2021 - 2022 oli poikkeuksellisen runsasluminen ja sääolosuhteiltaan haastava ja Hernesaaren lumenvastaanottopaikka on kriittinen erityisesti kantakaupungin ja eteläisen Helsingin talvikunnossapidolle. Kehotuksen jälkeen Hernesaareen kuljetettu yhteensä 244 lumikuormaa, joista yöllä 14 kuormaa.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus kehotti 11.4.2022 Helsingin kaupunkia hakemaan Hernesaaren lumenvastaanottopaikan toiminnalle ympäristölupaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolta 30.9.2022 mennessä, koska Hernesaaressa mereen kaadettavan lumen mukana mereen päätyy huomattava määrä kiintoainesta, roskia ja mikromuovia. Toiminnasta saattaa aiheutua ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaiseen vesistön pilaantumiseen rinnastettavaa pilaantumista merialueella.

Johtopäätökset

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö toteaa, että lumenkuljetusmelu ylittää asuinalueilla melun yöajan ohjearvon 50 dB (LAeq,klo22-7). Vuonna 2016 tehdyn liikennemelulaskelman tulosten mukaan melutaso on kiireisenä lumenkuljetusyönä (125 ohiajoa/h) Eiranrannan asuinrakennusten ulkopuolella 65 - 70 dB. Sen perusteella voidaan nyt laskea, että esimerkiksi helmikuun 2022 yöaikaisilla liikennemäärillä (noin 60 ohiajoa/h) melutaso on ollut joka yö keskimäärin 62 - 67 dB ja korkeimmillaan (noin 247 ohiajoa/h, 8.2.2022) 68 - 73 dB. Vuonna 2016 tehty liikennemelulaskelma ei ulottunut Telakkakadulle, mutta on perusteltua syytä olettaa, että siellä asuinrakennuksiin kohdistuva melutaso on vielä korkeampi johtuen katukuilun heijastuksista, risteyksen ja ylämäen kiihdytysäänistä ja rakennusten sijainnista lähempänä ajorataa.

Asuntoihin sisään yöaikaan leviävä lumenkuljetusmelu ylittää terveyshaitan torjumiseksi annetut toimenpiderajat. Vuonna 2017 tehtyjen melumittausten tulosten mukaan lumirekkojen aiheuttama pienitaajuinen melu ylittää toimenpiderajat, jos liikennemäärä on Telakkakadulla 21 ohiajoa/h. Sen perusteella voidaan nyt todeta, että esimerkiksi helmikuussa 2022 toimenpideraja on ylittynyt todennäköisesti lähes joka yö. On huomioitavaa, että mittauksia ei tehty Telakkakadun vanhimmassa ja lähimpänä ajorataa sijainneessa asuinrakennuksessa (Telakkakatu 1), joten on perusteltua syytä olettaa, että toimenpideraja ylittyy vielä pienemmillä liikennemäärillä. Jos vuonna 2022 tehdyissä laskelmissa olisi käytetty julkisivujen ääneneristävyytenä 25 dB, joka on tyypillinen vanhojen rakennusten julkisivujen ääneneristävyys, tulokset olisivat olleet samaa suuruusluokkaa kuin aikaisemmat mittaustulokset.

Sovelletut säännökset

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräykset 10 ja 22 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175 ja 200 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa kunnes asia ratkaistaan Hernesaaren lumenvastaanottopaikan toimintaa koskevassa ympäristölupapäätöksessä.

This decision was published on 24.11.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös välittömästi koskee 
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00– 16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Harri Pasanen, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013

harri.pasanen@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö