Hankinta, koronaelpymisprojektin toteutustyö, testaus ja käyttöönoton tuki, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-007950
More recent handlings
§ 10
This decisionmaker is no longer active

Koronaelpymisprojektin toteutustyön, testauksen ja käyttöönoton tuen hankinta

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella koronaelpymisprojektille tarvittavan toteutustyön, testauksen ja käyttöönoton tuen Oy Apotti Ab:ltä. Työ arvioidaan toteutettavan ajalla 1.7.2022 – 31.12.2022. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään 776 951,10 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt koronaelpymisprojektin, jonka tavoitteena on määritellä, pilotoida ja ottaa tuotantokäyttöön datavetoinen malli ennakoivien interventioiden tunnistamiseen haastavissa kohderyhmissä. Perinteiset palvelutuotantotavat eivät tavoita näissä kohderyhmissä olevia ihmisiä ja heille ei ole olemassa riskitekijäpohjaista hoitosuunnitelmaa. Näiden seurauksena nykyisten resurssiallokaatioiden niukkuuden vuoksi kohderyhmään kuuluvat eivät saa tarvitsemaansa apua ennen sairauksiensa kriisiytymistä. Koronaelpymisprojektin toteuttamisessa Apotti-järjestelmässä olevilla tiedoilla on keskeinen rooli, ja Apotti-tietojen integraatio on ensisijainen prioriteetti. Projektin mahdollistamiseksi on laadittu sovellusarkkitehtuuri (tietohallintopäällikkö 66 § 9.12.2021, 59 784 euroa) sekä laadittu tarkempi määrittely (tietohallintopäällikkö 10 § 22.2.2022, 189 706 euroa) projektin toteuttamista varten. Määrittelyn yhteydessä tunnistettiin tarve lisämäärittelylle ennen toteutuksen käynnistymistä (tietohallintopäällikkö 14 § 1.4.2022, 213 267,67 euroa). Projektin toteuttamiseksi on hankittu palvelua, jotta projektin määrittelemä tekninen ympäristö, integraatiot ja loppukäyttäjien palveluita on toteutettu (toimialajohtaja 88 § 19.5.2022, 426 535,33 euroa).

Helsinki on siirtymässä projektissa ratkaisun käyttöönottamiseen, jonka varmistamiseksi projektissa toteutetaan tarvittavat integraatiot ja testataan niiden toimivuus. Lisäksi projektia varten toteutetaan tarvittava tietoallas, projektin tarvitsema tekninen tietoturva sekä interventiomalli. Projektin käyttöönottamisen varmistamiseksi toteutustyö pitää sisällään ratkaisujen toteutuksen lisäksi niiden testaamisen ja yhteen toimivuuden varmistamisen sekä tuen käyttöönoton onnistumiseksi.

Terveyshyötyarvio tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille työvälineen ja toimintamallin, jonka avulla he voivat hyödyntää asiakas- ja potilastietojärjestelmää erilaisissa hoito- ja palveluvajeissa olevien asiakkaiden tunnistamisessa yhteydenottoja varten silloin, kun asiakas ei ole kieltänyt yhteydenottoja. Koronaelpymisprojekti tuo ammattilaisille lisää työkaluja nimenomaan haastavissa kohderyhmissä olevien asiakkaiden tavoittamiseen, joille koronapandemia on voinut aiheuttaa tai voi jatkossa aiheuttaa terveys- tai hyvinvointitilanteen kriisiytymistä. Lisäksi tässä projektissa toteutetaan teknisiä ratkaisuja ja tietoturvalliseen tietojen käsittelyyn liittyviä menetelmiä ja käytäntöjä, joita voidaan jatkossa suoraan hyödyntää sosiaali- ja terveystoimialalla tapahtuvassa asiakas- ja potilastietojen käsittelyssä tietojohtamista varten. Asukkaat hyötyvät siitä, että tietojärjestelmiin tehdyt panostukset näkyvät entistä enemmän nopeampina ja vaikuttavampina sosiaali- ja terveydenhuollon ennakoivina palveluina.

Tätä varten hankitaan Oy Apotti Ab:ltä palvelua, jolla projektin tuottama ratkaisu voidaan ottaa halitusti käyttöön. Hankinnan kokonaisarvo on tämän hankinnan jälkeen 1 666 244,10 euroa. Ratkaisun tuotantoon siirrosta tullaan tekemään vielä erillinen käyttöönottopäätös.

Hankinnan kustannukset maksetaan koronaelpymisprojektille varatuista määrärahoista.

Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

This decision was published on 27.06.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Iiro Jarnila, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 22921

iiro.jarnila@hel.fi

Decisionmaker

Tiina Mäki
hallintojohtaja