Hankinta, Kipakka paikkatieto- ja karttapalveluiden alustasovellus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-008167
More recent handlings
§ 19
This decisionmaker is no longer active

KIPAKKA, paikkatieto- ja karttapalveluiden alustasovelluksen hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö hyväksyi Sitowise Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Sitowise Oy:n kanssa tehdään hankintasopimus Paikkatieto- ja karttapalvelun alustasovelluksen toimittamisesta kokonaispalveluna. Hankinnan arvo on saadun tarjouksen perusteella neljälle vuodelle laskettuna 775 920 euroa (alv 0 %), sisältäen sovelluksen käyttöönottoprojektin 120 000 euroa (alv 0 %), vuotuiset käyttökustannukset (sisältäen käyttöpalvelumaksun ja 50 henkilötyöpäivän vuosittaisen pienkehityksen) 109 650 euroa (alv 0 %) ja sovelluksen jatkokehityksen 217 320 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevana. Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena on paikkatieto- ja karttapalvelun alustasovellus, jolla on tarkoitus tukea paitsi kaupunkiympäristön toimialan myös koko kaupungin kaupunkitilaan liittyvien paikkatietojen ja niihin liittyvien toimialasidonnaisten rekisteritietojen hyödyntämistä ja tiedonhakua. Ratkaisu on alusta, jolle voidaan muodostaa verkkoselaimella toimivia karttasovelluksia, joiden kautta voi tarkastella kaupungin ja muiden aineistotoimittajien kartta- ja paikkatietoaineistoja. Ratkaisun kautta voi etsiä perusrekisteritietoja kuten kiinteistöjä, rakennuksia, kaava-aineistoja sekä rakentamista ja ympäristöä koskevia tietoja. Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu 21.01.2022 päivätty EU-hankintailmoitus HEL 2022-000493 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella neuvottelumenettelyllä.

Tarjoajien valinta neuvotteluihin, alustavat tarjoukset ja neuvotteluvaihe

Osallistumishakemusten jättämiselle varatun määräajan päättymiseen mennessä osallistumishakemuksen toimittivat seuraavat Esri Finland Oy, Geometrix Oy, Sitowise Oy ja Ubigu Oy.

Saapuneet osallistumishakemukset ja ehdokkaiden soveltuvuus tarkastettiin osallistumishakemusten saapumisen jälkeen. Osallistumispyynnössä edellytettiin, että ehdokas täyttää ESPD-lomakkeessa sekä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset rahoituksellisen ja taloudellisen tilanteen, teknisen suorituskyvyn ja ammatillisen pätevyyden sekä muiden soveltuvuusvaatimusten osalta.

Kaikki osallistumishakemuksen toimittaneet ehdokkaat toimittivat vaaditut selvitykset osallistumispyynnön mukaisesti, ja ehdokkaiden todet-tiin täyttävän asetetut soveltuvuusvaatimukset. Kaikki edellä mainitut osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat päätettiin erillisellä väli-päätöksellä valita neuvotteluihin.

Neuvotteluvaiheeseen valituille ehdokkaille toimitettiin 22.03.2022 päivätty kutsu jättää alustava tarjous.

Esri Finland Oy ilmoitti 18.03.2022 kirjallisella ilmoituksella jättäytyvänsä hankintamenettelyn ulkopuolelle. Alustavan tarjouksen toimittivat määräaikaan mennessä Geometrix Oy, Sitowise Oy ja Ubigu Oy.

Neuvottelut alustavan tarjouksen jättäneiden ja neuvotteluihin kutsuttujen tarjoajien kanssa järjestettiin 26.4.2022-4.5.2022 välisenä aikana. Ennen neuvotteluita tarjoajille toimitettiin neuvottelukutsu ja neuvottelujen asialista.

Lopulliset tarjoukset

Neuvotteluvaiheen jälkeen lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 21.6.2022 tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa neuvotteluihin osallistuneille tarjoajille.

Lopullisten tarjousten jättämiselle annettuun määräaikaan 26.8.2022 klo 16.15 mennessä tarjouksen jättivät Geometrix Oy ja Sitowise Oy. Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikkö pyysi Sitowise Oy:ltä lisäselvitystä sen osalta, edellyttääkö hankinnan kohteena olevan ohjelmistopalvelun tuottaminen henkilötietojen antamista Microsoft Corporationille tai tämän hallinnassa olevilla palvelimilla käsiteltäväksi. Sitowise Oy:n toimittaman selvityksen myötä voitiin todentaa, että palvelun tuottaminen ei edellyttäisi henkilötietojen luovuttamista Microsoftille tai tämän hallinnassa oleville palvelimille.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonais-taloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laadun perusteella siten, että hinnan painoarvo on 70 % ja laadun painoarvo on 30 %.

Tarjoajien tuli toimittaa lopullisten tarjoustensa liitteenä täydennetty Hinnat ja maksuaikataulu -liite, jossa tarjoajan tuli eritellä hinnat toimitukselle, palvelun käytölle sekä jatkokehitystyölle.

Laatua arvioitiin tarjouspyynnön liitteessä Vaatimusluettelo esitettyjen pisteytettävien vaatimusten sekä tilaaja-toimittaja -yhteistoimintamallin mukaisesti. Tarjoajien tuli toimittaa lopullisten tarjoustensa liitteenä täydennetty Vaatimusluettelo sekä Palvelukuvaus, johon on tullut sisältyä muiden ohella tilaaja-toimittaja-yhteistoimintamallin kuvaus. Tilaaja-toimittaja -yhteistoimintamallin arviointi on esitetty päätöksen liitteessä 2.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun. Vertailuperusteet ja niiden yksityiskohtaiset arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1.

Sitowise Oy:n tarjous oli tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisin.

Voittajan valinta

Esitetyn lisäselvityksen perusteella Sitowise Oy valitaan paikkatieto- ja karttapalvelun alustasovelluksen toimittajaksi.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 20.9.2022 § 507) mukaan ICT-hankintojen osalta toimivalta tehdä hankintoja on keskitetty tietohallintopäällikölle, jolla on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Näin ollen tietohallintopäällikkö on toimintavaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 12.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020

kimmo.iirola@hel.fi

Decisionmaker

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Vertailutaulukko
2. Tilaaja-toimittaja-yhteistoimintamallin arviointi

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.