Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti 23.7.2022, Katajanokanlaituri 2a, Helsinki Allas Oy

HEL 2022-008529
More recent handlings
§ 147

Päätös Helsinki Allas Oy:n meluilmoituksesta koskien ulkoilmakonserttia 23.7. osoitteessa Katajanokanlaituri 2a, Katajanokka

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Helsinki Allas Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee ulkoilmakonserttia 23.7.2022 osoitteessa Katajanokanlaituri 2a (Allas Sea Pool), ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien teltat) vain lauantaina 23.7.2022 kello 17.00–23.00. Kello 23.00 jälkeen musiikkimelua ei saa kantautua lähimpiin häiriintyviin kohteisiin.
  2. Musiikkimelun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) saa olla kello 17.00–23.00 enintään 60 dB mitattuna lähimmästä häiriintyvästä kohteesta (Rahapajankatu 1).

    Jos mittauksissa todetaan sallitun melutason ylittyvän, tulee äänentoistojärjestelmää säätää viivytyksettä siten, että sallittu melutaso ei enää ylity.
  3. Konsertin aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin koko tapahtuman ajan, kello 17.00 alkaen musiikkiesitysten päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.

    Mittauksia on tehtävä osoitteessa Pohjoisesplanadi 7 sijaitsevan rakennuksen luona, Päävartiontorilla (Mariankatu 1), Rahapajankatu 1 sijaitsevan asuinrakennuksen luona ja miksauspisteessä (referenssimittaus).

    Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
  4. Melumittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  5. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 31.7.2022. Saatteeseen on merkittävä viitteeksi asian diaarinumero HEL 2022-008529.

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi asuinrakennusten ja hoitolaitosten julkisivuihin kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma kello 22.00 alkaen konsertin päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon.
  6. Musiikkimelu ei saa häiritä Uspenskin katedraalissa (Kanavakatu 1) järjestettäviä kirkollisia toimituksia. Tarvittaessa ulkoilmakonsertti on keskeytettävä toimitusten ajaksi.

    Riittävistä melutorjuntatoimenpiteistä on sovittava ennakkoonHelsingin ortodoksisen seurakunnan kanssa neuvottelemalla.
     
  7. Ulkoilmakonserttia koskeva tiedote on jaettava ennen konserttia kaikkiin kiinteistöihin, jotka sijaitsevat 300 metrin säteellä konserttipaikasta Kuvan 1 mukaisesti. Asuinrakennuksissa tiedote pitää jakaa jokaiseen asuinhuoneistoon. Tiedote on jaettava viikkoa ennen tapahtumaa tai viipymättä.

    Tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Katajanokkaseura, Kruununhaan asukasyhdistys ja Eteläiset kaupunginosat.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonsertin ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
     
  8. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
     
  9. Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta on laadittava jätehuoltosuunnitelma, mikäli tapahtumaan osallistuu yhtäaikaisesti yli 500 henkilöä. Jätehuoltosuunnitelma on toimitettava ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle (kymp.ymparistovalvonta@hel.fi) viipymättä.

    Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiä.
     
  10. Mikäli alueelle on varattu käymälöitä, tulee niiden viereen ja/tai sisälle sijoittaa riittävästi roska-astioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia.

Kuva 1. Tiedotusalue esitetty punaisella (määräys 7), tapahtuma-alue esitetty harmaalla ja lava sinisellä.

Määräajan laiminlyönti

Yksikön päällikkö kehottaa Helsinki Allas Oy:tä jatkossa noudattamaan ympäristönsuojelulain 118 §:ä, joka velvoittaa tekemään ilmoituksen erityisen häiritsevää melua tai tärinää aiheuttavasta toiminnasta viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Allas Sea Poolilla järjestettävien ulkoilmakonserttien suuri määrä.
  2. Musiikkimelutasoa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Määräys on tarpeen, koska Allas Sea Poolilla järjestettävien ulkoilmakonserttien määrä on suuri. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ilmoituksen mukana toimitettu melunleviämislaskelma.
  3. Mittausvelvoite on tarpeen melutasorajaa koskevan määräyksen noudattamiseksi.
  4. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS–akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  5. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen. Mittaustulosten perusteella selvitetään myös asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
  6. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa kirkon toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  7. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  8. Tapahtuman järjestäjällä on siivoamisvelvollisuus tapahtuma-alueella ja tapahtuman vaikutusalueella.
  9. Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus.
  10. Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia.

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

Helsinki Allas Oy, Katajanokanlaituri 2a, 00160 Helsinki

Y-tunnus: 2568884-1

Yhteystiedot: https://allasseapool.fi/info/

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Allas Sea Poolilla (Katajanokanlaituri 2a) järjestettävää ulkoilmakonserttia. Äänentoistojärjestelmää käytetään lauantaina 23.7.2022 kello 17.00–23.45.

Ilmoituksen mukaan toiminnan aiheuttama musiikkimelutaso (LAeq) on miksauspisteessä (20 metrin päässä melunlähteestä) 98 dB. Lähimmät häiriintyvät kohteet (asuinrakennukset) sijaitsevat noin 180–200 metrin etäisyydellä melun aiheutumispaikasta Rahapajankadulla, Kruunuvuorenkadulla ja Kanavakadulla. Toimitetun melumallinnuksen perusteella musiikkimelutaso (LAeq) näiden asuinrakennusten luona on 50–60 dB.

Tapahtumasta tiedotetaan ilmoituksen mukaan huoneistokohtaisesti seuraaviin kohteisiin: Kanavakadun asuintalot, Kruunuvuorenkatu 1, Satamakatu 5, Rahapajankatu 1, Pohjoisesplanadi 7,Eteläranta 10, Eteläranta 6 ja Ankkurikadun asuintalot.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 25.6.2022.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200, 202 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa:

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Päätös on voimassa toistaiseksi.

This decision was published on 18.07.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö