Vahingonkorvaus, kiinteistövaurio 10.6.2022, Torpparinmäki, Nyström Jan

HEL 2022-009015
More recent handlings
§ 50

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, kiinteistövaurio Kotitorpantiellä 10.6.2022

Yksikönjohtaja

Päätös

Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvausvaatimuksen ja korvata vahingon maksukuittia vastaan 875 euroa hakijan ilmoittamalle tilille.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan asunnon takapiha loppuu Torpparinmäen leikkipuistoon ja hakija havaitsi, että 10.6.2022 noin kello 10 – 11 puistonhoitaja ajeli moottorikäyttöisellä trimmerillä pensasaitaa hakijan aidan kohdalla. Hakijan mukaan on ilmeistä, että trimmeristä sinkosi kivi hakijan terassin ikkunaan rikkoen yhden ikkunalasin. Hakija oli aamulla tullut kello 09:20 kotiin koiralenkiltä ja ikkuna oli vielä silloin ehjä. Kun hakija oli menossa lounaalle kello 11:10, niin hakija huomasi terassilasin rikkoutuneen. Terassilta löytyi muutamia sorakiviä mm. grillisuojan ja pöydän päältä. Tapahtumalle ei ole ilmoitettu silminnäkijöitä. Hakija epäilee vahinkoa Staran aiheuttamaksi.

Hakija on toimittanut 11.7.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen vaateen kiinteistön terassilasin korjauskustannuksista ja vaati kustannuslaskelman mukaisesti 875 euroa. Hakija on ilmoittanut sähköpostitse 11.7.2022, että Lumon Suomi Oy oli käynyt korjaamassa terassilasin 8.7.2022. Hakija on toimittanut maksukuitin lasin korjauksesta.

Staran työnjohdolta saadun selvityksen mukaan kohteessa oli tehty vihertöitä 10.6.2022 siimaleikkurilla. Käytetty laite oli raivaussaha, jonka päähän oli asennettu siimapää. Tiedot perustuvat Staran GPS- ja päiväkirjamerkintöihin. Meluhaittojen torjumiseksi työntekijät käyttävät kuulosuojaimia, jotka vaientavat laitteiden ja koneiden ääniä. Suojavarusteista ja moottorin äänestä johtuen on mahdollista, ettei työntekijä ole kuullut kiven sinkoutumista lasiin.

Staran työkoneiden kuljettajien ja työntekijöiden velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme ja työntekijöillemme.

Hakijan toimittamista valokuvista näkee, että takapihan kohdalla oli verkkoaitaa, sireeneitä ja muuta kasvillisuutta. Aidassa oli kohtia, joista oli suora näkyvyys hakijan takapihalle ja terassille. Arvioitaessa vahingon syntymissyitä, on siis hyvin todennäköistä, että kasvillisuutta siimatessa aukkokohtien tai pensasaidan läpi on lentänyt maa-ainesta hakijan terassille rikkoen yhden terassilasin ikkunaruudun.

Edellä mainitun perusteella Stara korvaa hakijalle vahingon päätöksen mukaisesti.

This decision was published on 02.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Antti Rautiainen
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 11.7.2022, saate
2. Confidential: Tietosuojalaki 29 §
3. Vahingonkorvausvaatimus 11.7.2022, liite, lisäselvitys
4. Vahingonkorvausvaatimus 11.7.2022, liite, valokuvat
5. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.7.2022, liite, lisäkuvat
6. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.7.2022, liite, kartta
7. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.7.2022, liite, lasku Lumon_Suomi_Oy_4337088430
8. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 10.8.2022, saate
9. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 10.8.2022, liite, valokuva
10. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 10.8.2022, liite, valokuvat vahingoista
11. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 10.8.2022, liite, kartta
12. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 10.8.2022, liite, lasku
13. Maksukuitti Hel 2022-009015

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.