Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 5.7.2022 § 373, Marjapallo r.y.

HEL 2022-009305
More recent handlings
Case 4. / 171 §

Oikaisuvaatimus matkaviestintukiaseman rakentamista koskevasta toimenpidelupapäätöksestä, Marjaniemen Oskarinpuisto, kiinteistö 91-433-2-630

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Marjapallo r.y:n tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 5.7.2022 (§ 373).

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen alainen toimenpidelupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehti on päätöksellään 5.7.2022 (§ 373) myöntänyt Elisa Oyj:lle toimenpideluvan matkaviestintukiaseman rakentamiselle Marjaniemessä sijaitsevan Oskarinpuiston kiinteistölle 91-433-2-630. Toimenpideluvan Facta-tunnus on 45-1738-22-C.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Toimenpide todetaan seuraavaa: Puistoalueella olevalle yhteensä noin 40 m²:n suuruiselle vuokra-alueelle sijoitetaan uusi matkaviestintukiasema (4G/5G), joka käsittää mallihyväksynnän 99-3540-11-C mukaisen laitesuojan suojarakenteineen (8,5 m², tyyppihyväksytyn julkisivuverhouksen kanssa ala on n. 9,7 m²) sekä 36 m korkean putkiristikkomaston. Vuokra-alue maisemoidaan lähiympäristösuunnitelman mukaisesti. Asemapiirroksessa, lähiympäristösuunnitelmassa sekä selvityksessä on esitetty vaikutukset maisemaan ja naapureihin. Tukiasemalle ei rakenneta erikseen huoltotietä. Huoltokulku olevia puiston väyliä pitkin. Huoltokäyntejä vain muutamia kertoja vuodessa. Rakentamisen jäljet siistitään, tukiasema maisemoidaan ympäristösuunnitelman mukaisesti.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Poikkeamiset perusteluineen todetaan seuraavaa: Sijoituspaikka on asemakaavan puistoalueella (VP). Lähialueen asemakaavoissa ei ole yhdyskuntateknisten rakennusten aluetta, johon matkaviestintukiaseman voisi asemakaavan mukaisesti sijoittaa. Hakija perustelee poikkeamista erillisen selvityksen pohjalta täydentävän 4G/5G-matkaviestintukiaseman tarpeella. Lisäksi hakija toteaa tukiaseman tarvitseman alueen olevan melko pieni ja että erillistä huoltotietä tukiasemalle ei rakenneta. Poikkeamista voidaan pitää edellä mainituin perusteluin vähäisenä ja perusteltuna.

Oikaisuvaatimus

Marjapallo r.y. on tehnyt toimenpidelupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen. Yhdistyksen hallitsema tenniskenttä sijaitsee Oskarinpuistossa suunnitellun matkaviestintukiaseman välittömässä läheisyydessä.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan seuraavaa:

Marjaniemen Oskarinpuistoon on suunnitteilla Elisan 36 m korkea tukiasema. Olemme antaneet naapurinlausunnon ja korostaneet seuraavaa: Mikäli tukiasema rakennettaisiin, haittaisi se merkittävästi niin tenniksen kuin muidenkin urheilulajien harrastamista puistossa. Sillä olisi myös merkittävä ulkonäöllinen vaikutus Marjaniemen keskeisen puiston viihtyvyyteen ja ulkoasuun. Mikäli tukiasema rakennettaisiin nyt suunniteltuun paikkaan, huomioiden sen suuren korkeuden, tulisi se dominoimaan koko puiston aluetta. Kaikkien rakennushankkeiden pitäisi soveltua ympäristöönsä ja tämä hanke ei toteuta sitä, vaan tulee hallitsevaan rooliin puistossa.

Oskarinpuisto ja sen ympäristö on keskeinen kokoontumispaikka kaikille Marjaniemeläisillä toimijoille. Puisto on aktiivisessa urheilukäytössä sekä Marjapallon (tennis) että Marjaniemen VPK:n ja Marjaniemen Lionsilla (lentopallo) ja puistossa on lasten aidattu leikkipaikka, jota käytetään aktiivisesti. Puiston läpi menee Marjaniemen keskeinen kävelykatu. Marjaniemi-Seuran järjestämä ”Lasten olympialaiset” ovat jokavuotinen tapahtuma, johon osallistuu noin 250 henkilöä, joista noin puolet ovat lapsia. Marjaniemen tennisseuralla on 235 aktiivista jäsentä. Viereinen metsikkö on luonnoltaan tärkeä ja metsikköä käytetään mm. lasten olympialaisten juoksukilpailuihin.

Vastineessamme olimme ehdottaneet vaihtoehtoisia paikkoja ja haluaisimme vastauksen siihen, miksi esitettyihin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin ei ole otettu kantaa? Emme myöskään ole saaneet pöytäkirjan litteitä, joista selviäisi kaikkien huomautuksen tehneiden huomiot. Meidän mielestämme tukiaseman sijoittaminen Marjaniemen ainoaan aktiivisessa käytössä olevaan puistoon tarkoittaa merkittävää kaavamuutosta, toisin kuin pöytäkirjanote antaa ymmärtää. Pyydämme huomioimaan tämän oikaisuvaatimuksen lupaprosessissa ja etsimään yksityisen yrityksen, Elisan Oyj:n tukiasemalle uuden paikan. Yleishyödyllinen puisto, joka on kaupungin asukkaiden yhteisessä ja aktiivisessa käytössä, ei sovellu tukiaseman sijoittamiseen.

Luvan saajan vastine

Elisa Oyj on antanut vastineen oikaisuvaatimuksen johdosta. Yhtiö toteaa vastineessaan muun ohella seuraavaa:

Elisa Oyj:n mielestä lupahakemuksen liitteenä oli erittäin kattavasti tietoa ja materiaalia suunnitellusta hankkeesta. Tämän lisäksi Elisa Oyj teki rakennusvalvonnalle lupakäsittelyn aikana tulleisiin naapurien huomautuksiin 9-sivuisen vastineen (liitteineen yhteensä 28-sivua). Elisa Oyj:n mielestä ko. vastine oli perusteellinen ja rakennusvalvonta teki sen jälkeen myönteisen lupapäätöksen.

Masto rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja maaseutukohteissa yleensä 60 – 90 m:n korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen masto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Rakennetyypin oikealla valinnalla ja sen oikealla sijoittelulla voidaan ympäristövaikutuksia vähentää. Tässä tapauksessa antennien kiinnitysalustaksi on valittu varsinaisia perinteisiä mastoja yksinkertaisempi ja ilman haruksia oleva ns. vapaasti seisova antennipylväs. Antennipylvään korkeus on 36 metriä.

Operaattori on ollut tästä hankkeesta yhteydessä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkitila- ja maisemasuunnitteluun. Yhteistyössä heidän kanssaan on katsottu sopiva paikka tukiasemalle ja mm. suunnittelun aikana on tehty maastokäynti alueella. Antennipylvään lähimmät asuinnaapurit sijaitsevat kaakon suunnassa, joiden asuinrakennuksiin tulee matkaa noin 44 – 54 metriä. Muihin ilmansuunnan lähimpiin asuinrakennuksiin, tulee matkaa n. 75 – 130 metriä. Oikaisuvaatimuksessa mainitaan puistossa oleva leikkikenttä, josta tulee matkaa suunnitellusta antennipylväästä noin 40 metriä. Antennipylväs ei rajoita ja eikä häiritse leikkikentän toimintaa.

Antennipylväs sijoittuu asemakaavan yleiselle alueelle hyvin (VP-alueelle, puistoon). Antennipylväs sijoittuu olevan puuston reunaan. Antennipylväs/tukiasema ei häiritse yleisen alueen käyttöä. Huoltokulku tukiasemalle tehdään puiston kevyen liikenteen väylän kautta. Asfaltoidun koripallokentän ja tukiaseman välinen kulku suoritetaan nurmikon läpi jalkaisin. Tukiasemalle ei rakenneta erikseen omaa huoltotietä. Huoltokulku vuosittain on vähäistä, noin 1 – 5 kertaa.

Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esille Oskarinpuiston luontoarvot. Vastineen liitteenä on Helsingin karttapalvelusta karttaotteita, jossa näkyy ympäristö ja luontotietoja. Karttatietojen mukaan suunniteltu tukiasema on uhanlaisten ja silmälläpidettävän luontotyyppi alueen ulkopuolella. Tukiasema sijoittuu karttatietojen mukaan metsäkasvillisuus alueelle, jossa alue on merkitty lehtometsäksi. Suunnitellulla tukiaseman kohdalla ei ole lehtometsää, vaan se on pääosin hoidettua puiston nurmikkoa. Mainittakoon, että kyseisen lehtometsän pohjoisosan rajauksen sisälle sisältyy nurmikkoa, osa asfaltoidusta koripallokentästä ja kaistale tenniskenttää. Tukiasema ei häiritse vieressä olevaa lehtometsää.

Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esille, että Oskarinpuisto on ajoittain eri tapahtumien kokoontumispaikka, jossa voi olla yleisöä noin 250 henkilöä. Suunniteltu tukiasema ei estä ja eikä häiritse yleisötapahtumia. Hakija toteaa suunnitellun tukiaseman olevan yleisötapahtumille positiivinen asia. Suurilukuinen yleisötapahtuma kuormittaa alueen olevaa langatonta matkaviestinverkkoa, niin suunniteltu tukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Hyvät toimivat langattomat matkaviestinverkot ovat jopa turvallisuuskysymys.

Antennipylvään yläosa tulee näkymään ympäristöön jonkin verran, mutta lentoestemerkintöjen ja valojen sijaan maston ristikkomainen rakenne soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Fintraffic lentoestelausunnossaan ei vaadi pylvääseen lentoestemerkintöjä ja eikä valoja. Pimeänä aikana pylväs ei siis ole havaittavissa. Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten radio- ja tv-lähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.

Mielestämme maston rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille.

Suunniteltu matkaviestintukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Tukiasema tulee palvelemaan mm. liikkuvan laajakaistan asiakkaitamme. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita. Sen kapasiteetti on siis rajallinen. Tämän vuoksi tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen taajaan eri alueille, missä on asiakkaita (ihmisiä). Suunnitelmia tehtäessä kartoitettiin mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Etäisyys lähimmistä olemassa olevasta tukiasemapaikasta halutun kuuluvuusalueen kannalta optimaaliseen uuteen tukiasemapaikkaan on kuitenkin niin suuri, että korvaavaa vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Alueella ei myöskään ole jo olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten.

Oikaisuvaatimuksessa ehdotetaan tukiaseman sijoittamista Marjaniementien ja Strömsintien risteyksen lännen puolella olevalle kiinteistölle (433-2-600), jossa sijaitsee puistomuuntamo. Suunnitellusta pylväästä pohjoiskoillisen suuntaan tulee matkaa puistomuuntamon kiinteistölle noin 300 metriä. Hakemuksen liitteenä on 7 sivuinen kuvaesitys, jonka sivulla 4 on esitetty graafisesti, että mitä aluetta suunniteltu tukiasema tulee palvelemaan. Hakemuksen ns. 64 § -selvityksen ja kuvaesityksen kautta selviää, että kyseinen ehdotettu paikka ei ole radioteknisesti optimaalinen. Kyseisessä oikaisuvaatimuksessa oleva siirtoehdotus puistomuuntamon kiinteistölle on sikäli erikoinen, koska siinä paikassa pylvään etäisyys asuinrakennukseen olisi noin 10 metriä.

Oikaisuvaatimuksessa ehdotetaan tukiaseman sijoittamista merenrannan läheisyyteen kaakkoon venesataman suuntaan. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa mainitaan itäkoillisen suunnassa noin 600 metrin päässä olevasta toisesta mastosta, joka sijaitsee Marjaniemen VPK:n kiinteistöllä Palopirtintien varrella. Hakijan 64 § sanallisessa selvityksessä ja kuvaesityksessä on mainittu kyseinen itäkoillisen suunnan lähin masto. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt sijainnit eivät ole radioteknisesti optimaalisia.

Suunniteltu matkaviestintukiaseman paikka yleiseltä alueelta, joka on katsottu yhdessä viranomaisten kanssa, on maisemallisesti ja radioteknisesti hyvä. Elisa Oyj:n mielestä langattomat matkaviestinverkot ovat yhteiskunnallisesti niin merkittäviä, että on kunnan/kaupungin velvollisuus hoitaa asia, että alueelta saadaan hyvä paikka tukiasemalle.

Antennipylväs tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Katsomme että uuden antennipylvään rakentaminen tässä suhteessa on perusteltua.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 117 §, 126 §, 126 a §, 130 §, 133 §, 135 §, 138 §, 171 §, 175 §, 187 § ja 192 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 64 §

Laki sähköisen viestinnän palveluista 229 §

Hallintolaki 45 § ja 49 g §

Päätöksen perustelut

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Marjapallo r.y., hallitsee Helsingin kaupungin omistaman Oskarinpuiston kiinteistöllä 91-433-2-630 sijaitsevaa tenniskenttää kentän käyttäjänä. Suunniteltu matkaviestintukiasema sijaitsee tenniskentän itäpuolella kentän välittömässä läheisyydessä. Etäisyys tenniskentältä tukiaseman laitesuojaan on alle 10 metriä. Tukiaseman masto sijaitsee laitesuojan itäpuolella, joten etäisyys tenniskentältä mastoon on yli 10 metriä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu viereisen alueen haltija, joten Marjapallo r.y:llä on oikeus tehdä oikaisuvaatimus toimenpidelupapäätöksestä. Tämän vuoksi oikaisuvaatimus tulee tutkia.

Asemakaava

Matkaviestintukiaseman rakennuspaikalla on voimassa asemakaava numero 10835. Asemakaava on saanut lainvoiman 5.12.2003. Tukiasema sijaitsee asemakaavaan merkityn puiston (VP) alueella. Asemakaavakarttaan ei ole merkitty Oskarinpuistoon rakennuspaikkaa matkaviestintukiaseman rakentamista varten. Asemakaavassa ei ole myöskään puistoa koskevia asemakaavamääräyksiä. Oskarinpuisto on ainoa tähän asemakaavaan merkitty puisto.

Vähäinen poikkeaminen

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 47 §:n mukaan puistoalueelle tai muulle asemakaavassa osoitetulle virkistysalueelle saa rakentaa vain alueen tarkoitukseen soveltuvia vähäisiä rakennelmia, jollei asemakaavassa tai 46 §:ssä tarkoitetussa suunnitelmassa ole toisin osoitettu.

Maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi 171 §:ssä säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, kun kysymys on vähäisestä poikkeamisesta rakentamista koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Helsingin kaupunki on kiinteistön 91-433-2-630 omistajana päättänyt 16.11.2021 päivätyllä ja allekirjoitetulla maanvuokrasopimuksella vuokrata kiinteistön 91-433-2-630 alueelta noin 40 m²:n suuruisen alueen matkaviestintukiasemaa varten, masto (36 m) ja laitesuoja (9,7 k-m²). Vuokra-aika on 1.11.2021-31.8.2031.

Helsingin kaupungin asemakaavoitus on kannanotossaan 30.6.2022 lausunut matkaviestintukiaseman suunnitellusta sijaintipaikasta seuraavaa: Asemakaavoituksella ei ole huomauttamista telemaston sijoittamiseen Oskarinpuiston alueelle, mikäli kaupunkiympäristön toimialan kaupunkitila- ja maisemapalvelu on hyväksynyt tai hyväksyy esitetyn sijainnin ja maastoon sovituksen.

Hankkeeseen ryhtyvä oli ollut ennen tätä asemakaavoituksen kannanottoa suunnittelun aikana yhteydessä kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupalveluun, jonka kanssa oli etsitty sopiva paikka matkaviestintukiasemalle. Tämän yhteistyön perusteella päädyttiin nyt kyseessä olevaan tukiaseman sijaintipaikkaan Oskarinpuistossa. Tukiaseman masto ja laitesuoja sijoittuvat nurmikkoalueelle puistossa olevan puuston reunaan.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen suunniteltuun paikkaan rajoittaa Oskarinpuiston käyttöä asemakaavassa osoitettuun tarkoitukseensa vain vähäisessä määrin. Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy tältä osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Asemakaavaan ei ole merkitty suojelualueita eikä asemakaavassa ole luonnonsuojeluun liittyviä asemakaavamääräyksiä. Asemakaavaan ei ole merkitty Oskarinpuiston kiinteistölle suojeltavia puita.

Toimenpideluvan myöntämisen yhteydessä rakentamisessa noudatettavaksi hyväksytyssä pääpiirustuksessa, Ympäristösuunnitelma, matkaviestintukiaseman alueen itäpuolelta, aivan alueen rajan vierestä, on merkitty poistettavaksi yksi puu. Muita puita ei ole merkitty poistettaviksi.

Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamisen vaikeuttamiseen. Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy myös tältä osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Oskarinpuiston alueella ei sijaitse asemakaavassa suojeltuja rakennuksia tai rakennelmia. Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamisen vaikeuttamiseen. Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy tältäkin osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Suunniteltuun matkaviestintukiasemaan sisältyy 9,7 m²:n suuruinen laitesuoja ja 36 m korkea putkiristikkomasto. Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen siihen, että suunniteltu matkaviestintukiaseman rakentaminen poiketen vähäisesti asemakaavasta johtaisi vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaisi merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy siis tältäkin osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentin mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Nyt kyseessä olevan maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:ssä tarkoitetun vähäisen poikkeamisen myöntämisen erityinen syy on matkaviestinpalveluiden kehittämisen tarpeellisuus Marjaniemen alueella. Suunniteltu matkaviestintukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Toimivat langattomat matkaviestinverkot ovat myös turvallisuuskysymys.

Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytykset maankäyttö- ja rakennusasetuksen 47 §:n säännöksestä sekä rakennuspaikalla voimassa olevasta asemakaavasta ovat olleet olemassa ja vähäinen poikkeaminen on voitu myöntää.

Mahdollinen tarpeeton haitta naapurille

Suunniteltu matkaviestintukiasema ei estä tai rajoita Marjapallo r.y:n tenniskentän käyttämistä millään tavoin. Matkaviestintukiaseman rakentamisen ei voida katsoa maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetulla tavalla haittaavan tarpeettomasti Marjapallo r.y:n tenniskentän käyttämistä.

Soveltuminen ympäristöön

Suunniteltu matkaviestintukiasema käsittää mallihyväksynnän 99-3540-11-C mukaisen laitesuojan suojarakenteineen (8,5 m², tyyppihyväksytyn julkisivuverhouksen kanssa ala on n. 9,7 m²) sekä 36 m korkean putkiristikkomaston. Helsingin rakennusvalvonta on myöntänyt lupia samanlaisille matkaviestintukiasemille aiemminkin ja tukiasemia on rakennettu Helsinkiin näiden lupien nojalla.

Suunniteltu matkaviestintukiasema soveltuu riittävällä tavalla rakennettuun ympäristöönsä ja maisemaan sekä täyttää riittävässä määrin kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Matkaviestintukiasemaa ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa oikaisuvaatimuksen tekijää naapurina.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista, minkä johdosta rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehdin tekemä toimenpidelupapäätös tulisi kumota.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus. Pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
4) kunnalla; sekä
5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Toimenpidelupapäätös on annettu julkipanon jälkeen ja viimeinen päivä tehdä oikaisuvaatimus on ollut 22.7.2022. Oikaisuvaatimus on toimitettu sähköpostitse rakennusvalvontaan 22.7.2022, joten oikaisuvaatimus on tehty säädetyssä ajassa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on rakennuspaikan viereisen alueen haltija, joten oikaisuvaatimuksen tekijällä on oikaisuvaatimusoikeus.

Close

This decision was published on 18.10.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

1. L1 Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. L2 Kiinteistökartta
The attachment will not be published on the internet.
3. L3 Pääpiirustus Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.
4. L4 Ilmakuva 2021
The attachment will not be published on the internet.
5. L5 Toimenpidelupapäätös
The attachment will not be published on the internet.
6. L6 Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
7. L7 Vastine
The attachment will not be published on the internet.
8. L8 Vastineen liitteet
The attachment will not be published on the internet.
9. L9 Lupahakemus Lupapiste
The attachment will not be published on the internet.
10. L10 Pääpiirustus Ympäristösuunnitelma
The attachment will not be published on the internet.
11. L11 Maanvuokrasopimus
The attachment will not be published on the internet.
12. L12 Tietoja ja valokuvat hankkeesta
The attachment will not be published on the internet.
13. L13 Havainnekuvat
The attachment will not be published on the internet.
14. L14 Naapurien kuulemiskirje
The attachment will not be published on the internet.
15. L15 Naapurin huomautus
The attachment will not be published on the internet.
16. L16 Hakijan vastine huomautuksiin
The attachment will not be published on the internet.
17. L17 Selvitys MRA 64 §
The attachment will not be published on the internet.
18. L18 Lentoestelausunto
The attachment will not be published on the internet.
19. L19 Selvitys pohjaolosuhteista
The attachment will not be published on the internet.
20. L20 Asemakaavoituksen kannanotto
The attachment will not be published on the internet.
21. L21 Kaupunkimittauksen sijaintilausunto
The attachment will not be published on the internet.
22. L22 Asemakaava
The attachment will not be published on the internet.
23. L23 Mallihyväksyntä
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.