Määräaikainen maksuvapautus tietylle suun terveydenhuollon asiakasryhmälle

HEL 2022-009619
More recent handlings
Case 16. / 168 §
This decisionmaker is no longer active

Asiakasmaksujen määräaikainen perimättä jättäminen koronaepidemian tai siitä aiheutuneen hoitovelan vuoksi 17-vuotiaina ilman suun ja hampaiden tutkimusta ja hoitoa vuosina 2020–2021 jääneiltä asiakkailta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti määräaikaisesti päätöksestä alkaen vuoden 2023 loppuun saakka luopua perimästä suun terveydenhuollon asiakasmaksuja suun ja hampaiden tutkimuksesta ja hoidosta 18 vuotta täyttäneiltä asiakkailta, jotka ovat vuosien 2020–2021 aikana 17-vuotiaina hakeutuneet hoitoon tai suun terveystarkastukseen, mutta joiden hoitoa ei pystytty koronaepidemian tai sen hoitovelan purkamisen vuoksi järjestämään asiakasmaksuttomana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Koronaepidemian alkaessa (03/2020) kiireetöntä suun terveydenhoitoa tarvitsevien asiakkaiden ajanvaraukset peruttiin. Valtaosa asiakkaista laitettiin kutsujonoon, myös osa näistä oli 17-vuotiaita. Kaikki ne kiireettömän hoidon tarpeessa olevat asiakkaat, joille ei koronaepidemian aikana tai sen jälkeen ole pystytty antamaan aikaa suun terveydenhuoltoon, on laitettu kutsujonoon. Kutsujonoa on aktiivisesti purettu syyskuusta 2020 alkaen. Potilaita on ohjattu omaan toimintaan, ostopalveluun ja palvelusetelitoimintaan.

Tällä hetkellä suun terveydenhuollossa on kutsumatta hoitoon tai suun terveystarkastukseen 663 asiakasta, jotka ovat olleet 17-vuotiaita koronaepidemian tai koronahoitovelan purkamisen aikana (vuodet 2020–2021). Näiden nuorten hoito olisi ollut asiakasmaksuasetuksen mukaisesti maksutonta, jos se olisi suoritettu heidän ollessaan 17-vuotiaita. Näiden asiakkaiden asiakasmaksuista luovutaan määräaikaisesti.

Lainsäädännön perusteella (Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 2011/338) lapselle, jolla on erityinen riski sairastua suusairauksiin, on järjestettävä tehostettu ehkäisevä suun terveydenhuolto ja yksilöllisesti määritellyt terveystarkastukset. Osalla näistä erityisen riskin 17-vuotiaista suun terveydenhoito on viivästynyt koronaepidemian aikana.

Asiakasmaksu luopuminen on perusteltua, koska hoidon maksut saattavat osalla nuorista muodostua esteeksi hammashoitoon hakeutumiselle. Tällä esitetyllä maksuvapautuspäätöksellä turvataan yhdenvertainen suun terveydenhoito ja asiakasmaksuttomuus maksuvapautuspäätöksen kohteena oleville asiakkaille.

Hoitoa odottavat asiakkaat

Jonossa on asiakkaita, jotka

  • odottavat pääsyä suun terveystarkastukseen tai tutkimukseen,
  • joilla suusairauksien hoito on kesken (esimerkiksi juurihoito, iensairauksien hoito, korjaava hoito tai suunnitteilla oleva hampaan poistoleikkaus)
  • odottavat oikomishoidon seulontaa tai oikomishoidon aloitusta.

Suun terveystarkastusta ja/tai hoitoa odottaa yhteensä 592 asiakasta, joiden syntymävuodet ovat välillä 2002–2004. Oikomishoidon seulontaa tai aloitusta odottaa yhteensä 71 asiakasta, joiden syntymävuodet ovat välillä 2003–2004.

Suun terveystarkastus ja/tai hoito

Maksuvapautusta esitetään 592 asiakkaalle hoitokokonaisuudesta, johon kuuluu

  • hammaslääkärin suun tutkimus tarvittavine röntgenkuvineen
  • tutkimuksen perusteella tehdyn hoitosuunnitelman mukainen hoito käyntimaksuineen
  • mikäli hoitosuunnitelman mukainen hoito sisältää hammasproteettisia tai purentafysiologisia töitä, myös hammaslaboratoriokustannukset kuuluvat maksuvapautuksen piiriin.

Asiakkaille lähetetään ajanvarausaika hammaslääkärin tutkimukseen ja samalla kerrotaan kirjeitse maksuvapautuksesta​. Hammaslääkäri tekee suun ja hampaiston tutkimuksen ja hoitosuunnitelman, johon hän kirjaa maksuvapautuksen piiriin kuuluvan hoitokokonaisuuden ja toimenpiteet. Asia käydään läpi potilaan kanssa.

Oikomishoidon seulonta ja alkutarkastus

Maksuvapautusta esitetään 71 asiakkaalle oikomishoidon seulontaan ja oikomishoitoon liittyvästä hoitokokonaisuudesta, johon kuuluvat

  • oikomishoidon hoidon tarpeen arviointikäynti (oikomishoidon seulonta) oikomishoidon erikoishammaslääkärillä mukaan lukien tarvittavat röntgenkuvat ja käyntimaksut​
  • mikäli asiakas on oikeutettu oikomishoidon erikoishammaslääkärin antaman pisteytyksen perusteella julkisin varoin tuettuun oikomishoitoon (seulontakäynnin perusteella tai asiakkaalla on aikaisemmin todettu oikeutus hoitoon)​:
    • erikoishammaslääkärin tekemä erikoisalakohtainen tutkimus (SAA03) tarvittavineen lisätutkimuksineen sekä hoitosuunnitelma​
    • oikomishoidon aloitukseen ja kojeistukseen liittyvät käynnit, mukaan lukien mahdolliset hammaslaboratoriokustannukset​, seulonta- tai alkutarkastuskäynti, hoitosuunnitelman tekeminen sekä tarvittavat kojeistukset sekä röntgenkuvat.

Asiakkaille lähetetään aika suun terveydenhuollon erikoishammaslääkärille, joka tekee hänelle oikomishoidon tarpeen arvion. Hoitoon otettavien asiakkaiden tulee täyttää hoitoonottokriteerit.

(Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019, Hampaiston, kasvojen ja leukojen poikkeavuuksien oikomishoito). (Link leads to external service)

Oikomishoidon kojeistuksen jälkeen potilaalta peritään asiakasmaksuasetuksen mukaiset asiakasmaksut.

Kustannusten arviointi

Suun terveystarkastusten ja hoidon kustannukset arvioidaan aikuispotilaiden keskimääräisen toteuman mukaan. Esityksen mukaan perimättä jäävien asiakasmaksujen ja kustannusten määrä olisi perushoidon tutkimuksen ja hoidon osalta 592 asiakkaalta yhteensä 90 000 euroa. Oikomishoidon kustannusten arviointi perustuu oletukseen kiinteäkojehoidosta ja siihen, että noin 12 prosenttia seulottavista otetaan oikomishoidon piiriin. Oikomishoidon seulonta-, alkutarkastus- ja kojeistuskäyntien osalta perimättä jäävien asiakasmaksujen ja kustannusten määrä 71 asiakkaalta olisi yhteensä 8 000 euroa. Yhteensä perimättä jääviä asiakasmaksuja ja kustannuksia 663 asiakkaalta olisi 98 000 euroa.

Liitteenä on laskelma esityksen mukaan perimättä jäävistä asiakasmaksuista.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta. Sosiaali- ja terveyslautakunnalla on siten toimivalta päättää jättää perimättä asiakasmaksu määräaikaisesti.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Suun terveys on tärkeä osa yleisterveyttä. Maksuton hoito edistää nuorten hammashoitoon hakeutumista, jolloin suun terveyden ongelmiin päästään puuttumaan ajoissa ja vältetään suurempi hoidon tarve tulevaisuudessa. Ajoissa toteutetulla hoidolla hillitään suusairauksien hoidontarpeen lisääntymistä, tulevaa hoidon kysynnän kasvua ja myös potilaalle itselleen aiheutuvia lisäkuluja. Suun terveyttä ylläpitäviin tapoihin ja tottumuksiin vaikuttamalla voidaan tukea nuorta ylläpitämään hyvää suun ja hampaiden terveyttä aikuisiässä.

Close

This decision was published on 02.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 09 310 25590

sebastian.kaste@hel.fi

Matti Aukia, vs. ylihammaslääkäri, puhelin: 09 310 75316

matti.aukia@hel.fi

Anni Helkiö, vs. johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 09 310 74488

anni.helkio@hel.fi