Hankinta, puitesopimus, lääkkeiden annosjakelun ja kuljetuksen sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille

HEL 2022-009892
More recent handlings
Case 3. / 179 §
This decisionmaker is no longer active

Lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinta sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä lääkkeiden annosjakelun palvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

-tekemään hankinnasta päätöksen

-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ja hankinta-asiantuntija Outi Ekebom ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan taustaa

Lääkkeiden annosjakelu- ja kuljetuspalvelua on hankittu kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksellä 11.1.2019 § 6. Sopimuskausi päättyy 3.3.2023, ja palvelu on tarpeen kilpailuttaa uudelle sopimuskaudelle.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on lääkkeiden annosjakelun palvelut sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille. Palvelu on terveydenhuoltolaissa (1326/2010) määriteltyä sairaanhoitopalvelua. Palvelun piirissä on tällä hetkellä 6200 asiakasta. Palvelun piirissä olevat yksiköt löytyvät liitteestä 2 Yksiköt osa-alueittain. Yksiköiden määrä ja yksiköiden asiakasmäärä saattaa sopimuskauden aikana muuttua.

Lääkkeiden annosjakelu tulee ajankohtaiseksi asiakkaalle yleensä silloin, kun jatkuva lääkehoito käsittää useita eri lääkkeitä tai lääkehoidon toteuttamisessa tarvitaan apua. Koneellinen annosjakelu helpottaa lääkehoidon onnistumista ja seurantaa. Se myös vapauttaa aikaa muuhun tarvittavaan hoitotyöhön. Palvelulla pyritään parantamaan lääkehoidon turvallisuutta, edistämään lääkehoidon onnistumista ja vähentämään tarpeettomia lääkehoidon kustannuksia, koska asiakkaalle ei kerry ylimääräisiä lääkkeitä. Palvelun sisältö on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–7).

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Kilpailutus sisältää 26 osa-aluetta. Kilpailutuksen osa-alueet löytyvät liitteestä 2 Yksiköt osa-alueittain. Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon valitaan yksi (1) palveluntuottaja kuhunkin osa-alueeseen.

Sopimuskauden aikana on mahdollista, että palveluun piiriin liittyy uusia yksiköitä. Palveluun liittyvät yksiköt annetaan puitesopimuksessa mukana olevalle palveluntuottajalle, joka vastaa uuden yksikön tarpeita parhaiten muun muassa sijainnin suhteen. Tarvittaessa tehdään puitejärjestelyn sisäinen minikilpailutus.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−7 (palvelukuvaus, tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, yksiköt osa-alueittain, yksiköt osoitteittain, tietosuoja- ja salassapitoliite ja käsittelytoimien kuvaus). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja vertailuperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia kokonaisvertailupisteistä. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle.

Tehtävä sopimus

Palvelunhankinnan sopimuskausi on 4.3.2023–3.3.2027.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 600 000 euroa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.

Close

This decision was published on 08.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 177, 178, 179 (A), 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ja 196 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 179 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Annastiina Tuomainen, johtaja, puhelin: 09 310 34987

annastiina.tuomainen@hel.fi

Kristiina Räihä, vammaisten asumispalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 43782

kristiina.raiha@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 136§ 60§
2. Confidential: HankL 138§ 60§
3. Confidential: HankL 138§ 60§
4. Confidential: HankL 138§ 60§
5. Confidential: HankL 138§ 60§
6. Confidential: HankL 138§ 60§
7. Confidential: HankL 138§ 60§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.