Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kansaneläkeindeksiin sidottujen etuuksien korotusten huomiotta jättäminen asiakasmaksuissa
Kansaneläkeindeksiin sidottujen Kelan etuuksien korotusten huomiotta jättäminen sosiaali- ja terveydenhuollon tulosidonnaisissa asiakasmaksuissa ajalla 1.8.–31.12.2022
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sosiaali- ja terveydenhuollon tulosidonnaisia asiakasmaksuja määrättäessä ei oteta huomioon tulojen lisäystä, joka aiheutuu liitteen 1 mukaisten Kelan etuuksien korotuksesta kansaneläkeindeksillä ajalla 1.8.–31.12.2022 niiden asiakkaiden osalta, jotka saavat korotettua Kelan etuutta kyseiseltä ajalta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Kansaneläkeindeksi on Kansaneläkelaitoksen (Kela) elinkustannusindeksiä seuraava indeksi, jonka mukaan suuri osa Kelan maksamista etuuksista sidotaan hintatason kehitykseen. Kansaneläkkeiden määrää tarkistetaan vuosittain ottamalla huomioon vuoden aikana tapahtunut hintatason muutos.
Eduskunta on hyväksynyt kansaneläkeindeksin ylimääräisen korotuksen 1.8.2022 alkaen. Korotus on määräaikainen ajalle 1.8.2022–31.12.2022. Ylimääräisellä korotuksella turvataan pienituloisten etuudensaajien ostovoima muuttuneessa maailmantilanteessa.
Kansaneläkeindeksiin sidottuja Kelan etuuksia ovat muun muassa kansaneläke, takuueläke, työmarkkinatuki ja peruspäiväraha sekä toimeentulotuen perusosa. Ylimääräinen indeksitarkistus ei poikkeuksellisesti koske lääkekustannusten vuosiomavastuuta (niin sanottu lääkekatto), yleistä asumistukea tai eläkkeensaajan asumistukea. Liitteeseen 1 on listattu kaikki Kelan korottuvien etuuksien ja tulorajojen euromäärät 1.8.2022 alkaen.
Kansaneläkeindeksin ylimääräinen tarkistus ei vaikuta ensi vuoden alussa tehtävään indeksitarkistukseen. Kela vahvistaa vuoden 2023 kansaneläkeindeksin normaalisti lokakuussa.
Helsingissä tulosidonnaisten asiakasmaksujen asiakkaita on yhteensä noin 17 000. Lähes kaikki asiakkaat ovat oikeutettuja Kelan etuuksiin ja pienituloisimmat myös Kelan maksamiin eläkkeisiin. Jos asiakkaan tai perheen tulot muuttuvat, tulosidonnainen asiakasmaksu tarkistetaan vastaamaan muuttuneita tuloja asiakasmaksulain 10 j §:n mukaisesti. Tämä tarkoittaisi, että miltei kaikkien asiakkaiden tulosidonnaiset asiakasmaksut nousisivat 1.8.2022 alkaen korottuneiden etuuksien perusteella.
Asiakasmaksulaissa säädetään vain sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen enimmäismäärästä, joten kunta voi periä lakiin nähden matalampia asiakasmaksuja. Asiakasmaksulain 10 j §:n mukaisesti asiakkaan tai perheen tulojen muuttuessa tulosidonnainen asiakasmaksu tarkistetaan vastaamaan muuttuneita tuloja. Säännöksen tarkoitus on varmistaa, ettei kunta voi jatkaa korkeamman asiakasmaksun perimistä silloin, kun asiakkaan tulot laskevat. Kuntaliiton tulkinnan mukaisesti asiakasmaksulain 10 j §:n säännös ei velvoita tarkistamaan maksuja tilanteessa, jossa asiakkaiden tulot nousevat, eikä liiallisten maksujen perimistä tarvitse estää. Näin ollen Helsingin kaupunki voi harkintansa mukaan päättää asiakasmaksujen tarkistamisesta.
Muista pääkaupunkiseudun kunnista ainakin Espoo on linjannut jättävänsä ylimääräiset korotukset huomioimatta.
Esityksen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon tulosidonnaisia asiakasmaksuja määrättäessä ei oteta huomioon tulojen lisäystä, joka aiheutuu liitteen 1 mukaisten Kelan etuuksien korotuksesta kansaneläkeindeksillä ajalla 1.8.–31.12.2022 niiden asiakkaiden osalta, jotka saavat korotettua Kelan etuutta kyseiseltä ajalta. Päätös koskettaa myös uusia tulosidonnaisten asiakasmaksujen asiakkaita, jotka saavat edellä mainittuja etuuksia. Asiakkaiden tulosidonnaiset asiakasmaksut tulevat tarkistettavaksi normaalisti seuraavan kerran, kun kansaneläkeindeksi tarkistetaan.
Taloudelliset vaikutukset
Kaupungin näkökulmasta on haasteellista muodostaa luotettavaa arviota kaupungille koituvasta asiakasmaksutuoton lisäyksestä, jos korottuneiden etuuksien mahdollistamat tulojen lisäykset huomioitaisiin tulosidonnaisissa asiakasmaksuissa.
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
This decision was published on 22.09.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604