Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu
Sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanottojen asiakasmaksu
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotoista peritään 1.1.2023 alkaen asiakasmaksu, joka on 80 prosenttia vastaavan lähivastaanoton asiakasmaksusta (euromääräisesti pyöristettynä lähimpään kokonaiseen euroon).
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä hän siitä syystä osallistunut kokoukseen.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus1:
Jäsen Samuel Adouchief: Korvataan päätösosa seuraavalla:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että esitetyt sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotot ovat 1.1.2023 alkaen maksuttomia.
Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että koronapandemian aiheuttama hoitovelka edellyttää sosiaali- ja terveystoimialalta matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä ja lisäämistä, mihin maksuttomat etävastaanotot osaltaan vastaavat.
Kuten esittelijän vastauksessa todetaan, etävastaanottojen asiakasmaksujen vaikutus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin arvioidaan vähäisiksi. Sen sijaan terveyshyödyt voivat olla merkittäviä, kun asiakkaiden kynnys hoitaa pieniä, etävastaanotolle sopivia asioita madaltuu."
Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Samuel Adouchief)
Jaa-äänet: 9
Kati Juva, Laura Korpinen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen
Ei-äänet: 3
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä
Poissa: 1
Maaret Castrén
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (poissa 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta teki asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisen päätöksen.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: ohtaan 3 seuraavasti: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että esitetyt sosiaali- ja terveydenhuollon etävastaanotot ovat 1.1.2023 alkaen maksuttomina. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että koronapandemian aiheuttama hoitovelka edellyttää sosiaali- ja terveystoimialalta matalan kynnyksen palveluiden kehittämistä ja lisäämistä, mihin maksuttomat etävastaanotot osaltaan vastaavat. Kuten esittelijän vastauksessa todetaan, etävastaanottojen asiakasmaksujen vaikutus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin arvioidaan vähäisiksi. Sen sijaan terveyshyödyt voivat olla merkittäviä, kun asiakkaiden kynnys hoitaa pieniä, etävastaanotolle sopivia asioita madaltuu."
Member | Political group |
---|---|
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Niinimäki, Touko | No council group |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Silvennoinen, Oula | Vihreä valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Adouchief, Samuel | No council group |
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|
Member | Political group |
---|---|
Castrén, Maaret | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 1 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
No council group | 1 | 1 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Etävastaanotolla tarkoitetaan perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa käyntiasiointia korvaavaa hoito- tai palvelukontaktia, joka toteutetaan kaksisuuntaisesti tietoliikenneyhteyden avulla esimerkiksi tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen välityksellä.
Etävastaanottoina järjestetään tällä hetkellä Helsingissä lääkärin ja hoitajan vastaanottoja terveysasemilla, ravitsemus- ja jalkaterapiaa, lääkinnällisenä kuntoutuksena annettua terapiaa, geriatrian poliklinikan vastaanottoja, perhevalmennuksen vastaanottoja sekä suun terveydenhuollon vastaanottoja. Näitä etävastaanottoja vastaavista lähivastaanotoista vain lääkinnällisen kuntoutuksen terapiasta, geriatrian poliklinikan vastaanotoista ja suun terveydenhuollosta peritään asiakasmaksu.
Tällä hetkellä vain suun terveydenhuollossa suuhygienistin ja hammaslääkärin etävastaanotoista on peritty asiakasmaksu, joka on vastannut lähivastaanoton maksua. Toimintamalli on perustunut Kuntaliiton vuoden 2020 ohjeistukseen, jonka mukaan etävastaanotoista voidaan periä asiakasmaksu asiakasmaksulain yleisten säännösten mukaisesti huomioiden kuitenkin lainsäädännön asettamat rajoitukset, kuten lakisääteisesti maksuttomat palvelut.
Etävastaanottojen asiakasmaksuista ei ole erikseen päätetty Helsingissä.
Esitettävä etävastaanottojen asiakasmaksujen hinnoittelumalli koskettaa vain niitä etävastaanottoja, joiden vastaavista lähivastaanotoista peritään asiakasmaksu. Etävastaanottojen hinnoittelumalli ei siis kosketa asiakasmaksulain 4 §:n ja 5 §:n mukaisia lakisääteisesti maksuttomia tai lautakunnan erikseen päättämiä maksuttomia palveluita eikä sakkomaksuja, jotka lautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 95 mukaan säilyvät samansuuruisena lähi- ja etävastaanotoissa.
Esitetyn hinnoittelumallin mukaisesti etäpalveluista peritään lähivastaanottoja alhaisempi asiakasmaksu palvelun houkuttelevuuden lisäämiseksi. Yhdenmukainen hinnoitteluperuste kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluille on selkeä kuntalaisille sekä palvelua järjestävälle taholle. Valmis hinnoittelumalli mahdollistaa ketterät etäpalvelukokeilut nykyisille ja uusille palveluille.
Taloudelliset vaikutukset
Uuden hinnoitteluperusteen toteutuessa muutokset sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakasmaksutuottoihin on arvioitu vähäisiksi. Maksutuottojen kasvu on riippuvainen siitä, kuinka sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala laajentaa etäpalveluiden tarjontaa.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut myös etävastaanottoina toteutettuina antavat uusia sekä aiempia ketterämpiä mahdollisuuksia kuntalaisten palvelemiseen. Etävastaanotoilla voidaan vaikuttaa palveluiden saatavuuteen sekä saavutettavuuteen, kun asiakkaalla on mahdollisuus asioida vaikka lähtemättä kotoaan. Lähivastaanottoa edullisemmalla hinnoittelulla kynnystä palveluun hakeutumiseen voidaan madaltaa. Etäpalvelujen tarjontaa lisäämällä sekä asiakasystävällisillä asiakasmaksuilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden positiivisen palvelukokemuksen muodostumiseen ja sitä kautta lisätä myös etäpalvelujen käyttöä, joka näkyy edelleen kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin kohentumisena.
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 25.10.2022 § 215
This decision was published on 15.11.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ulla Hautamäki, asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604