Tarveselvitys, perusparannus ja laajennus, Tallbergin puistotie 12, Drumsö lågstadieskola ja Drumsö daghems förskola

HEL 2022-010269
More recent handlings
Case 29. / 255 §

Osoitteessa Tallbergin puistotie 12 perusparannettavan ja korvaavan laajennuksen Drumsö lågstadieskolanin ja förskolanin tarveselvitys

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Lauttasaareen osoitteeseen Tallbergin puistotie 12 toteutettavien ruotsinkielisen ala-asteen ja päiväkotitilojen (esikoulun) perusparannusta ja korvaavaa laajennusta koskevan tarveselvityksen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus. Tiloja kehitettäessä varmistetaan, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia oppimisen tiloja.

Käsittely

Koska puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja olivat poissa kokouksesta, valittiin iältään vanhimman läsnä olleen jäsenen Vesa Lahtisen puheenjohdolla loppukokousta varten tilapäiseksi puheenjohtajaksi Vesa Lahtinen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Lauttasaareen osoitteeseen Tallbergin puistotie 12 peruskorjataan ja korvataan osittain tilat uudisosalla Drumsö Lågstadieskolanin ja Drumsö förskolanin käyttöön.

Perusparannus ja korvaava laajennus toteutetaan 400 oppijalle (337 oppilasta ja 63 esiopetukseen ja sitä täydentävään päivähoitoon osallistuvaa). Tällöin oppijamäärä kasvaa noin 30:llä. Tilat otetaan käyttöön joulukuuhun 2025 mennessä.

Hankkeessa toteutetaan tekninen peruskorjaus ja korvaava laajennus, jotta nykyisessä rakennuksessa olevat esteettömyys- ja yhteyspuutteet saadaan korjattua. Toteutettavissa tiloissa voidaan joustavasti järjestää varhaiskasvatusta ja perusopetusta täydentyvän alueen muuntuviin tarpeisiin. Tilojen joustava käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa.

Perusparannuksen ja laajennuksen myötä pihalla sijaitsevasta tilapäisessä esikoulu- ja päiväkotikäytössä olevasta vuokrapaviljonkirakennuksesta voidaan luopua.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Väestöennusteen mukaan Lauttasaaren alueen ruotsinkielisten varhaiskasvatusikäisten määrä pysyy nykyisellä tasolla, mutta esi- ja alakouluikäisten määrä kasvaa noin 30:llä vuoteen 2024 mennessä. Tämän jälkeen ennuste vuoteen 2035 asti on kokonaisuudessaan tasainen tai vähäisesti laskeva. Koivusaaren kehittymisen väestöennuste ei ole vielä tiedossa. Äidinkieleltään suomen- tai muun kielisten osuus kaikista oppijoista on ollut nouseva. Koulun nykyinen sijainti palvelee hyvin ruotsinkielistä väestöä ja on hyvin saavutettavissa.

Ala-aste- ja esiopetuksen tulee sijaita toistensa yhteydessä, jotta taataan yhtenäinen opinpolku.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Hankkeessa toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulun ja esikoulun joustavalle toiminnalle ja vastaavat Lauttasaaren alueen palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi toimintaympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset, nuoret ja perheet.

Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden ja asukaskäytön lisäämisen alueella.

Tilat edistävät perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan koululle ja päiväkodille pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille ja lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta sekä opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita. Niiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana. Piha-alue tarjoaa koulun ja päiväkodin käyttäjille ja alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Henkilökuntaa ja oppilaita osallistetaan pihan suunnitteluun.

Koulu- ja päiväkotitilojen tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Tilat ovat laajuudeltaan 3858 htm². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 36,03 euroa/m²/kk eli noin 1 668 059 euroa/vuosi. Nykyiset vuokrat ovat 428 873 euroa/vuosi, nousua kustannuksissa on 1 239 186 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet sekä väistön aiheuttamat ylimääräiset muuttokustannukset ja väistön aikaiset ruokailun ylimääräiset kustannukset.

Kalustamisen kustannukset ovat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan 350 000 euroa, alv. 0%. Luku ei sisällä tietohallinnon kustannuksia, joiden arvio on n. 50 000 euroa, alv. 0% . Ensikertaisessa kalustamisessa hyödynnetään vähintään 30 % toimialan käytössä olleita kalusteita, mikä edistää kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita ja vähentää irtokalustukseen varattavia määrärahoja. Väistötiloihin siirtymisen ja vaiheistuksen aiheuttamiin muuttokustannuksiin varataan 103 400 euroa sekä ruokailun ja siivouksen ylimääräisiin kustannuksiin yhteensä 254 000 euroa (60 000 euroa ruokailu ja 194 000 euroa siivous).

Varhaiskasvatuksen tilojen sijoittaminen samaan kiinteistöön ja tilojen yhteiskäyttö on tilankäytöllisesti muuntojoustava ja kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu. Yhteiskäyttöisiä tiloja ovat esimerkiksi keittiö, ruokailutilat, sali ja piha-alueet. 

Hankkeen yhteydessä tarvitaan väistötilat. Kaupunkiympäristön toimiala varmistaa toiminnalle turvallisen ja terveellisen toimintaympäristön toteutuksen ajaksi. 

Väistö järjestetään Hedengrenin tiloissa sekä paviljonkiratkaisussa Lauttasaaressa. Väistötilojen vuokra-arvio on 25,85 euroa/m²/kk eli noin 975 500 euroa/vuosi. Väistötilat tarvitaan hankkeen valmistumiseen saakka.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Ruotsinkielinen jaosto on esittänyt tarveselvityksen hyväksymistä 8.9.2022.

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilökunta osallistuu käyttäjäkokouksissa rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana hankeprosessien mukaisesti. Huoltajia osallistetaan toiminnan suunnitteluun.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Close

This decision was published on 22.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Ask for more info

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 79657

susan.niemela@hel.fi

Attachments

1. Drumsö lågstadieskolanin ja förskolanin tarveselvityslomake
The attachment will not be published on the internet.
2. Drumsö lågstadieskolanin ja förskolanin tilaohjelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.