Ohje, konserniohjeen päivittäminen
Uppdatering av koncerndirektivet
Beslut
Stadsfullmäktige godkände det uppdaterade koncerndirektivet för Helsingfors stad enligt bilaga 1.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Bakgrund
Stadsfullmäktige godkände 25.5.2016 (§ 138) ett nytt koncerndirektiv där det som föreskrivs i den nya kommunallagen (410/2015) om bland annat minimikraven på innehållet i koncernstyrningen och koncerndirektivet beaktas. Det föregående koncerndirektivet härstammade från 2008.
Koncerndirektivet uppdaterades 2017 i samband med reformen av stadens ledningssystem (stadsfullmäktige 17.5.2017, § 241).
Bestämmelser om koncerndirektivet i kommunallagen
Enligt 14 § i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om principerna för ägarstyrningen samt koncerndirektiv.
I 47 § i kommunallagen föreskrivs om verksamhet i kommunens dottersammanslutningar och koncerndirektiv. Enligt lagrummet ska det genom ägarstyrningen ses till att kommunkoncernens fördel som helhet beaktas i verksamheten i kommunens dottersammanslutningar. I sammansättningen av styrelserna för kommunens dottersammanslutningar ska en med tanke på sammanslutningens verksamhetsområde tillräcklig sakkunskap om ekonomin och affärsverksamheten beaktas. Koncerndirektivet tillämpas på ägarstyrningen i kommunens dottersammanslutningar och i tillämpliga delar i intressesammanslutningar.
Enligt kommunallagen ska det i koncerndirektivet meddelas behövliga bestämmelser åtminstone om:
1) planeringen och styrningen av kommunkoncernens ekonomi och investeringar;2) ordnandet av koncernövervakningen, rapporteringen och riskhanteringen;3) informationen och tryggad rätt för kommunens förtroendevalda att få upplysningar;4) skyldigheten att inhämta stadens åsikt före beslutsfattandet;5) koncernens interna tjänster;6) sammansättningen och utnämningen av styrelserna för kommunens dottersammanslutningar;7) en god förvaltnings- och ledningspraxis i kommunens dottersammanslutningar.
Centrala bestämmelser i det uppdaterade koncerndirektivet
Godkännandet av ägarstrategierna för enskilda dottersammanslutningar 2021, tyngdpunkterna i stadsstrategin 2021–2025 och den praktiska tillämpningen av koncerndirektivet, där man märkt att vissa punkter behöver preciseras, har medfört ett motiverat behov att uppdatera det nuvarande koncerndirektivet.
Koncerndirektivets innehåll förblir detsamma till många väsentliga delar. Texten har också koncentrerats och förtydligats betydligt i samband med uppdateringen av själva innehållet. Dessutom har överlappningar tagits bort så att det i koncerndirektivet inte längre föreskrivs om något sådant som det redan föreskrivs om i förvaltningsstadgan eller stadens övriga direktiv och anvisningar. Avsikten är att skapa ett tydligt direktiv som styr stadens ägarstyrning och dottersammanslutningarnas verksamhet på ett ändamålsenligt sätt.
Det uppdaterade koncerndirektivet är betydligt mer koncentrerat än det nuvarande direktivet och på grund av det som nämns ovan har direktivet i huvudsak skrivits om. Därför är det varken möjligt eller ändamålsenligt att här presentera en separat version med ändringar.
- Bestämmelsen om koncerndirektivets tillämpningsområde preciserades. Koncerndirektivet tillämpas på ägarstyrningen i kommunens dottersammanslutningar och i de intressesammanslutningar och samkommuner som är viktiga för stadens ekonomi och verksamhet i den mån det är möjligt och motiverat med beaktande av stadens ägarandel, bestämmande inflytande eller rösträtts- och grundkapitalandel. Sådana sammanslutningar är bland annat HRT, HRM och HUS.
- Bestämmelsen om koncerndirektivets bindande karaktär preciserades utgående från att en bestämmelse om koncernstyrning ska ingå i dottersammanslutningarnas bolagsordningar eller stadgor. Utgångspunkten är att styrelserna i enlighet med deras lagstadgade omsorgsskyldighet är förpliktade att följa koncerndirektivet.
- Koncerndirektivets definitioner och allmänna beskrivningar av koncernstyrning, ägarpolitik och ägarvärde koncentrerades och preciserades.
- De tidigare bestämmelserna i koncerndirektivet som tryggar och främjar likabehandling sammanslogs till en övergripande princip om att staden strävar efter att främja likabehandling i fråga om kön och olika språkgrupper i koncernstyrningen. Denna princip omfattar all verksamhet som koncerndirektivet tillämpas på.
- Koncerndirektivet utökades med bestämmelser gällande ägarstrategin för varje dottersammanslutning och beskrivningar om placeringen av dottersammanslutningarna i portföljer som en del av stadens ägarpolitiska riktlinjer. Stadsstyrelsen beslutar om ägarstrategierna. I ägarstrategierna dras det upp riktlinjer som hänför sig till stadens ägande och strategiska vilja, kunskapskraven för styrelsen samt de utvecklingsmål på medellång sikt som ställts upp för varje dottersammanslutning eller vid behov varje underkoncern som den bildar. Målet med ägarstrategierna är att bidra till att stödja en positiv utveckling av det ägarvärde som staden får av att äga sammanslutningen.
- Bestämmelserna om att ställa upp mål förnyades med beaktande av ägarstrategierna för varje dottersammanslutning. I dottersammanslutningarnas ägarstrategier fastslår staden mål på medellång sikt för sina dottersammanslutningar. Stadsstyrelsen ställer upp mål för dottersammanslutningarna i samband med godkännandet av ägarstrategierna. Dessutom kan stadsfullmäktige vid behov ställa upp mål för de viktigaste dottersammanslutningarna i stadens budget.
- Att ge anvisningar om HUS-sammanslutningen fastställs i enlighet med lagstiftningen om välfärdsområden.
- Stadskansliet har getts möjlighet att vid behov dela in andra än de dottersammanslutningar som arbetar på marknadsvillkor i undergrupper med tanke på bland annat beredning och rapportering utifrån dottersammanslutningens verksamhetsområde och/eller verksamhetens omfattning samt faktiska innehåll och karaktär. Dessutom ingår de övriga dottersammanslutningarna antingen i borgmästarens eller biträdande borgmästarens verksamhetsområde utgående från hur det definieras i sammanslutningens ägarstrategi utifrån sammanslutningens huvudsakliga uppgift och verksamhetsområde. De dottersammanslutningar som arbetar på marknadsvillkor ingår i borgmästarens verksamhetsområde.
- Verksamhetsprinciperna för de dottersammanslutningar som arbetar på marknadsvillkor preciserades. Utgångspunkten är att staden inte finansierar de dottersammanslutningar som arbetar på marknadsvillkor om det inte i ett enskilt fall finns en motiverad anledning till att avvika från detta. Detta omfattar även den kreditlimit som ingår i koncernbanken.
- Listan över de ärenden och åtgärder som enligt kommunallagen kräver stadens åsikt förnyades. Målet med att förnya helheten om stadens åsikt är att staden ska ge sin åsikt främst i fråga om sådana beslut i dottersammanslutningarna som kräver stadens åsikt för att främja stadskoncernens intresse som helhet och att säkerställa att de ägarstrategiska riktlinjerna beaktas i dottersammanslutningarnas viktiga beslut. Det ovillkorliga kravet på ett protokollbeslut har strukits från det uppdaterade koncerndirektivet för att möjliggöra ett flexibelt och ändamålsenligt beslutsfattande. Denna punkt i direktivet utökades med ett förklarande tillägg om att skyldigheten att få stadens åsikt inte gäller situationer då staden för sin del deltar som en part i beslutsfattandet, till exempel när ett serviceavtal ingås mellan staden och en dottersammanslutning eller om staden i övrigt fattar beslut som ägare till exempel i bolagsstämman.
- I fråga om valet av styrelse utökades koncerndirektivet med en punkt om att omsättningen av styrelsemedlemmar ska vara ändamålsenlig.
- Punkterna om stadsingenjörens osv. befogenheter som baserade sig på förvaltningsstadgan och om stadens anvisningar för hantering av lokalprojekt ströks, eftersom dessa inte längre finns i sin ursprungliga form.
- Styckena om dottersammanslutningarnas ekonomiska rapportering samt planering av ekonomin och investeringar redigerades så att de motsvarar nuvarande praxis.
- Alla enskilda hänvisningar till mer detaljerade anvisningar som ges utifrån koncerndirektiver ströks. Enligt koncerndirektivet kan stadskansliet ge anvisningar som preciserar koncerndirektivets innehåll och iakttagandet av det. Däremot ska övriga anvisningar och rekommendationer som förpliktar dottersammanslutningarna alltid ges separat och inom ramen för bestämmelserna i förvaltningsstadgan, inte enbart på basis av koncerndirektivet.
Slutligen
Uppdateringen av koncerndirektivet är motiverat för att staden till nödvändiga delar ska kunna ta hänsyn till de förändringar i stadens ägarstyrning som stadsstrategin och ägarstrategierna för enskilda dottersammanslutningar för med sig. Dessutom har flera verksamhetssätt inom ägarstyrningen ändrats och koncerndirektivet bör återspeglar dessa ändringar. Ett exempel på detta är förnyelsen av listan över de ärenden som kräver stadens åsikt.
Beslutsförslaget gällande koncerndirektivet motsvarar det förslag som koncernsektionen godkände 30.1.2023.
Kaupunginhallitus 13.02.2023 § 102
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä päivitetyn Helsingin kaupungin konserniohjeen liitteen 1 mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi saamansa selvityksen koskien julkisuuslain mukaisen avoimuuden sisällyttämisestä yhtiöjärjestykseen kaupungin kokonaan omistamissa tai yhdessä muiden julkisten toimijoiden kanssa kokonaan omistamissa yhtiöissä, jotka eivät toimi markkinoilla.
06.02.2023 Pöydälle
12.12.2022 Pöydälle
28.11.2022 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Miia Aho, konsernilakimies, puhelin: 310 36445
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 30.01.2023 § 2
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti esittää kaupunginhallitukselle seuraavaa:
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä päivitetyn Helsingin kaupungin konserniohjeen liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
Vastaehdotus:
Titta Hiltunen: Luku 4.2 Kaupungin omistajuuden lähtökohdat
Lisäys: Omistamisella edistetään myös kaupungin ilmasto- ja biodiversiteettitavoitteiden toteutumista.
Kappaleeseen:
Omistaminen ei ole kaupungin perustehtävä, vaan sen tulee lähtökohtaisesti tukea ja palvella palvelujen järjestämistä, kaupungin taloutta tai muuten kaupungin strategisia, yhteiskunnallisia, elinkeino-, liikunta-, kulttuuri- ym. poliittisia tavoitteita. Ohjauksella edistetään myös kaupungin ilmasto- ja biodiversiteettitavoitteiden toteutumista. Tästä syystä kaupungin toimimisella jonkin yhteisön perustajana, omistajana tai jäsenenä tulee olla kaupungin tehtävään ja strategiaan perustuva tarkoitus ja tavoite. Tytäryhteisöjen osalta tämä tarkoitus sekä kaupungin tytäryhteisöille asettamat tavoitteet määritetään lähtökohtaisesti tytäryhteisökohtaisissa omistajastrategioissa.
Luku 10. Yhteisöjen omistuksesta luopuminen
Edellisessä ohjeessa oli seuraava kappale, joka nyt poistettu ja jota esitän lisättäväksi uudelleen kappaleen loppuun:
”Luovuttaessa yhteisön omistuksesta on kiinnitettävä erityistä huomiota luopumisen henkilöstövaikutuksiin, sekä vaikutuksiin yhteisön tarjoamien palvelujen käyttäjiin.”
13. Henkilöstöpolitiikka
kappale 4: ”Kaupungin markkinaehtoisesti toimivissa tytäryhteisöissä noudatetaan alan ja kilpailijoiden käytäntöjä vastaavaa henkilöstöpolitiikkaa. Henkilöstön työsuhdeturva määräytyy työlainsäädännön ja tytäryhteisön järjestäytymisen mukaisen työehtosopimuksen mukaisesti.”
korvattaisiin vanhan ohjeen mukaisella tekstillä:
Kaupungin markkinaehtoisesti toimivissa tytäryhteisöissä voidaan noudattaa alan ja kilpailijoiden käytäntöjä vastaavaa henkilöstöpolitiikkaa, kuitenkin koko ajan huomioiden kaupungin tytäryhteisön velvollisuus toimia henkilöstöpolitiikassaan korostetun vastuullisesti. Henkilöstön työsuhdeturva määräytyy työlainsäädännön ja yhteisön järjestäytymisen mukaisen työehtosopimuksen mukaisesti.
Kannattaja: Jenni Pajunen
Kaupunginhallituksen konsernijaosto hyväksyi yksimielisesti Titta Hiltusen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.
12.12.2022 Pöydälle
28.11.2022 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Miia Aho, konsernilakimies, puhelin: 310 36445
This decision was published on 09.03.2023
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Miia Aho, koncernjurist, telefon: 09 310 36445