Hankinta, työkykyselvityksen asiantuntijapalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-010765
More recent handlings
Case 4. / 250 §
This decisionmaker is no longer active

Työkykyselvityksen asiantuntijapalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä työkykyselvityksen asiantuntijapalvelujen hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja El Salo ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Aikuissosiaalityön päällikkö Henna Niiranen ja hankinta-asiantuntija Maria Kirjavainen olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Aikuissosiaalityön päällikkö Henna Niiranen ja hankinta-asiantuntija Maria Kirjavainen ovat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Työkykyselvityksen tehtävä on selvittää ja arvioida palveluun ohjattujen 18–63-vuotiaiden asiakkaiden työ- ja toimintakykyä sekä kuntoutusmahdollisuuksia. Lisäksi asiakas saa apua kuntoutus- ja työkyvyttömyysetuuksien hakemisessa. Työkykyselvitys on asiakkaalle vapaaehtoista ja maksutonta palvelua.

Työkykyselvitys on kohdennettu sellaisille pienituloisille helsinkiläisille pitkäaikaistyöttömille, joilla sairaus, vika tai vamma saattaa olla esteenä työhön tai koulutukseen etenemiselle. Työkykyselvitys on sosiaalipalvelua ja edellyttää sosiaalialan ammattilaisen tekemän arvion ja kirjallisen lähetteen. Lähettävät tahot ovat Helsingin kaupungin sosiaalitoimi ja Rikosseuraamuslaitos. Helsingin kaupunki on tuottanut sopimuksen perusteella työ- ja toimintakykyarviota Vantaan kaupungille, ja tulee tuottamaan sitä vuoden 2023 alusta alkaen toistaiseksi myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Työkykyselvitys sijoittuu Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla perhe- ja sosiaalipalveluihin, nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön lännen aikuissosiaalityön palveluihin. Työkykyselvitys on osa Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan työttömien ja osatyökykyisten asiakkaiden palvelukokonaisuutta.

Hankinnan kohteena ovat työkykyselvityksen erikoislääkäripalvelut ja neuropsykologipalvelut, jotka sisältävät erikoislääkärien osalta tutustumisen tutkittavan asiakirjoihin, yhteistyön asiakkaan asiaa hoitavan sosiaalityöntekijän kanssa, yhteistyön asiakkaan tutkimukseen osallistuvien muiden asiantuntijoiden kanssa, varsinaisen tutkimuksen teon, ohjaamiset tarvittaviin lisätutkimuksiin, lääkärinlausunnon kirjoittamisen ja konsultaation sekä tarvittaessa yhteistapaamisen asiakkaan ja sosiaalityöntekijän kanssa lausunnon ja hoito- ja kuntoutussuunnitelman läpikäymiseen.

Neuropsykologin tehtävä sisältää tutustumisen tutkittavan asiakirjoihin, yhteistyön asiakkaan asiaa hoitavan sosiaalityöntekijän kanssa, yhteistyön asiakkaan tutkimukseen osallistuvien muiden asiantuntijoiden kanssa, varsinaisen tutkimuksen teon, lausunnon kirjoittamisen ja konsultaation.

Aiempiin tilastoihin perustuen arvioidaan, että vuonna 2023 erikoislääkärin lausuntoja valmistunee noin 400–500 ja neuropsykologin lausuntoja noin 150.

Hankinnan kohde

Työkykyselvityksen asiantuntijapalvelut on jaettu viiteen osa-alueeseen, jotka ovat:

- osa-alue 1 Fysiatrin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi- osa-alue 2 Psykiatrin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi- osa-alue 3 Neurologin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi- osa-alue 4 Yleislääketieteen tai työterveyshuollon erikoislääkärin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi- osa-alue 5 Neuropsykologin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi.

Tarjouskilpailu

Työkykyselvityksen asiantuntijapalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouksen voi esittää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueista. Esityksen liitteenä (1–9) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset tuotettavalle palvelulle sekä palveluntarjoajille.

Näiden ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti. Tarjousten vertailu suoritetaan tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien tarjoajien kesken.

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on osa-alueittain:

- osa-alue 1 Fysiatrin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi. Hinta 90 pistettä ja kuntoutuksen erityispätevyys 10 pistettä- osa-alue 2 Psykiatrin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi. Hinta 85 pistettä, kuntoutuksen erityispätevyys 10 pistettä ja päihdelääketieteen erityispätevyys 5 pistettä- osa-alue 3 Neurologin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi. Hinta 90 pistettä ja kuntoutuksen erityispätevyys 10 pistettä- osa-alue 4 Yleislääketieteen tai työterveyshuollon erikoislääkärin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi. Hinta 90 pistettä ja kuntoutuksen erityispätevyys 10 pistettä- osa-alue 5 Neuropsykologin suorittama työ- ja toimintakyvyn arviointi. Hinta 100 pistettä.

Osa-alueen 5 osalta tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten palveluntuottajien valinta toteutetaan osa-alueen 5 osalta kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella vertaamalla palvelulle annettua hintaa.

Lääkärin asiantuntijapalveluissa ensimmäisen arvioinnin hintaa painotetaan 0,6:lla ja toistetun arvioinnin hintaa 0,4:llä ja vertailuhintana on näiden summa. Neuropsykologin asiantuntijapalveluissa vertailuhintana on yhden arvioinnin hinta.

Puitejärjestelyyn valitaan jokaiselle hankinnan kohderyhmälle vähintään kolme ja enintään viisi tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävää kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajan tarjousta, jotka asetetaan kokonaistaloudellisuuden perusteella ensisijaisuusjärjestykseen.

Valinta palveluntuottajien lopullisesta määrästä tehdään osa-alueittain huomioiden palvelulle arvioitu kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen verkkosivuilla, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskausi on 1.5.2023–30.4.2025. Sopimuskausi päättyy 30.4.2025, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Hankintasopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja ja ilmoittaa erikseen neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Hankinnan arvonlisäverottomaksi sitoumuksettomaksi kokonaisarvoksi on arvioitu 2 500 000 euroa.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 20.12.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 247, 248, 249, 250 (A), 253, 254, 255, 257 (B) ja 260 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 250 (B), 251, 252, 256 ja 257 (A) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843

henna.niiranen@hel.fi

Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 60 §, 138 §
9. Confidential: HankL 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.