Tontinomistajien kunnossapitovelvollisuuksien palauttaminen, Katajanokan kaupunginosa
Återförande till tomtägare av gatuunderhållsarbeten som övertagits av stadens tomtägare och avskaffandet av underhållsavgiften i stadsdelen Skatudden
Beslut
A
Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden beslutade att från och med 1.1.2023 upphäva sektionen för byggnader och allmänna områdens beslut § 76 punkt A från 22.8.2019, vilket innebär att de underhållsuppgifter som staden åtar sig enligt 4 § i underhållslagen i stadsdelen Skatudden, återförs till tomtägarna och tomtinnehavarna i området.
B
Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden beslutade att från och med 1.1.2023 upphäva sektionen för byggnader och allmänna områdens beslut § 76 punkt B från 22.8.2019, vilket innebär att de underhållsuppgifter som staden åtar sig enligt 4 § i, upphör att belasta tomtägarna och tomtinnehavarna i stadsdelen Skatudden med underhållskostnader.
Behandling
Utvecklingschef Esko Laiho rådfrågades under ärendet. Experten lämnade mötet efter samrådet.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Fram till 1.10.2019 har Skatuddens stad experimenterat med en modell för vinterunderhåll och sanering av gator som kallas delansvarsskötsel, där staden har tagit hand om snötransporter och vårstädning av trottoarer för tomtägarnas räkning (beslut av stadsmiljöstyrelsens Sektion för byggnader och allmänna områdens beslut 22.8.2019 § 76). Staden har debiterat tomtägarna i området för kostnaden för arbetena genom en årlig underhållsavgift.
Baserat på erfarenheterna från försöket har delansvarsbehandling inte ökat vinterunderhållets totala kostnadseffektivitet, varför i förslaget föreslås, att försöket med delansvarsbehandling på Skatudden och dess debitering av kostnader på tomtägarna i området upphör fr.o.m. 1.1.2023. Genom beslutet återförs till Skatuddens tomtägare alla underhålls- och saneringsuppgifter som de ansvarar för enligt underhållslagen (lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden, 669/1978).
Uppgiftsfördelningen mellan tomtägaren och staden av vinterunderhålls- och sanitetsskötsel föreskrivs i underhållslagen (lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden, 669/1978). Enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 1 § 1 mom. åligger skyldigheten att ombesörja underhållet och renhållningen av gator, torg, öppna platser, parker, planteringar och andra med dessa jämförliga allmänna områden i stadsplaneområdet delvis kommunen och delvis ägaren av tomten eller ett annat område. Enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 1 § 3 mom. ska det som i 1 mom. stadgats om fastighetsägaren och fastigheten på motsvarande sätt gälla en legotagare som med stöd av ett tomtlego- eller arrendeavtal är innehavaren av en fastighet.
Enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 4 § är tomtägaren skyldig att hålla gångbanan invid tomten användbar genom att avlägsna snö och is som försvårar fotgängartrafiken på gångbanan samt sköta halkbekämpningen och avlägsnandet av stenmaterial som använts för halkbekämpning på gångbanan. Tomtägaren är dessutom skyldig att vid behov forsla bort snövallar som hopats på eller vid gångbanan samt att hålla rännstenen och regnvattenrännan på gångbanan fria från snö och is. Tomtägaren svarar också för underhållet av den infartsväg som leder till tomten. Enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 10 § är tomtägaren skyldig att hålla gata ren från tomtgränsen fram till gatans mittlinje, likväl till en bredd av högst 15 meter.
Utöver vinterunderhålls- och renhållningsskyldigheten enligt 5 § i underhållslagen ska tomtägaren informera staden eller polisen om de strukturella brister som har upptäckts i hans eller hennes renhållningsområde och varna trafiken för nödvändiga tillfälliga åtgärder.
Staden kan enligt 8 och 13 § i underhållslagen genom beslut överta hela eller delar av de underhålls- och renhållningsuppgifter som lagligen tillkommer tomtägaren för en eller flera tomter i hela området i detaljplanen eller en angiven del i detaljplanen. När staden övertar de underhålls- och renhållningsuppgifter som lagligen tillfaller tomtägaren, överförs ansvaret för dem till staden.
Enligt lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 14 b § 1 mom. får staden ta ut en avgift som motsvarar kostnaderna för de uppgifter som staden åtagit sig att sköta från ägarna till de tomter som ligger invid gatorna som upplåtits till allmänt bruk inom dessa områden. Kostnaderna debiteras genom en fastighetsspecifik underhållsavgift vars grund godkänns av staden med stöd av lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden 14 b § 5 mom.
I Helsingfors har huvuddelen av de vinterunderhålls- och renhållningsarbeten som tillfaller tomtägaren inkluderats i stadens så kallade totalansvarsförvaltning i förortsområden genom stadsstyrelsens beslut 12.11.2001 § 1493. År 2015 överfördes till totalansvarsunderhåll områdena Böle, Gumtäkt, Majstad och Gammelstaden (nämnden för allmänna arbetens beslut 17.3.2015 § 129) ) och år 2016 områdena Dal, Mejlans, Brunakärr och Bortre Tölö (nämnden för allmänna arbetens beslut 26.4.2016 § 167) till allmän ansvarsbehandling i enlighet med stadsstyrelsens beslut 12.11.2012 § 1270.
Försök med delansvarsunderhåll på Skatudden
I sitt beslut 12.11.2012 § 1270 hade stadsstyrelsen beslutat att pröva en mer begränsad underhållsmodell på Skatuddens område, där snötransport och vårstädning av trottoarer överfördes till att utföras av staden. Syftet var att jämföra det begränsade underhållet med helhetsansvarsunderhåll i stadsförhållanden. Skatudden övertogs för begränsat underhåll enligt sektionen för byggnader och allmänna områdens beslut 22.8.2019 § 76 (HEL 2019-003138).
Baserat på erfarenheterna från försöket med begränsat underhåll har inte vinterunderhållets totala kostnadseffektivitet ökat. Arrangemanget var tänkt att minska behovet av att flytta fordon från sidan av gatorna genom att komma överens om delade dumpningsplatser med tomtägare, men det har funnits få platser för centraliserad dumpning i den tättpackade staden. Vårstädningen av gatorna har också varit dyrt för staden, eftersom vattnet som behövs för arbetet måste transporteras till platsen, medan tomtägarna har kunnat använda vattenpunkterna i sina fastigheter.
I kostnadsjämförelsen har kostnaderna för delansvarsbehandling varit nästan lika höga som inom Bortre Tölös underhållsområde, där förutom snökörning och vårstädning av trottoarer även snöröjning och halkskydd av trottoarer har skötts till samma pris per kvadratmeter. Enligt uppgifterna från husbolagen har underhållsavgifterna dessutom ökat tomtägarnas kostnader, men motsvarande minskning har inte skett på underhållsföretagens fakturor.
Det har generellt varit en fördel för staden att ta hand om gatuunderhåll och rengöringsarbeten, så att arrangemanget har säkerställt en minimikvalitetsnivå för hela området. I Skatudden hade dock tomtägarna skött sina underhålls- och sanitetsuppgifter väl, varför kvaliteten på arbetet inte förbättrats nämnvärt på grund av delansvarsförvaltningen.
Återförande av underhållsuppgifterna till tomtägarna
På grundval av resultaten från försöket med delansvarsvård har staden ansett det lämpligt att avsluta delansvarsvården på Skatudden och debiteringen av kostnaderna av tomtägarna i området. Arbetsfördelningen inom området för gatuvinterunderhåll och renhållningsuppgifter kommer enligt underhållslagen att återgå till det tidigare. Förändringen jämfört med nuvarande situation är att tomtägarna får tillbaka snötransporter och vårstädning av trottoarer, det vill säga skyldighet att ta bort de snödrivor som har samlats på eller i anslutning till trottoaren, samt stenkross som används för bekämpning av halka. I framtiden kommer tomtägarna på Skatudden att ansvara för alla underhålls- och rengöringsuppgifter enligt underhållslagen från och med 1.1.2023.
Interaktion med Skatuddens invånare och operatörer
Innan beslut fattas om det arrangemang som avses i 8 § bör förslaget till beslut enligt 8a § underhållslagen offentliggöras på stadens anslagstavla och minst i en tidning som i sprids för allmännheten på orten. Dessutom ska tomtägarna delges om beslutsförslaget genom ett brev. Anmärkningar mot förslaget ska lämnas till kommunen inom 14 dagar från det att förslaget blev framlagt eller det att mottagaren fick del av brevet.
Avslutningen av delansvarsbehandlingen har anmälts till Kiinteistötyönantajat ry, Kiinteistöliitto Uusimaa ry, Suomen Isännöintiliitto ry och Skatuddssällskapet rf, som har ombetts att yttra sig i frågan.
Förslaget har offentliggjorts i Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet 13.10.2022. Informationsbreven till markägarna och föreningarna har lämnats till posten den 14 oktober 2022. Förslaget har varit tillgängligt för allmänheten från den 17 oktober till den 31 oktober 2022 på stadens webbplats: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/sv/publikationer/annonser(Link leads to external service). Inga anmärkningar har lämnats.
Implementering av beslutet
Enligt artikel 18.2 i underhållslagen kan beslutet att återinföra tomtägarens skyldigheter till tomtägaren enligt punkt A i förslaget till beslut, överklagas till förvaltningsdomstolen i enlighet med lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019, nedan kallad förvaltningsprocesslagen). Enligt lagen om rättegång i förvaltningsärenden 122 § får beslutet inte verkställas förrän det har vunnit laga kraft. Besvär hos högsta förvaltningsdomstolen utgör dock inte ett hinder för verkställighet av beslutet i ett sådant ärende där det behövs besvärstillstånd. Inga implementeringsåtgärder får dock vidtas om verkställigheten gör klagomålet verkningslöst.
Enligt 18 § 1 i underhållslagen kan överklagande av beslut om avskaffande av den underhållsavgift som debiteras tomtägare enligt punkt B i beslutet, göras genom överklagande enligt kommunallagen (410/2015). Beslutet överklagas därför direkt till kommunen utan begäran om rättelse (artikel 133 i kommunallagen).
Enligt kommunallagen 143 § får ett beslut verkställas innan det har vunnit laga kraft. Ingen implementering får dock inledas om överklagandet eller rättelsebegäran blir ogiltig till följd av implementeringen eller om den institution eller den överklagandemyndighet som handlägger överklagandet vägrar implementering. Genomförandet av beslutet om att avskaffa underhållsavgiften enligt punkt B i beslutsförslaget kräver att beslutet om att avskaffa systemet med delvist ansvar enligt punkt A är verkställbart.
Behörighet
Enligt 16 kap. 3 § 2 mom. 5 i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar Sektionen för byggnader och allmänna områden om kommunens godkännande av skötsel- och renhållningsuppgifter enligt underhållslagen. Enligt 16 kap. 3 § 1 mom. 1 i förvaltningsstadgan ska även Sektionen för byggnader och allmänna områden besluta om avgiften enligt underhållslagen med avseende på 14 b § 1.
This decision was published on 21.11.2022
BESVÄRSANVISNING
126 (A) och 127 (A) § i protokollet.
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet överlämnas till en part eller hans eller hennes lagliga företrädare anses parten ha fått del av beslutet den dag då beslutet överlämnats.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks
- på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
- på vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut i vilket ändring söks, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
BESVÄRSANVISNING
126 (B) och 127 (B) § i protokollet.
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Esko Laiho, utvecklingschef, telefon: 09 310 38381