Vahingonkorvaus, esinevahinko, 2.8.2022, Naulakallion lastenkoti

HEL 2022-010964
More recent handlings
§ 12
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus rikkoutuneesta puserosta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että sairaanhoitaja ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä 35 euroa 2.8.2022 Naulakallion lastenkodin osastolla rikkoutuneesta puserosta.

Päätöksen perustelut

Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa korvaamaan hänen 2.8.2022 Naulakallion lastenkodin EHO-osastolla rikotun puseronsa hinnan. Hakijan mukaan pusero on ostettu tammikuussa 2022 ja sen ostohinta on ollut 60-80 euroa.

Lastenkodissa työskentelevä hakija auttoi osastolle sijoitettua nuorta nukkumaan käymisen yhteydessä. Nuori kävi äkkiarvaamatta kiinni hakijaan ja repi hänen puseroonsa ison reiän.

Johtavan ohjaajan selvityksen mukaan tilanteessa ennalta-arvaamattomasti käyttäytynyt nuori aiheutti kerrotulla tavalla puseron rikkoutumisen.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Vahingonkorvauslain mukaan esinevahinkona korvataan kadonneen tai vahingoittuneen esineen arvo. Esineen arvon määrityksessä käytetään lähtökohtana maksukuittia, josta selviää hankintahinta ja -ajankohta.

Selvityksen mukaan hakija oli ostanut puseron tammikuussa 2022. Hänen sähköpostitse antamansa lisätiedon mukaan ostokuitti ei ole tallella. Koska ostokuittia ei voida käyttää hankintahinnan ja -ajankohdan todentamisessa, katsotaan hakijalle edellä todetun perusteella kohtuulliseksi korvata rikkoutuneesta puserosta 35 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

This decision was published on 01.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marianne Nevala, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 42832

marianne.nevala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Kouvonen
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 29.8.2022
2. Vahingonkorvausvaatimus 29.8.2022, liitteet

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.