Lausuntopyyntö, valtioneuvoston asetus kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta, työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
Päätös
Pormestari päätti antaa työ- ja elinkeinoministeriölle valtioneuvoston asetukseksi kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista annetun valtioneuvoston asetuksen nimikkeen ja 1 §:n muuttamisesta seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki pitää perusteltuna muutosta, jossa kotoutumisen edistämiseen liittyvät kustannukset korvataan erikseen kunnille ja hyvinvointialueille. Kaupunki pitää tärkeänä, että asetuksessa on huomioitu Helsingin talouden eriyttämisvelvoite ja korvaukset maksetaan kahtena eränä eriyttämisvelvoitteen toteuttamiseksi.
Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan laskennallisen korvauksen määrästä ja sen jakamisesta kunnan ja hyvinvointialueiden välillä tulisi tehdä tarkempi todellisiin kustannuksiin perustuva laskelma sekä arvioida korvauksien kokonaistasoa. Korvauksen perusteena olevien henkilöiden palvelujen järjestäminen voi olla selkeästi keskimääräistä kalliimpaa. Lisäksi ko. henkilöiden palvelutarve on laaja ja lisäksi heillä on erityispalvelujen tarvetta. Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan kunnille tulee uusia tehtäviä (alkukartoituksen tekeminen sekä kotouttamissuunnitelman laatiminen) ja tämä tulee huomioida korvauksen kokonaistasoa määriteltäessä. Lisäksi lainsäädäntö velvoittaa tai antaa oikeuden esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluihin, mutta tätä ei huomioida korvauksen tasossa.
Helsingin kaupunki haluaa kiinnittää huomioita siihen, että korvausperusteiden muutoksella on kytkös sosiaali- ja terveyspalvelujen vuosien 2021 ja 2022 nettokustannusten tilastointiin ja sitä kautta hyvinvointialueiden rahoitukseen. On oletettavaa, että kotoutumisen edistämisen korvaukset on palveluluokkakohtaisessa kuntataloustilastoinnissa tilastoitu kirjavasti. Osa kunnista on tilastoinut ne sosiaali- ja terveyspalvelujen tuloina kokonaan tai osittain, osa muina tuloina. Tilastoidut sosiaali- ja terveyspalvelujen nettokustannukset eivät tältä osin vastaa välttämättä tässä asetuksessa esitettyä muutosta. Valtion tulisi tältä osin antaa mahdollisuus korjata tilastoituja nettokustannuksia.
Helsingin kaupunki pitää valitettavana, että asetusmuutoksen valmistelu on toteutettu hyvin myöhäisessä vaiheessa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen uudistuksen valmistelua eikä muutos ole ollut tiedossa laadittaessa vuoden 2023 talousarvioita.
This decision was published on 01.11.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Riikka Henriksson, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 25543