Hankesuunnitelma, 1., 7. ja 8. kerrosten toiminnalliset muutokset, Viipurinkatu 2

HEL 2022-011417
More recent handlings
Case 12. / 128 §

Viipurinkatu 2, kerrosten 1, 7 ja 8 toiminnalliset muutokset, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteessa Viipurinkatu 2 sijaitsevan toimistorakennuksen kerrosten 1, 7 ja 8 toiminnallisten muutosten 22.9.2022 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 2 560 000 euroa elokuun 2022 kustannustasossa (RKI=108 ja THI 206,8).

Päätös tehtiin ehdolla, että tilojen käyttäjä, Helsingin kaupungin asunnot Oy sekä kiinteistön omistaja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat Oy hyväksyvät hankesuunnitelman.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n on tarkoitus keskittää toimintansa useista eri paikoista yhteen toimistorakennukseen osoitteeseen Viipurinkatu 2. Kiinteistön omistaa Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat Oy. Tilojen käyttäjä Helsingin kaupungin asunnot Oy on kiinteistössä vuokralainen.

Tämän vuoksi kohteessa peruskorjataan tiloja nykyvaatimusten mukaisesti, uusitaan talotekniset asennukset, muutetaan 1. kerroksen tyhjiä tiloja toimistotilakäyttöön sekä rakennetaan tarvittavat keittiö- ja ruokailutilat.

Hankesuunnitelma on laadittu yhteistyössä Kaupunkiympäristön toimialan sekä Helsingin kaupungin asunnot Oy:n kanssa. Hankkeelle ei tarvita rakennuslupaa, koska tilojen käyttötarkoitus ei muutu eikä peruskorjauksessa muuteta kantavia rakenteita eikä ilmanvaihtojärjestelmää.

Rakennuksen 7. ja 8. kerrokset ovat olleet toimistotiloja, jotka nyt uudistetaan, koska ne ovat teknisesti elinkaarensa päässä. Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat sosiaalitilat uudistetaan ja lisäksi vanha saunatila muutetaan sosiaalitiloiksi sekä keittiötilat muutetaan toimistotiloiksi.

Hankkeessa korjattavien ja monitilaksi muutettavien 1., 7. ja 8. kerroksen vuokra-ala on yhteensä 1 797 htm².

Toiminnalliset perustelut

Hankkeen tavoitteena on muuttaa tilat nykyaikaiseksi monitilatoimistoksi, jolloin tilankäyttö tehostuu. Muutosten jälkeen tilojen tehokkuusluku tulee olemaan 16 m²/hlö. Henkilömäärän lisääntyessä tilojen käyttäjämäärää voidaan edelleen tehostaa.

Suunnittelu- ja rakennusvaihe

Hankesuunnitelma on suunniteltu tehtäväksi siinä laajuudessa, että mahdollinen rakentaminen voidaan aloittaa mahdollisimman pian. Purkusuunnitelmat on laadittu ja purkujen laajuus on selvillä. Lisäksi haitta-ainekartoitus on tehty.

Aikataulu

Työt on tarkoitus aloittaa mahdollisimman pian. Tämänhetkisen arvion mukaan työt aloitetaan vuoden 2022 lopussa. Muutostyöt valmistuvat kesällä 2023 jonka jälkeen Helsingin kaupungin asunnot Oy kalustaa ja varustaa tilat siten, että ne ovat täysin valmiit elokuun 2023 alussa.

hankesuunnittelu 8/2022
toteutussuunnittelu 9/2022 - 10/2022
rakentamisen valmistelu 11/2022
rakentaminen 12/2022 - 6/2023

Tilakustannus Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle

Tilahankkeen enintään 2 560 000 euron kustannukset maksetaan sisäisessä vuokrauksessa sovellettavien periaatteiden mukaisesti annuiteettina 10 vuoden takaisinmaksuajalla ja 3 % korolla lisävuokrana.

Annuiteetti on 296 632 euroa/v ja 24 718 euroa/kk, joka kohdistettuna 1 797 htm² vuokra-alalle on 13,76 euroa/htm²/kk.

Lopullinen annuiteetti tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Lisävuokra ei vaikuta kohteesta maksettavaan muuhun vuokraan.

Rahoitus ja toteutus

Rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden Tilat-palvelu toteuttaa Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat Oy:n kanssa sopimiensa vastuunjakoperiaatteiden mukaisesti hallinnassaan olevien tilojen toiminnalliset muutokset. Em. vastuunjakoperiaatteiden mukaisesti kiinteistöosakeyhtiö rahoittaa itse kiinteistön rakenteelliset korjaukset ja peruskorjaukset.

Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaehdotuksessa vuosiksi 2023 - 2032 hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle on varattu 2,4 milj. euroa määrärahaa siten, että hankkeen toteutus on vuosina 2022 - 2023. Hankkeen toteutuksen edellyttämä 2,56 milj. euron rahoitustarve otetaan huomioon rakentamisohjelmaa tarkistettaessa.

Lausunnot

Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus pyytää lausunnon Helsingin kaupungin asunnot Oy:ltä sekä Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat Oy:ltä ennen rakennushankeen aloittamista.

Close

This decision was published on 21.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Hannu Seppälä

Ask for more info

Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 76399

jari.miettinen@hel.fi

Attachments

2. Kustannusarvio HKA 22.9.2022 Viipurinkatu 2

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.