Pakkalantien tuotantokeittiön korvaavan toimintatavan edistäminen, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2022-012377
More recent handlings
Case 5. / 37 §

Esitys Pakkalantien tuotantokeittiön korvaavan toimintatavan edistämisestä

Board of Palvelukeskus Helsinki

Päätös

Johtokunta päättää

• Kehottaa Palvelukeskusta tehtyjen asiantuntijaselvitysten (ml. kuvaus Voimian padasta) ja esitetyn hankintakokeilun oppien pohjalta kuvaamaan ruokatuotanto- ja palveluverkon tahtotilan vaihtoehdot sekä vertailun eri investointivaihtoehdoista tahtotilaan pääsemiseksi. Vaihtoehtoisten mallien investointi- ja kustannusvaikutusten lisäksi kuvauksiin tulee sisältyä analyysi siitä, miten perusruokien ravinto- ja laatuvaatimukset sekä huoltovarmuus toteutuvat eri vaihtoehdoissa.

• Viimeisten selvitysten perusteella kaikissa vaihtoehdoissa tulee huomioida riittävä ruoanlämmitys- ja valmistuskapasiteetti erityisesti erityisruokavalioihin. Alustavat 2-3 vaihtoehtoa tarkempaan toteutussuunnitteluun esitellään johtokunnalle helmikuun 2023 loppuun mennessä.

• Kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan keskeiset toimintamalliin liittyvät uudistukset yhdessä toimialojen ja henkilöstön kanssa osana Palvelukeskuksen 2023–2025 kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman ohjausryhmä valmistelee esitykset johtokunnan linjattavaksi.

• Kehottaa Palvelukeskusta yhdessä kaupungin muiden toimijoiden kanssa kuvaamaan tarvittavat toimeenpanopäätökset sekä toteutukseen liittyvän toimivallan osana helmikuussa esitettävää ruokatuotanto- ja palveluverkkomallin vaiheittaista toteutussuunnitelmaa.

PERUSTELUT

Nykyinen 70–luvulla rakennettu Pakkalan keskuskeittiö palvelee noin puolta Helsingin Palvelukeskuksen n. 500 keittiöistä. Siellä työskentelee n. 60 työntekijää n. 1300:sta ruoka- ja puhtausalan ammattilaisesta. Keittiö on elinkaaren päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti. Selvityksiä Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia.

Ottaen huomioon tehdyt lukuisat aiemmat selvitykset, tarve edetä käytännössä sekä nykyiseen investointiympäristöön liittyvät epävarmuudet (inflaatio, korot, muuttuvat asiakastarpeet jne.) uuden toimintamallin määrittelyä ja toteutusta esitetään edistettävän vaiheittain ja hankintakokeilun kautta.

Hankintakokeilun pääkohdat on kuvattu pohjautuen kehitysohjelmassa kesä-syyskuussa tehtyyn konseptointiin ja vaihtoehtojen vertailuun (kts. liite). Markkinavuoropuhelun loka-joulukuussa 2022 pohjalta, tarkennetaan eri keskitetyn ruoantuotannon toimintamallien vaihtoehtoja ja näihin liittyviä investointitarpeita sekä aikataulua. Hankintakokeilu käynnistyminen suunniteltu 27.2.2023 ja toteutetaan kahdessa osassa

• Maalis-toukokuu 2023 (12vkoa): ohjausryhmän ja johtokunnan väliarviointi kesäkuun alussa
• Syys-lokakuu 2023 (6vkoa): tulokset & analyysi ohjausryhmän kautta johtokunnalle

Esitettyä vaihtoehtojen taloudellista sekä henkilöstöön ja osaamiseen, tiloihin, prosesseihin sekä järjestelmiin liittyviä vertailua ja investointivaihtoehtoja tarkennetaan osana Palvelukeskuksen kehittämisohjelmaa ja erityisesti hyödyntäen esitettyä hankintakokeilua. Ruokapalveluiden osalta kehitysohjelman pitemmän aikavälin toteutusta on valmisteltu seuraavista lähtökohdista:

• Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa tulee kehittää kokonaisuutena
• Nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio korostaa kaupungin ruokapalveluiden järjestämistavan uudistamista
• Ruoan laatua ja palvelutasoa pyritään ylläpitämään tai parantamaan kustannustehokkuudesta tinkimättä
• Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Helsingin perusruoka eli ~70 % kaikesta Pakkalan keskuskeittiön ruoasta on saatavissa useilta keskeisiltä elintarviketeollisuuden toimijoilta
• Suurena toimijana palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla yhdessä alan toimijoiden kanssa vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja ja osaamista voidaan kehittää. Terminaalikeittiöön perustuva monituottajamalli skaalautuu tehokkaasti kaupungin kasvaviin tarpeisiin ja tarjoaa alustan hyödyntää omija sekä toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä

Käsittely

Vastaehdotus:
Niilo Toivonen:

Päätös: Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää kehottaa palvelukeskusliikelaitosta jatkamaan ja syventämään keskitetyn ruoantuotannon uudistamisen toimintamallien vaihtoehtoista tarkastelua myös niin, että tutkitaan vaihtoehtoisesti monituottajamallille Pirkanmaan Voimian Padan kaltaista ketterää tuotantokeittiötä. Selvitykseen tulee sisältyä muun ohella analyysi siitä, miten ruuanlaatua ja kaupungin koordinaatiota ruokahankinnoista voidaan toteuttaa vertailluissa malleissa.
---

Perustelut: Helsingin kaupungin budjettineuvotteluissa poliittiset ryhmät ovat sopineet korkeimmalla mahdollisella tasolla, että Pakkalasta tehdään päätös helmikuussa 2023. Mikäli vaihtoehdoista tutkitaan ainoastaan ulkopuolisen kyseenalaistetun selvityksen mukaista monituottajamallia, se tuottaisi helmikuulle hyvin kapean näkemyksen järkevistä investointivaihtoehdoista päätöksentekoon.

Vastaehdotus:
Markus Kühn: PÄÄTÖSEHDOTUS

Johtokunta päättää

• Kehottaa Palvelukeskusta tehtyjen asiantuntijaselvitysten (ml. kuvaus Voimian padasta) ja esitetyn hankintakokeilun oppien pohjalta kuvaamaan ruokatuotanto- ja palveluverkon tahtotilan vaihtoehdot sekä vertailun eri investointivaihtoehdoista tahtotilaan pääsemiseksi. Vaihtoehtoisten mallien investointi- ja kustannusvaikutusten lisäksi kuvauksiin tulee sisältyä analyysi siitä, miten perusruokien ravinto- ja laatuvaatimukset sekä huoltovarmuus toteutuvat eri vaihtoehdoissa.

• Viimeisten selvitysten perusteella kaikissa vaihtoehdoissa tulee huomioida riittävä ruoanlämmitys- ja valmistuskapasiteetti erityisesti erityisruokavalioihin. Alustavat 2-3 vaihtoehtoa tarkempaan toteutussuunnitteluun esitellään johtokunnalle helmikuun 2023 loppuun mennessä.

• Kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan keskeiset toimintamalliin liittyvät uudistukset yhdessä toimialojen ja henkilöstön kanssa osana Palvelukeskuksen 2023–2025 kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman ohjausryhmä valmistelee esitykset johtokunnan linjattavaksi.

• Kehottaa Palvelukeskusta yhdessä kaupungin muiden toimijoiden kanssa kuvaamaan tarvittavat toimeenpanopäätökset sekä toteutukseen liittyvän toimivallan osana helmikuussa esitettävää ruokatuotanto- ja palveluverkkomallin vaiheittaista toteutussuunnitelmaa.

PERUSTELUT

Nykyinen 70–luvulla rakennettu Pakkalan keskuskeittiö palvelee noin puolta Helsingin Palvelukeskuksen n. 500 keittiöistä. Siellä työskentelee n. 60 työntekijää n. 1300:sta ruoka- ja puhtausalan ammattilaisesta. Keittiö on elinkaaren päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti. Selvityksiä Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia.

Ottaen huomioon tehdyt lukuisat aiemmat selvitykset, tarve edetä käytännössä sekä nykyiseen investointiympäristöön liittyvät epävarmuudet (inflaatio, korot, muuttuvat asiakastarpeet jne.) uuden toimintamallin määrittelyä ja toteutusta esitetään edistettävän vaiheittain ja hankintakokeilun kautta.

Hankintakokeilun pääkohdat on kuvattu pohjautuen kehitysohjelmassa kesä-syyskuussa tehtyyn konseptointiin ja vaihtoehtojen vertailuun (kts. liite). Markkinavuoropuhelun loka-joulukuussa 2022 pohjalta, tarkennetaan eri keskitetyn ruoantuotannon toimintamallien vaihtoehtoja ja näihin liittyviä investointitarpeita sekä aikataulua. Hankintakokeilu käynnistyminen suunniteltu 27.2.2023 ja toteutetaan kahdessa osassa

• Maalis-toukokuu 2023 (12vkoa): ohjausryhmän ja johtokunnan väliarviointi kesäkuun alussa
• Syys-lokakuu 2023 (6vkoa): tulokset & analyysi ohjausryhmän kautta johtokunnalle

Esitettyä vaihtoehtojen taloudellista sekä henkilöstöön ja osaamiseen, tiloihin, prosesseihin sekä järjestelmiin liittyviä vertailua ja investointivaihtoehtoja tarkennetaan osana Palvelukeskuksen kehittämisohjelmaa ja erityisesti hyödyntäen esitettyä hankintakokeilua. Ruokapalveluiden osalta kehitysohjelman pitemmän aikavälin toteutusta on valmisteltu seuraavista lähtökohdista:

• Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa tulee kehittää kokonaisuutena
• Nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio korostaa kaupungin ruokapalveluiden järjestämistavan uudistamista
• Ruoan laatua ja palvelutasoa pyritään ylläpitämään tai parantamaan kustannustehokkuudesta tinkimättä
• Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Helsingin perusruoka eli ~70 % kaikesta Pakkalan keskuskeittiön ruoasta on saatavissa useilta keskeisiltä elintarviketeollisuuden toimijoilta
• Suurena toimijana palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla yhdessä alan toimijoiden kanssa vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja ja osaamista voidaan kehittää. Terminaalikeittiöön perustuva monituottajamalli skaalautuu tehokkaasti kaupungin kasvaviin tarpeisiin ja tarjoaa alustan hyödyntää omija sekä toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä

Kannattaja: Kati Takanen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: PÄÄTÖSEHDOTUS

Johtokunta päättää
• Kehottaa Palvelukeskusta tehtyjen asiantuntijaselvitysten (ml. kuvaus Voimian padasta) ja esitetyn hankintakokeilun oppien pohjalta kuvaamaan ruokatuotanto- ja palveluverkon tahtotilan vaihtoehdot sekä vertailun eri investointivaihtoehdoista tahtotilaan pääsemiseksi. Vaihtoehtoisten mallien investointi- ja kustannusvaikutusten lisäksi kuvauksiin tulee sisältyä analyysi siitä, miten perusruokien ravinto- ja laatuvaatimukset sekä huoltovarmuus toteutuvat eri vaihtoehdoissa. Viimeisten selvitysten perusteella kaikissa vaihtoehdoissa tulee huomioida riittävä ruoanlämmitys- ja valmistuskapasiteetti erityisesti erityisruokavalioihin. Alustavat 2-3 vaihtoehtoa tarkempaan toteutussuunnitteluun esitellään johtokunnalle helmikuun 2023 loppuun mennessä.
• Kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan keskeiset toimintamalliin liittyvät uudistukset yhdessä toimialojen ja henkilöstön kanssa osana Palvelukeskuksen 2023–2025 kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman ohjausryhmä valmistelee esitykset johtokunnan linjattavaksi.
• Kehottaa Palvelukeskusta yhdessä kaupungin muiden toimijoiden kanssa kuvaamaan tarvittavat toimeenpanopäätökset sekä toteutukseen liittyvän toimivallan osana helmikuussa esitettävää ruokatuotanto- ja palveluverkkomallin vaiheittaista toteutussuunnitelmaa.

PERUSTELUT

Nykyinen 70–luvulla rakennettu Pakkalan keskuskeittiö palvelee noin puolta Helsingin Palvelukeskuksen n. 500 keittiöistä. Siellä työskentelee n. 60 työntekijää n. 1300:sta ruoka- ja puhtausalan ammattilaisesta. Keittiö on elinkaaren päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti. Selvityksiä Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Ottaen huomioon tehdyt lukuisat aiemmat selvitykset, tarve edetä käytännössä sekä nykyiseen investointiympäristöön liittyvät epävarmuudet (inflaatio, korot, muuttuvat asiakastarpeet jne.) uuden toimintamallin määrittelyä ja toteutusta esitetään edistettävän vaiheittain ja hankintakokeilun kautta. Hankintakokeilun pääkohdat on kuvattu pohjautuen kehitysohjelmassa kesä-syyskuussa tehtyyn konseptointiin ja vaihtoehtojen vertailuun (kts. liite). Markkinavuoropuhelun loka-joulukuussa 2022 pohjalta, tarkennetaan eri keskitetyn ruoantuotannon toimintamallien vaihtoehtoja ja näihin liittyviä investointitarpeita sekä aikataulua. Hankintakokeilu käynnistyminen suunniteltu 27.2.2023 ja toteutetaan kahdessa osassa
• Maalis-toukokuu 2023 (12vkoa): ohjausryhmän ja johtokunnan väliarviointi kesäkuun alussa
• Syys-lokakuu 2023 (6vkoa): tulokset & analyysi ohjausryhmän kautta johtokunnalle
Esitettyä vaihtoehtojen taloudellista sekä henkilöstöön ja osaamiseen, tiloihin, prosesseihin sekä järjestelmiin liittyviä vertailua ja investointivaihtoehtoja tarkennetaan osana Palvelukeskuksen kehittämisohjelmaa ja erityisesti hyödyntäen esitettyä hankintakokeilua. Ruokapalveluiden osalta kehitysohjelman pitemmän aikavälin toteutusta on valmisteltu seuraavista lähtökohdista:
• Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa tulee kehittää kokonaisuutena
• Nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio korostaa kaupungin ruokapalveluiden järjestämistavan uudistamista
• Ruoan laatua ja palvelutasoa pyritään ylläpitämään tai parantamaan kustannustehokkuudesta tinkimättä
• Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Helsingin perusruoka eli ~70 % kaikesta Pakkalan keskuskeittiön ruoasta on saatavissa useilta keskeisiltä elintarviketeollisuuden toimijoilta
• Suurena toimijana palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla yhdessä alan toimijoiden kanssa vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja ja osaamista voidaan kehittää. Terminaalikeittiöön perustuva monituottajamalli skaalautuu tehokkaasti kaupungin kasvaviin tarpeisiin ja tarjoaa alustan hyödyntää omija sekä toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä

Jaa-äänet: 1
Niilo Toivonen

Ei-äänet: 4
Markus Kühn, Ami Lainela, Tiina Mäki, Kati Takanen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

See table with voting results



Eriävä mielipide:
Niilo Toivonen:

Päätös: Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää kehottaa palvelukeskusliikelaitosta jatkamaan ja syventämään keskitetyn ruoantuotannon uudistamisen toimintamallien vaihtoehtoista tarkastelua myös niin, että tutkitaan vaihtoehtoisesti monituottajamallille Pirkanmaan Voimian Padan kaltaista ketterää tuotantokeittiötä. Selvitykseen tulee sisältyä muun ohella analyysi siitä, miten ruuanlaatua ja kaupungin koordinaatiota ruokahankinnoista voidaan toteuttaa vertailluissa malleissa.
---

Perustelut: Helsingin kaupungin budjettineuvotteluissa poliittiset ryhmät ovat sopineet korkeimmalla mahdollisella tasolla, että Pakkalasta tehdään päätös helmikuussa 2023. Mikäli vaihtoehdoista tutkitaan ainoastaan ulkopuolisen kyseenalaistetun selvityksen mukaista monituottajamallia, se tuottaisi helmikuulle hyvin kapean näkemyksen järkevistä investointivaihtoehdoista päätöksentekoon.

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: PÄÄTÖSEHDOTUS Johtokunta päättää • Kehottaa Palvelukeskusta tehtyjen asiantuntijaselvitysten (ml. kuvaus Voimian padasta) ja esitetyn hankintakokeilun oppien pohjalta kuvaamaan ruokatuotanto- ja palveluverkon tahtotilan vaihtoehdot sekä vertailun eri investointivaihtoehdoista tahtotilaan pääsemiseksi. Vaihtoehtoisten mallien investointi- ja kustannusvaikutusten lisäksi kuvauksiin tulee sisältyä analyysi siitä, miten perusruokien ravinto- ja laatuvaatimukset sekä huoltovarmuus toteutuvat eri vaihtoehdoissa. Viimeisten selvitysten perusteella kaikissa vaihtoehdoissa tulee huomioida riittävä ruoanlämmitys- ja valmistuskapasiteetti erityisesti erityisruokavalioihin. Alustavat 2-3 vaihtoehtoa tarkempaan toteutussuunnitteluun esitellään johtokunnalle helmikuun 2023 loppuun mennessä. • Kehottaa Palvelukeskusta valmistelemaan keskeiset toimintamalliin liittyvät uudistukset yhdessä toimialojen ja henkilöstön kanssa osana Palvelukeskuksen 2023–2025 kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman ohjausryhmä valmistelee esitykset johtokunnan linjattavaksi. • Kehottaa Palvelukeskusta yhdessä kaupungin muiden toimijoiden kanssa kuvaamaan tarvittavat toimeenpanopäätökset sekä toteutukseen liittyvän toimivallan osana helmikuussa esitettävää ruokatuotanto- ja palveluverkkomallin vaiheittaista toteutussuunnitelmaa. PERUSTELUT Nykyinen 70 –luvulla rakennettu Pakkalan keskuskeittiö palvelee noin puolta Helsingin Palvelukeskuksen n. 500 keittiöistä. Siellä työskentelee n. 60 työntekijää n. 1300:sta ruoka- ja puhtausalan ammattilaisesta. Keittiö on elinkaaren päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti. Selvityksiä Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Ottaen huomioon tehdyt lukuisat aiemmat selvitykset, tarve edetä käytännössä sekä nykyiseen investointiympäristöön liittyvät epävarmuudet (inflaatio, korot, muuttuvat asiakastarpeet jne.) uuden toimintamallin määrittelyä ja toteutusta esitetään edistettävän vaiheittain ja hankintakokeilun kautta. Hankintakokeilun pääkohdat on kuvattu pohjautuen kehitysohjelmassa kesä-syyskuussa tehtyyn konseptointiin ja vaihtoehtojen vertailuun (kts. liite). Markkinavuoropuhelun loka-joulukuussa 2022 pohjalta, tarkennetaan eri keskitetyn ruoantuotannon toimintamallien vaihtoehtoja ja näihin liittyviä investointitarpeita sekä aikataulua. Hankintakokeilu käynnistyminen suunniteltu 27.2.2023 ja toteutetaan kahdessa osassa ? Maalis-toukokuu 2023 (12vkoa): ohjausryhmän ja johtokunnan väliarviointi kesäkuun alussa ? Syys-lokakuu 2023 (6vkoa): tulokset & analyysi ohjausryhmän kautta johtokunnalle Esitettyä vaihtoehtojen taloudellista sekä henkilöstöön ja osaamiseen, tiloihin, prosesseihin sekä järjestelmiin liittyviä vertailua ja investointivaihtoehtoja tarkennetaan osana Palvelukeskuksen kehittämisohjelmaa ja erityisesti hyödyntäen esitettyä hankintakokeilua. Ruokapalveluiden osalta kehitysohjelman pitemmän aikavälin toteutusta on valmisteltu seuraavista lähtökohdista: • Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa tulee kehittää kokonaisuutena • Nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio korostaa kaupungin ruokapalveluiden • järjestämistavan uudistamista • Ruoan laatua ja palvelutasoa pyritään ylläpitämään tai parantamaan kustannustehokkuudesta tinkimättä • Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tehdyn ulkopuolisen markkinaselvityksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Helsingin perusruoka eli ~70 % kaikesta Pakkalan keskuskeittiön ruoasta on saatavissa useilta keskeisiltä elintarviketeollisuuden toimijoilta • Suurena toimijana palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla yhdessä alan toimijoiden kanssa vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja ja osaamista voidaan kehittää. Terminaalikeittiöön perustuva monituottajamalli skaalautuu tehokkaasti kaupungin kasvaviin tarpeisiin ja tarjoaa alustan hyödyntää omija sekä toimijoiden innovaatioita ja tuotekehitystä LIITTEET 1. 20221011_Pakkalantien tuotantokeittiön korvaavan toimintatavan edistäminen.pptx 2. 2022-08-04 Keskitetyn ruuantuotannon konseptointi_loppuraportti.pdf (ei nettiin, liikesalaisuuksia) 3. Ruoantuotantolaitoksen tarvekuvaus_Loppuraportti 210623.pdf (ei nettiin, liikesalaisuuksia)

Member Political group
Toivonen, Niilo No council group
Close
Member Political group
Kühn, Markus No council group
Lainela, Ami No council group
Mäki, Tiina No council group
Takanen, Kati No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 1 4 0 0
Close

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää

- kehottaa johtokunnan kokouksessa käydyn keskustelun lähtökohdista palvelukeskusliikelaitosta jatkamaan ja syventämään keskitetyn ruoantuotannon uudistamisen eri toimintamallien vaihtoehtoistarkastelua myös niin, että siihen sisältyy muun ohella analyysi siitä, miten ruuanlaatua ja kaupungin koordinaatiota ruokahankinnoista voidaan toteuttaa erilaisissa malleissa

- kehottaa palvelukeskusliikelaitosta toimintamallien vertailussa ottamaan huomioon kertyvät tiedot 11 tuotteen hankintakokeilusta

- kehottaa valmistelemaan eri toimintamalleihin liittyvät alustavat vuosien 2023 – 2025 investointitarpeet johtokunnan ensimmäiseen kokoukseen vuonna 2023

- kehottaa palvelukeskusliikelaitosta toimimaan yhteistyössä henkilöstönsä, kaupunginkanslian, kaupungin asianomaisten toimialojen sekä Työmaahuolto Oy Ab:n ja Kiinteistö Oy Ab Pakkalantie 30:n kanssa esitystä valmisteltaessa

- kehottaa palvelukeskusliikelaitosta neuvottelemaan kaupunginkanslian kanssa lopulliseen päätöksentekoon liittyvistä toimivaltakysymyksistä ja hallinnollisista menettelytavoista ja valmistelemaan osaksi esitettävää keskitetyn ruoantuotannon toimintasuunnitelmaa tarvittavat toimeenpanopäätökset ja kuvaukset toimeenpanoon liittyvästä toimivallasta

- kehottaa palvelukeskusliikelaitosta antamaan palvelukeskusliikelaitoksen kehitysohjelman toteutussuunnitelman edistymistä koskevat tilannekatsaukset johtokunnan tulevissa kokouksissa.

Close

Nykyinen 70 –luvulla rakennettu Pakkalantien keskuskeittiö palvelee noin 70 %:ia Palvelukeskusliikelaitoksen noin 500 keittiöistä. Keskuskeittiössä työskentelee noin 60 työntekijää noin 1300:sta ruoka- ja puhtausalan ammattilaisesta. Keskuskeittiö on elinkaarensa päässä ja korvaava ratkaisu tarvitaan nopeasti.

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 27.4.2022 (§ 21) vuoden 2022 Helsingin kaupungin talousarvioesityksen mukaisen palvelukeskusliikelaitoksen kehittämisohjelman lyhyen aikavälin tuottavuustoimenpiteiden toteutusvaiheen käynnistämisestä.

Kehitysohjelman myötä keskitetysti tuotetun ruoan merkitys ja volyymi on kasvamaan päin. Kehitysohjelmassa on jo muutettu noin 40 tuottavaa keittiötä päiväkodeissa ja kouluissa palvelukeittiöiksi, joihin ruoka tuodaan Pakkalantien keskuskeittiöstä ja muutos jatkuu samansuuntaisena kehitysohjelman ajan.

Lisäksi johtokunta päätti, että palvelukeskusliikelaitokselle laaditaan tavoitteellinen, seurattava ja kaupunginkanslian, toimialojen ja palvelukeskusliikelaitoksen yhdessä ohjaama pidemmän aikavälin kehitysohjelma, joka alkaa syksyllä 2022 ja päättyy 2024.

Kehittämisohjelman suunnittelu ja toteutus on projektoitu. Kehittämisohjelmaa tukemaan teetettiin myös ulkopuolisen asiantuntijan tekemänä tuottavuusselvitys. Siinä tarkasteluun otettiin kaksi palvelukeskusliikelaitoksen vastuulla olevaa kokonaisuutta:
• Ruoka- ja puhtaanapitopalveluiden lyhyen tähtäimen kilpailukyvyn varmistaminen
• Keskitetyn ruoantuotannon uudistaminen.
Lyhyen aikavälin tuottavuutta on parannettu ja toimenpiteitä viety jo osaksi ruoka- ja puhtauspalveluiden jatkuvaa toimintaa.

Helsingin tarvitsemat ruokatuotteet ja liittyvät palvelut ovat tuottavuusselvityksen markkinakartoituksen perusteella markkinoilla tarjottavia ja alan toimijoita kiinnostavia. Esitettyä vaihtoehtojen taloudellista vertailua sekä tiloihin, prosesseihin ja järjestelmiin liittyviä investointivaihtoehtoja tarkennetaan osana Palvelukeskuksen kehittämisohjelmaa ja erityisesti hyödyntäen johtokunnan kokouksessa 26.10.2022 esitettävää hankintakokeilua.

Ruokapalveluiden osalta kehitysohjelman pitemmän aikavälin toteutusta on valmisteltu seuraavista lähtökohdista:
• Helsingin kaupungin ruokapalveluiden verkkoa tulee kehittää kokonaisuutena
• Nykyinen hinnankorotuspaine ja inflaatio korostaa kaupungin ruokapalveluiden järjestämistavan uudistamista
• Ruoan laatua ja palvelutasoa pyritään ylläpitämään tai parantamaan kustannustehokkuudesta tinkimättä
• Tehokkaat ruokapalvelut mahdollistetaan järjestämällä laatuvaatimusten mukaiset tuotteet koko Helsingin keittiöverkostoon pistemäisten hankintojen sijaan
• Suurena toimijana palvelukeskusliikelaitoksella on ruokapalveluun liittyvää tuotekehitysosaamista, jonka avulla yhdessä alan toimijoiden kanssa vastuullisia ja kestäviä toimintatapoja ja osaamista voidaan kehittää.

Esittelijä selostaa johtokunnan seuraavassa kokouksessa tarkemmin kehitysohjelman toteutustilannetta ja suunniteltuja jatkotoimenpiteitä.

Close

This decision was published on 04.11.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. toimitusjohtaja
Risto Paavola

Ask for more info

Risto Paavola, vs. toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 27013

risto.paavola@hel.fi

Attachments

2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 17 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.