Hankinta, vehreät meluseinäkkeet, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-012453
More recent handlings
§ 2

Vehreä ääniympäristöä parantava meluseinäke julkiseen ulkotilaan hankinta

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikkö hyväksyi Green House Effect Oy:n ja Wau Efekti Oy:n tarjoukset kokonaistaloudellisesti edullisimpina ja päätti, että Green House Effect Oy:n ja Wau Efekti Oy:n kanssa tehdään Vehreä ääniympäristöä parantava meluseinäke julkiseen ulkotilaan -hankintasopimus. Green House Effect Oy valittiin toteuttamaan vehreä meluseinäke Erottajanaukiolle ja Wau Efekti Oy Korkeavuorenkadulle. Hankinnan arvo on yhteensä 58 000 euroa (alv 0 %), josta kummankin yrityksen osuus on 29 000 euroa.

Hankinta on yhteishankinta, josta Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalveluiden osuus on 18 000 €, kehittämis- ja digitalisaatiopalveluiden osuus 20 000 € ja kaupunginkanslian innovaatiopalveluiden osuus 20 000 €.

Yksikön päällikkö hylkäsi EG-Trading Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia vähimmäislaatupisteiden osalta.

Vehreiden meluseinäkkeiden alustavia toteutussuunnitelmia tarkennetaan tilaajan ja toimittajan kanssa työn aloituskokouksessa ja työn kuluessa siten, että toteuttamiskohteisiin saadaan mahdollisimman sopivat ja toimivat vehreät meluseinäkkeet. Hankinnan kohteen kuvauksen ja toimittajan ehdottaman työohjelman tarkennusten yhteensovittaminen sisältyy tarjoushintaan.

Hankintasopimus tulee voimaan allekirjoituksesta ja päättyy kun loppuraportti on palautettu tilaajalle viimeistään 30.10.2023.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 21.11.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-012453 / Vehreä ääniympäristöä parantava meluseinäke julkiseen ulkotilaan. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon 60 000 euroa alittava hankinta.

Hankinnasta on julkaistu tarjouspyyntö osoitteessa pienhankintapalvelu.fi/tarjouspalvelu.fi, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Tarjoajille annettiin mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä 12.12.2022 klo 14.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 2 kpl ja niihin vastattiin tarjouspalvelussa 14.12.2022.

Määräaikaan 12.1.2023 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: EG-Trading Oy, Green House Effect Oy, Suomen Laiturikauppa Oy ja Wau Efekti Oy. Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että EG-Trading Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia laatupisteiden osalta. Jotta tarjoaja voi tulla valituksi, sen tuli saada tarjouskilpailussa vähintään 20 pistettä. Lisäksi jokaisesta osa-alueesta (ratkaisun laatu ja innovatiivisuus, projektinhallinta ja hankkeen toteutuskelpoisuus sekä hankkeen tulosten hyödyntäminen) tulee saada pisteitä. EG-Trading Oy:n kokonaispisteet jäivät alle 20 pisteen eikä yritys saanut lainkaan pisteitä hankkeen tulosten hyödyntämisen osa-alueesta.

Näin ollen EG-Trading Oy:n tarjous tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi. Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjouksessa oli annettu kattohinta, joka on 29 000 € / toteuttamiskohde. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan laatutekijöiden perusteella. Laatutekijöiden enimmäispistemäärä on 36 pistettä.

Green House Effect Oy:n ja Wau Efekti Oy:n tarjoukset ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia liitteenä olevasta vertailutaulukosta ilmenevin perustein (liite 1).

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset, joita on edellytetty tarjouspyynnössä.

Hankintasopimus tulee voimaan vasta, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy, kun loppuraportti on palautettu tilaajalle viimeistään 30.10.2023 mennessä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 60 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 30.01.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jenni Kuja-Aro, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32008

jenni.kuja-aro@hel.fi

Decisionmaker

Laura Walin
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vertailutaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.