Arkkitehtuurikilpailu, Malmin uusi sairaala

HEL 2022-012466
More recent handlings
§ 4

Malmin uusi sairaala -arkkitehtuurikilpailun 2. vaiheeseen kutsuttavat osallistujat ja arvostelupöytäkirjan hyväksyminen ja kilpailun päättäminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristötoimialan tilat-palvelun yksikön päällikkö päätti, että Malmin uuden sairaalan kutsukilpailun 2. vaiheeseen valitaan seuraavat osallistujat:

  • Arkkitehtiryhmä Reino Koivula Oy ja Harris Kjisik Arkkitehdit Oy
  • Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  • Arkkitehdit Tommila Oy
  • JKMM Arkkitehdit Oy
  • Työyhteenliittymä JADA Oy ja MUUAN Oy

Lisäksi yksikön päällikkö päätti hyväksyä Malmin uuden sairaalan arkkitehtuurikilpailun tulokset ja toisen vaiheen palkintojen sekä palkkioiden maksamisen liitteenä olevan tuomariston arviointipöytäkirjan mukaisesti sekä hyväksyä kilpailun järjestämisestä aiheutuneet kulut arvonlisäverottomana määrältään yhteensä enintään 661 622 euroa liitteen mukaisesti. Toisen vaiheen palkinnot ja palkkiot ovat arvonlisäverottomana yhteensä 225 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus

Kilpailun järjestäjänä toimi kaupunkiympäristön toimiala sekä Suomen Arkkitehtiliitto SAFA.

Kilpailutehtävänä oli suunnitella Malmin uusi sairaala, joka käsittää sairaalaosastot (noin 450 sairaansijaa), kotisairaalatoimintaa palvelevat tilat, polikliinisen toimenpideyksikön tilat sekä toimintaa tukevia terapia-, kuntoutus-, opetus- ja tutkimus-, ravintola- ja tukipalvelutiloja. Sairaalan arvioitu laajuus on noin 80 000 brm2.

Arkkitehtuurikilpailu pidettiin kaksivaiheisena kutsukilpailuna. Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa sairaalalle haettiin toimivaa kokonaiskonseptia ja kaupunkikuvallista ratkaisua. Kilpailun toisessa vaiheessa tarkoituksena oli tutkia tarkemmin toiminnallisia, arkkitehtonisia ja teknistaloudellisia ratkaisuja. Lisäksi kilpailun tavoitteena oli valita hankkeen suunnittelijat.

Arkkitehtuurikilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin HILMAssa, Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa Tenders Electronic Daily:ssä (TED) sekä kilpailun verkkosivuilla www.malmin-uusisairaala-kilpailu.fi

Kilpailun ensimmäiseen vaiheeseen valittiin 12 osallistujaa (kaupunkiympäristötoimialan Tilat-palvelun hankeyksikön tiimipäällikön päätökset 25.1.2023 § 2 ja 24.3.2023 § 4).

Ensimmäisen vaiheen kilpailuaika oli 10.2.- 1.9.2023 ja toisen vaiheen 12.1.- 26.4.2024.

Kilpailun tulos julkistetaan 8.11.2024.

Osallistujien valinta 2. vaiheeseen

Kilpailun ensimmäisen vaiheen kilpailutöiden vastaanottamisen määräaikaan 1.9.2023 klo 16:00 mennessä kaikki 12 kilpailuun kutsuttua osallistujaa olivat jättäneet ehdotuksensa sisään. Kilpailuehdotukset olivat kilpailuohjelman vaatimusten mukaisia ja jokaiselle hyväksytyn ehdotuksen jättäneelle työryhmälle maksettiin 10 000 euron (alv 0 %) palkkio.

Kilpailuehdotusten 1. vaiheen arviointi suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Arvioinnin suoritti kilpailun tuomaristo, johon kuuluivat liitteenä olevassa arviointipöytäkirjassa mainitut Helsingin kaupungin kaupunkiympäristötoimialan edustajat, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan edustajat sekä Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn nimeämät tuomarit.

Tuomaristo kokoontui yhteensä kuusi kertaa arvioidakseen 1. vaiheen ehdotuksia. Kilpailusihteeri ja asiantuntijat eivät osallistuneet päätöksentekoon.

Tuomaristo valitsi 1.11.2023 seuraavat viisi ehdotusta kilpailun toiseen vaiheeseen:

− Kylässä
− Malmikko
− Puutarhat (1)
− Salvos
− Verso

Kilpailun 2. vaiheeseen valittujen osallistujien tuli nimetä suunnitteluryhmäänsä/-ryhmittymäänsä pääsuunnittelija, rakennesuunnittelija, geo-suunnittelija, LVIAJ-suunnittelija, paloteknisen suunnittelija, sähkösuunnittelija ja maisemasuunnittelija. Kaikki viisi suunnitteluryhmää/-ryhmittymää toimittivat kilpailusihteerille määräaikaan 8.12.2023 klo 16:00 mennessä osallistumishakemuksen osan B, ja siihen liittyvät selvitykset. Kaikki viisi ryhmää/ryhmittymää täyttivät asetetut vähimmäiskelpoisuusehdot.

Kilpailusäännöt

Kilpailussa noudatettiin hankintalain 54–55 § mukaisia suunnittelukilpailuja koskevia menettelytapoja sekä Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn kilpailusääntöjä. Kilpailun järjestäjät, palkintolautakunta ja Suomen Arkkitehtiliiton kilpailuasiantuntija olivat hyväksyneet kilpailuohjelman liitteineen.

Kilpailun 2. vaiheen arvostelu

Kaikki viisi osallistujaa jättivät ehdotuksen kilpailun 2. vaiheen määräaikaan 26.4.2024 klo 16:00 mennessä sisään. Kilpailuehdotukset olivat kilpailuohjelman vaatimusten mukaisia ja jokaiselle hyväksytyn ehdotuksen jättäneelle suunnitteluryhmälle/ryhmittymälle maksettiin 30 000 euron (alv 0 %) palkkio.

Kilpailuehdotusten 2. vaiheen arviointi suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Tuomaristo kokoontui yhteensä seitsemän kertaa arvioidakseen 2. vaiheen ehdotuksia.

Kilpailun ratkaisu

Tuomaristo päätti yksimielisesti asettaa ensimmäiselle sijalle ehdotuksen nimimerkillä Puutarhat (1), joka parhaiten vastasi kilpailuohjelmassa asetettuja tavoitteita. Lisäksi tuomaristo päätti jakaa seuraavat palkinnot ja kunniamaininnat:

– 1. palkinto Puutarhat (1), 30 000 euroa
– 2. palkinto Malmikko, 25 000 euroa
– 3. palkinto Kylässä, 20 000 euroa
– kunniamaininta Salvos
– kunniamaininta Verso

Ennen palkkioiden ja palkintojen maksamista palkkioiden ja palkintojen saajien tulee toimittaa hankintayksikölle hyväksyttävät tilaajavastuuselvitykset ja rikosrekisteriotteet hankintalain 88 §:n mukaisesti.

Jatkotoimeksiannot

Kilpailuohjelman kohdan 2.5 mukaisesti, järjestäjä tekee mahdollisen jatkosuunnittelutoimeksiannon kilpailun voittajan kanssa julkisen hankintamenettelyn mukaisesti suorahankintana.

Ennen toimeksiantoa koskevan sopimuksen tekemistä valitulta suunnitteluryhmältä tarkastetaan vielä Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset sekä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Päätös mahdollisen jatkotyön hankinnasta tehdään erikseen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijalla, jolla on hankintavaltuus, on toimivalta päättää osallistujien valinnasta suunnittelukilpailussa.

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään miljoonan euron suuruisiin hankintoihin.

Yksikönpäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään osallistujien valinnasta, kilpailun tuloksista sekä palkkioiden, palkintojen ja kulujen maksamisesta.

This decision was published on 08.11.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kirsi Virtanen, hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 20036

kirsi.m.virtanen2@hel.fi

Jonna Taegen, projektinjohtaja, puhelin: 050 351 6992

ext-jonna.taegen@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Decisionmaker

Sakari Heikkinen
vs. yksikön päällikkö

Attachments

4. Kilpailuehdotusten avauspöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.
5. Kilpailun kustannukset
The attachment will not be published on the internet.
7. Arviointipöytäkirja_allekirj
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.