Hankinta, suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston ja benchmarking palvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-013062
More recent handlings
§ 133
This decisionmaker is no longer active

Suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston sekä benchmarking- palvelun suorahankinta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Nordic Healthcare Groupin (NHG) 5.10.2022 antaman tarjouksen suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankinnasta ja mittaristoon liittyvästä benchmarking-palvelusta. Suorahankinta perustuu hankintalain (L1397/2016) § 40, 2 mom. 2 kohtaan.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo koko sopimuskaudelle (mahdolliset optiokuukaudet mukaan lukien) on maksimissaan
88 200,00 euroa (+ alv).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollolla ja NHG:llä on ollut voimassa 1.1.2017-31.12.2018 suun terveydenhuollon laaturekisteriä koskeva sopimus. Sopimusta on jatkettu ajalle 1.1.2019-30.6.2020. Jatkosopimuskaudelle on palveluun lisätty benchmarking- palvelu.

Voimassa oleva, määräaikainen laatu- ja vaikuttavuusmittariston (sisältäen benchmarking-palvelun) sopimuskausi on alkanut 1.3.2021 ja päättyy 31.12.2022.

Perustelut

Helsingin suun terveydenhuolto on osallistunut laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon vuosina 2017–2022 ja benchmarking-palveluun 1.1.2019-30.6.2020 ja uudelleen 1.3.2021 alkaen. Laatu- ja vaikuttavuusmittariston sekä benchmarking palvelun nykyinen sopimuskausi on päättymässä 31.12.2022.

Suun terveydenhuollon aiemmin käyttämän Effica-potilastietojärjestelmän, 5.2.2018 käyttöön otetun Lifecare-järjestelmän ja 24.4.2021 käyttöönotetun Apotin sisältämät vakioraportit eivät tue riittävästi hoidon laadun ja vaikuttavuuden arviointia ja tiedolla johtamista.

Suun terveydenhuollon laadun ja vaikuttavuuden sekä benchmarkingin mittaristot mahdollistavat toiminnan vaikuttavuuden sekä työn ja prosessin laadun mittaamisen toimintayksiköittäin ja työntekijäkohtaisesti. Palvelun avulla voidaan tarkastella myös osallistujien suun terveydenhuollon tuottavuutta, resursointia ja kustannuksia, sekä jakaa ja oppia toimialan parhaita käytäntöjä. Mittariston tuloksia on hyödynnetty strategisissa ja operatiivisissa johtamispäätöksissä, hammaslääkäreiden kehityskeskusteluissa ja mm. potilashoidon kliinisten prosessien kehittämisessä ja henkilöstön koulutustilaisuuksissa. Helsingin suun terveydenhuolto on myös osallistunut NHG:n vertaiskehittämisen tilaisuuksiin yhdessä muiden suun terveydenhuollon palveluntuottajien kesken (mukana yhteensä 64 kuntaa).

Benchmarking-verkosto jakaa parhaita käytäntöjä keskenään. Benchmarking-palvelussa on neljä osa-aluetta, jotka mahdollistavat omien toimintatapojen vertailun muihin toimijoihin:

1. benchmarking-tilaisuudet ja niitä ennen

2. järjestettävät kehitystilaisuudet

3. organisaatioiden sisäiset tulosten esittelytilaisuudet

4. verkkoraportoinnin.

Lisäksi osallistujat valitsevat kahdesti vuodessa ajankohtaisen teeman tarkempaan analyysiin.

Mittaristo pohjautuu rekisterinpitäjien potilastietojärjestelmien tietokannasta yhtenäisillä kriteereillä poimittavaan pseudonymisoituun aineistoon. Potilaiden henkilötunnisteiden pseudonymisointi tapahtuu tilaajan tietoympäristössä ennen tietojen toimittamista NHG:lle. NHG käsittelee ja analysoi kunkin rekisterinpitäjän aineistot erillään yhtenäisten periaatteiden mukaisesti siten, etteivät aineistot voi yhdistyä keskenään. Rekisterinpitäjien välinen vertailu tapahtuu summatason tilastotiedoilla.

Suun terveydenhuolto ei ole Apotin käyttöönoton (04/2021) jälkeen voinut hyödyntää palvelua täysimääräisesti, koska Helsingin Apotista saamat tiedot ovat olleet osittain puutteellisia. Tämä on johtanut puutteellisen tiedon siirtymiseen NHG:lle ja osaltaan estänyt NHG:ta tuottamasta kaikkia palvelun mittaritietoja luotettavasti. Näistä syistä palvelua on kohdennettu yllä mainittujen käyttökohteiden lisäksi myös Apotin toimittamien aineistojen laadun arviointiin sekä laatuongelmien viestintään Apotille.

Apotin tuottaman tiedon validointityötä on tehty ja edelleen jatketaan Helsingin, Vantaan ja Keravan suun terveydenhuoltojen, Apotin ja NHG:n yhteistyötapaamisissa.

Nykyistä suun terveydenhuollon laatumittariston ja benchmarkingin summatietoa on hyödynnetty voimassa olevassa tuotteistukseen ja kustannuslaskentaan liittyvässä suun terveydenhuollon ja NHG:n välisessä, 18.2.2023 päättyvässä toimeksiantosopimuksessa.

Mikäli laatu- ja vaikuttavuusmittariston ja benchmarking-sopimus päättyisi 31.12.2022, olisi sillä vaikutusta edellä mainittuun sopimukseen, koska sopimuksen päättyminen aiheuttaisi NHG:n käsittelyoikeuden päättymisen suun terveydenhuollon aineistoihin. Nykyisen sopimuksen mukaan Toimittajan on myös poistettava kaikki pseudonymisoidut Tilaajalta sopimuskauden aikana saadut tiedot sopimuskauden päättyessä.

Suun terveydenhuolto katsoo, että palvelun jatkaminen 1.1.2023 alkaen on toiminnan laadun jatkuvan kehittämisen ja vertailutiedon sekä tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkon mahdollistamiseksi vuoksi erittäin tärkeää. Saatua tietoa käytetään paitsi nykyisen toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen, myös sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edellyttämässä tiedolla johtamisen kehittämisessä. Aikasarjojen vertailusta eri ajanjaksoilta saadaan tietoa toteutetuista uudistuksista ja niiden vaikuttavuudesta.

Suorahankinnan tarkoituksena on hyödyntää aiemman toimeksiannon myötä NHG:lle kertynyttä osaamista ja ymmärrystä. Mikäli palveluntuottaja vaihtuisi, jouduttaisiin jatkokehittämiseen käyttämään moninkertainen aika, jos aiempien toimeksiantojen myötä tehdyn työn ja sen myötä saadun ymmärryksen sisäistäminen jouduttaisiin työstämään uudelleen toisen palveluntuottajan kanssa.

THL:n kansallisten laaturekisterien kehittämistyön vaikutukset sopimukseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa (THL) on rakenteilla yhdeksän kansallista laaturekisteriä, joista yksi on suun ja hampaiden sairauksien hoidon laaturekisteri. Laaturekisterit sisältävät tietoa potilaiden saamista hoidoista ja saavutetuista hoitotuloksista. Tietojen avulla voidaan jatkossa seurata, vertailla ja arvioida terveydenhuollon laatua ja vaikuttavuutta. Suun ja hampaiden hoidon kansallinen laaturekisteri tulee jatkossa korvaamaan nykyisen NHG:n laatu-ja vaikuttavuusmittariston. Helsingin suun terveydenhuolto siirtyy lähivuosina THL:n kehittämistyön edetessä käyttämään kansallista laaturekisteritietoa ja sen yhteyteen rakentuvaa palvelunjärjestäjien ja- tuottajien vertaiskehittämistä.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankinnasta julkaistaan päätöksenteon jälkeen, ennen sopimuksen allekirjoittamista suorahankintailmoitus julkisten hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Päätöksen perusteella solmittavassa sopimuksessa noudatetaan 8.3.2021 allekirjoitetun sopimuksen HEL 2020-010585 ehtoja niiltä osin, kuin tämän päätöksen perusteella solmittavassa sopimuksissa ei ehdoista ole poikettu.

Perussopimuskausi on 1.1.-31.12.2023. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen, joka voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa erässä. Optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta päättää tilaaja viimeistään kolme (3) kuukautta ennen kunkin sopimuskauden päättymistä.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 24.5.2022 § 104 hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla.

This decision was published on 01.12.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Nora Hiivala, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 649 5648

nora.hiivala@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja