Hankinta, DPS, hakijat 2022, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, sosiaali- ja terveystoimiala
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn toinen avaaminen
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi seuraavat tarjoukset.
- Foibe Oy / Kotitalo 1
- Gaius säätiö sr Puotila, Ilmatar
- Niittynummen hoivakoti Oy / Niitty-nummi
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Omenatarha, Kaneli.
HL 51 §:n mukaisesti korjattu puuttuva tarjoaja, sekä toisen tarjoajan yrityksen virallinen nimi. M.P. 29.11.2022
- Attendo Aapelikoti Oy / Attendo perustettava Vuosaari
- Foibe Oy / Kotitalo 1
- Gaius säätiö sr Puotila, Ilmatar
- Niitty-nummen Hoitokoti Oy / Birkanpolku
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Omenatarha, Kaneli
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä sopimusehtojen mukaiset ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien päivitetyt hinnat.
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamisen puitejärjestelyn toisen avauksen tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.
HL 51 §:n mukaisesti lisätty liitteeseen 1. tarjousvertailu liitteestä puuttunut tarjoaja sekä korjattu toisen tarjoajan yrityksen virallinen nimi. M.P. 29.11.2022
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamisen puitejärjestelyn toisen avauksen tarjousvertailu on esitetty korjatussa liitteessä 1.
Palveluntuottajat asetetaan dynaamisessa puitejärjestelyssä etusijajärjestykseen hinta-laatusuhteen perusteella. Tarjousvertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella.
Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2023 ja päättyy dynaamisen puitejärjestelyn päättyessä 31.12.2026. Dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien hinnat astuvat voimaan 1.1.2023.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 280 miljoonaa euroa laskettuna dynaamisen puitejärjestelyn kokonaiskestolle 1.1.2021–31.12.2026.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen uusien palveluntuottajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset (mm. Valviran lupa-asiakirjat uusien kohteiden osalta) ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen HEL 2019-011004 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 10.3.2020, § 41. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja
purkamisista.
Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia dynaamisesta puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista Helsingin kaupungin ikääntyneille asiakkaille sopimuskauden ajan. Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena oli Helsingin kaupungin ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen dynaamisena puitejärjestelynä. Osatarjoukset olivat sallittuja siten, että tarjoaja on voinut tarjota yhtä tai useampaa seuraavista neljästä osa-alueesta:
Dynaamisen puitejärjestelyn toinen avaaminen
Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 2.7.2020 julkaistulla hankintailmoituksella ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 47 §, 27.10.2020. Dynaaminen puitejärjestely avattiin ensimmäisen kerran 28.10.2021.
Dynaaminen puitejärjestely avattiin toisen kerran 21.9.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintailmoituksen julkaisusta lähti myös sähköpostitse pyyntö kaikille dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valituille palveluntuottajille jättää tarjous.
Dynaamisen puitejärjestelyn toisen avauksen yhteydessä uudet tarjoajat saattoivat jättää tarjouksen, ja lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättää tarjouksen uusista asumisyksiköistä ja uusista hankinnan osa-alueista. Lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättämällä tarjouksen tarkistaa hintojaan niiden yksiköiden osalta, jotka oli jo aiemmin valittu puitejärjestelyyn sekä osallistua laatuvertailuun. Dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa ja ensimmäisessä avauksessa laadittua etusijajärjestystä muutetaan dynaamisen puitejärjestelyn toisen avaamisen yhteydessä sen mukaisesti, kuin toisen avauksessa on saatu uusia tarjouksia ja hintojen ja laatujen vertailussa on päädytty uuteen etusijajärjestykseen.
Dynaamisen puitejärjestelyn hinnanmuutosehtoon tehtiin toisen avaamisen yhteydessä määräaikainen sopimusmuutos, jolla dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien hinnanmuutosten enimmäiskorotusta muutettiin 2,0 %:sta 5,0 %:iin poikkeuksellisten, ennakoimattomien olosuhdemuutosten vuoksi. Mikäli dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitun palveluntuottajan esittämä hinnankorotus oli 2,1 % tai enemmän, tuli palveluntuottajan toimittaa tarjouksensa liitteenä perustelut hinnan korotukselle. Hankintayksikkö arvioi saadut hinnankorotusten perustelut.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa, ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 29.9.2022 klo 12 mennessä. Kysymyksiä saapui yhteensä 77. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 7.10.2022.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 17.10.2022 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä 65 tarjousta
Uusia tarjouksia saatiin viisi kappaletta seuraavasti:
A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
- Attendo Aapelikoti Oy / Attendo perustettava Vuosaari
- Foibe Oy / Kotitalo 1
- Gaius säätiö sr Puotila, Ilmatar
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Omenatarha, Kaneli.
HL 51 §:n mukaisesti korjattu puuttuva tarjoaja. M.P. 29.11.2022
A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
- Attendo Aapelikoti Oy / Attendo perustettava Vuosaari
- Foibe Oy / Kotitalo 1
- Gaius säätiö sr Puotila, Ilmatar
- Niitty-nummen Hoitokoti Oy / Birkanpolku
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Omenatarha, Kaneli
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
- Niittynummen hoivakoti Oy / Niitty-nummi.
HL 51 §:n mukaisesti korjattu tarjoajan yrityksen virallinen nimi. M.P. 29.11.2022
- Niitty-nummen Hoitokoti Oy / Birkanpolku
Dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valituilta palveluntuottajilta saatiin yhteensä 60 tarjousta seuraavasti:
A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
- Attendo 247 Oy
- Attendo Aapelikoti Oy
- Attendo Mi-Hoiva Oy
- Attendo Oy / Harmonia
- Attendo Oy / Linnanharju
- Betesda-säätiö
- Esperi Care Oy / Harjus
- Esperi Care Oy / Hopeapaju
- Esperi Care Oy / Pakaasi
- Esperi Care Oy / Sarakoti
- Esperi Care Oy / Tilkantoivo
- Esperi Care Oy / Tilkantupa
- Esperi Care Oy / Untuva
- Esperi Care Oy / Vanhalinna
- Foibe Oy / Kotitalo 1
- Foibe Oy / Kotitalo 3
- Gaius-säätiö sr / Heseva-koti
- Gaius-säätiö sr / Puotilan palvelutalo
- Gaius-säätiö sr / Puotilan palvelutalo, Ilmatar
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Kotikallio
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Kyläkallio
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Leenankoti
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Scilla, Hoiva Viikki
- Helykodit ry / Annin kammari
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Muistiosaamiskeskus
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Paloheinä
- Hoiva Mehiläinen Oy / Mainiokoti Sofia ja Severi
- Hoiva Sofia Oy / Ryhmäkoti
- Kalasataman Asumispalvelut Oy / Mainiokoti Capella
- Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry / Luhti ja Riihikoti 2023
- Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry / Hellikoti
- Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry / Leevikoti
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti / Aino ja Antti
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti / Hermanni
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti / Käpylä
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti / Lehtisaari
- Mefys Oy / Varpula
- Mefys Oy / Vuoksela
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy / Mainiokoti Atzalea
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy / Mainiokoti Tanhu
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy / Mainokoti Herttua
- Omakotisäätiö
- Pyhän Helenan säätiö sr
- Saga Care Finland Oy / Helapuisto
- Saga Care Finland Oy / Käpylinna
- Tutoris Oy / Mainiokoti Tenho
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo / Kuninkaanhovi
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo / Villa Lauriina
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo / Villa Linnea
- Uudenmaan Seniorikodit Oy / Tapiolan Aallotar
- Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Domus
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Merikaari
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Omenatarha rk Kaneli
- Yrjö&Hanna Oy / Hanna-koti rk Merikukka
- Yrjö&Hanna Oy / Mäntyranta
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
- Esperi Care Oy / Tilkantaika
- Helykodit ry / Pentin tupa
- Niitty-nummen Hoitokoti Oy / Niitty-nummi.
HL 51 §:n mukaisesti korjattu tarjoajan yrityksen virallinen nimi. M.P. 29.11.2022
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
- Esperi Care Oy / Tilkantaika
- Helykodit ry / Pentin tupa
- Niitty-nummen Hoitokoti Oy / Birkanpolku
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.
Tarjoajien soveltuvuusvaatimusten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että yksi tarjoaja ei täyttänyt tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia eikä tarjousmenettelyn ehtoja.
Tutoris Oy irtisanoi 30.6.2022 Mainiokoti Tenhoa (entinen Tenhokoti) koskevan sopimuksen kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Dynaamisen puitejärjestelyn toisessa avaamisessa Tutoris Oy jätti uuden tarjouksen samasta yksiköstä.
Tarjouspyynnön liitteessä 3: Hankintamenettelyn kuvaus, kohdassa Tarjouksen tekeminen ja tarjousten käsittely todetaan, että hankintayksiköllä on oikeus olla valitsematta dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä palveluntuottajaksi sellaista palveluntuottajaa, jonka kanssa dynaamisessa puitejärjestelyssä aikaisemmin tehty sopimus on irtisanottu tai purettu. Hankintalain 114 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Lisäksi hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Kaikki muut tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset
ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi
Hankintayksikkö on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten kokonaistaloudellisena valintaperusteena käytettiin dynaamisen puitejärjestelyn toisessa avaamisessa puitesopimuksen ehtojen mukaisesti hinnan lisäksi myös laatua. Hyväksytyt tarjoukset liitetään osaksi dynaamista puitejärjestelyä hinnan (40 prosentin painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60 prosentin painoarvolla) mukaisessa etusijajärjestyksessä. Vertailuhinnassa huomioidaan palvelun kokonaishinta asumisyksikössä (vuokra, ateriamaksu ja palvelumaksu sekä ennalta määritelty perusmaksu per kuukausi).
Viisi puitejärjestelyyn aiemmin valittua palveluntuottajaa jätti tarjouksen, jossa hinnankorotus oli sopimusehdon vastaisesti yli 5,0 prosenttia. Hankintayksikkö ilmoitti kyseisille palveluntuottajille huomioivansa tarjouksissa sopimusehdon mukaisesti enintään 5,0 prosentin hinnankorotuksen.
Mikäli dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittu palveluntuottaja ei jättänyt tarjousta, palveluntuottaja sai laadun vertailuperusteista 0 pistettä. Tarjousvertailussa huomioitiin palveluntuottajan voimassa oleva hinta, ja etusijajärjestys muodostettiin näillä voimassa olevilla hinnoilla.
Päivitetty vertailutaulukko ja palveluntuottajien etusijajärjestys koko dynaamisen puitejärjestelyn osalta on esitetty liitteessä 1.
Hankintasopimus
Dynaamisen puitejärjestelyn toisessa avauksessa lisättyjen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimukset. Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. Sopimuksen ehdot ovat samat, kuin puitejärjestelyn perustamisvaiheessa. Sopimuskausi alkaa 1.1.2023 lukien. Sopimuskausi päättyy kaikkien dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien osalta samanaikaisesti 31.12.2026. Sopimuskausi on siis dynaamiseen puitejärjestelyyn toisen avauksen yhteydessä valittujen palveluntuottajien osalta lyhempi, kuin perustamisvaiheessa tai ensimmäisessä avauksessa valittujen palveluntuottajien osalta.
Dynaamiseen puitejärjestelyyn jo aiemmin valittujen palveluntuottajien kanssa on jo voimassa olevat puitesopimukset, joihin päivitetään palveluntuottajien mahdollisesti esittämät hinnanmuutokset vuodelle 2023. Uudet hinnat astuvat voimaan 1.1.2023.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
This decision was published on 24.11.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241