Virkasuhteen täyttäminen, sosiaali- ja terveystoimiala, juridinen tuki, lakimies, työavain SOTE-04-150-22

HEL 2022-013715
More recent handlings
§ 155
This decisionmaker is no longer active

Lakimiehen viran täyttäminen, hallintopalvelut, juridinen tuki, työavain SOTE-04-150-22

Yksikön päällikkö

Päätös

Päätöksenteon tuen päällikkö päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella **********

HL 51 §:n perusteella korjattu kuukausipalkka päätöksessä, KFrM 24.11.2022

Koeaikaa ei aseteta, koska virkaan valittu henkilö on työskennellyt vastaavissa tehtävissä Helsingin kaupungin palveluksessa välittömästi ennen valintaansa.

Virkaan otetun terveydentilasta on saatu selvitys työhöntulotarkastuksessa.

Päätöksen perustelut

Lakimiehen virka tuli avoimeksi 7.10.2022. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan lakimiehen virkaan ottaa päätöksenteon tuen päällikkö.

Lakimiehen tehtävänä on päätöksenteon tuen juridinen tuki muun muassa sosiaalihuollon ja erityisesti esimerkiksi lastensuojelun, vammaispalveluiden sekä kuntien välisiä korvausasioita koskevissa kysymyksissä, ohjaus ja neuvonta yleishallinnollisissa ja vahingonkorvausoikeudellisissa asioissa ja sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä koskevissa kysymyksissä, kantelujen johdosta annettavien lausuntojen valmistelu, oikeudellisiin kysymyksiin liittyvien koulutusten järjestäminen henkilöstölle sekä kaupungin edustaminen hallinto-oikeudessa.

Lakimiehen viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi oikeustieteellinen korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää kokemusta vastaavan vaativan oikeudellisen asiantuntijatehtävän hoitamisesta julkisella sektorilla, kunnan päätöksentekoa ohjaavan lainsäädännön tuntemusta sekä sosiaalihuoltoon liittyvän lainsäädännön hallintaa ja käytännön soveltamiskokemusta.

Eduksi luettiin kokemus lastensuojeluun liittyvän juridiikan soveltamisesta ja kokemus kunnan edustamisesta hallinto-oikeudessa erityisesti lastensuojeluasioissa.

Lakimiehen virka (vakanssinumero 010006) on ollut julkisesti haettavana 7.10.–24.10.2022 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.

Määräajassa hakemuksen jätti 20 hakijaa. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Vaadittu kelpoisuus on 17 hakijalla. Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin 26.10.2022 kuusi hakijaa, joista yksi ilmoitti ennen toista haastattelukierrosta, ettei ole käytettävissä virkaa täytettäessä. Ensimmäisen kierroksen haastattelut käytiin 4.11.2022 Teamsin välityksellä. **********

********** haastateltiin 8.11.2022 henkilökohtaisesti toisella haastattelukierroksella. Toinen toiselle haastattelukierrokselle kutsutuista hakijoista perui hakemuksensa ennen toista haastattelukierrosta. ********** on koulutukseltaan oikeustieteen maisteri ja terveydenhoitaja (AMK). Hän on työskennellyt lakimiehenä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla, minkä lisäksi hän on toiminut aikaisemmin korkeakouluharjoittelijana Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan juridisessa tuessa. ********** Hänellä on hyvät valmiudet lakimiehen tehtävään sekä vastaavan vaativan julkisen sektorin oikeudellisen asiantuntijatehtävän hoitamista koskevan kokemuksen, kunnan päätöksentekoa ohjaavan lainsäädännön tuntemuksen, sosiaalihuoltoon liittyvän lainsäädännön hallinnan ja käytännön soveltamiskokemuksen, sujuvien suullisten ja kirjallisten ilmaisutaitojen, lastensuojeluun liittyvän juridiikan soveltamiskokemuksen, kunnan edustamista hallinto-oikeudessa koskevan kokemuksen että haastattelussa osoitetun yhteistyökyvyn, vuorovaikutustaitojen ja motivaation osalta.

********** **********

**********

********** Hakijalla on vähemmän sosiaalihuollon lainsäädännön käytännön soveltamiskokemusta kuin valituksi tulleella.

**********

********** ********** ********** ********** Hakijalla on vähemmän kunnan päätöksentekoa koskevan lainsäädännön tuntemusta koskevaa kokemusta sekä sosiaalihuollon lainsäädännön käytännön soveltamiskokemusta kuin valituksi tulleella.

********** ********** Hakijalla on vähemmän kunnan päätöksentekoa koskevan lainsäädännön tuntemusta koskevaa kokemusta sekä sosiaalihuollon lainsäädännön käytännön soveltamiskokemusta kuin valituksi tulleella.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella ********** osoitti lakimiehen tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia, erityisesti sosiaalihuoltoon liittyvän lainsäädännön hallintaa ja soveltamiskokemusta. Hänellä on kokemusta myös kaikista muista tehtävään vaadittavista tehtävistä. Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Hänellä on parhaat edellytykset lakimiehen viran tehtävien hoitamiseen päätöksenteon tuen yksikössä, juridinen tuki – yleishallinto- ja erityislainsäädäntö -alayksikössä.

This decision was published on 25.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Juha Kouvonen, vs. yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 36116

juha.kouvonen@hel.fi

Jenna Laurikkala, johtava lakimies, puhelin: 09 310 56022

jenna.laurikkala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Kouvonen
vs. yksikön päällikkö

Attachments

1. Hakijayhteenveto
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.