Virkasuhteen täyttäminen, kaupunkiympäristön toimiala, Pelastuslaitos, apulaispalopäällikkö, työavain PEL-02-24-22

HEL 2022-013755
More recent handlings
§ 25
This decisionmaker is no longer active

Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, Kaupunkiympäristöyksikkö, apulaispalopäällikkö (PEL-02-24-22)

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Riskienhallintapäällikkö päätti ottaa Kaupunkiympäristöyksikössä avoinna olleeseen pelastustoiminnan ja ensihoidon edellytykset -tiimin apulaispalopäällikön virkaan **********

Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole tehty turvallisuusselvitystä päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan riskienhallintapäällikkö ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan.

Virka oli julkisesti haettavana 19.10.-2.11.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TE -palveluissa.

Viran kelpoisuusehdot:

  • Pelastusalan päällystötutkinto (AMK),
  • Kokemusta pelastustoiminnan johtamisesta,
  • Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.
  • B-luokan ajokortti

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta odotettiin kokemusta johtamis- tai esihenkilötehtävästä sekä kykyä perustellusti, ennakkoluulottomasti ja rakentavasti kehittää vakiintuneitakin toimintamalleja. Hakijalta odotettiin myös verkostoituvaa ja yhteistyöhakuista toimintatapa sekä pitkäjänteisyyttä viedä muutoksia eteenpäin, vaikka välillä kohtaisikin vastoinkäymisiä. Eduksi luettiin kyky kommunikoida sujuvasti englannin tai ruotsin kielellä.

Hakuilmoituksessa tuotiin esille, että arvostamme laaja-alaista koulutusta sekä hakijan halua kehittää omaa osaamistaan. Hakijalta odotettiin vankkaa osaamista yhdestä tai useammasta seuraavista osa-alueista: pelastustoiminnan johtaminen, pelastustoiminnan asiantuntija- tai suunnittelutehtävät, rakenteellisen paloturvallisuuden asiantuntijatehtävät, projekti- ja prosessiosaaminen, tutkimus- ja kehittämistehtävät, palotekniset laitteet, palontutkinta ja pelastustoiminnan arviointi.

Hakijalta odotettiin, että hän on taitava ja innostunut ihmisten johtaja. Hakijan odotettiin tiedostavan ja sisäistävän Helsingin kaupungin johtamistyötä ohjaavat johtamisen kulmakivet osaksi työtapaansa. Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviä ovat; näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky. Lisäksi hakijalta odotettiin, että hän on tottunut työskentelemään valmentavalla otteella huomioiden ihmisten erilaisuuden ja voimavarat. Hakijalta odotettiin löytyvän tahtoa ja kyvykkyyttä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä osaamista kohdata erilaisia ihmisiä, tilanteita ja odotuksia. Lisäksi odotettiin osaamista luottamuksen ja yhteisöllisyyden rakentamiseen myös uusissa ja vaihtelevissa tilanteissa.

Hakijalta odotettiin myös kykyä ja halua rakentaa luontevasti yhteistyötä, niin pelastuslaitoksen sisällä kuin ulkoisten sidosryhmien kanssa. Hänellä tulisi olla kiinnostusta ja taitoa tulevaisuuden muutosten ennakointiin sekä ymmärrystä tutkimuksen ja tietojohtamisen roolista kehittämisen perustana. Lisäksi odotettiin kykyä hyödyntää tutkimusta ja tietojohtamista vahvasti omassa toiminnassa.

Ennen virkasuhteen alkamista valitun tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden
koeaika.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä viisi (5) hakijaa:

**********

Kaikki hakijat täyttivät muodolliset hakuehdot. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin kaikki virkaa hakeneet. Haastattelut suoritettiin 4.11.-9.11.2022. Hakijoita haastattelivat yksikönpäälliköt Jari Korkiamäki, Janne Rautasuo ja Marko Rostedt.

Arviointi

********** on pitkä ja monipuolinen ura Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella. Hän on toiminut palomiehen, paloesimiehen ja päivystävän palomestarin tehtävissä. Tällä hetkellä hän toimii Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastustoiminnan palveluiden suunnitteluyksikössä apulaispalopäällikön tehtävässä. Hän on suorittanut palopäällystön insinööri AMK tutkinnon. Hänellä on erittäin laaja osaaminen prosessi- ja projektityöstä, osaamisen kehittämisestä sekä erilaisista suunnittelutehtävistä. Hän on ollut kehittämässä Helsingin pelastuslaitoksen MIRG- toimintaa ja työskennellyt Rajavartiolaitoksella vaativassa kansainvälisessä BSMRI (Baltic Sea Maritime Incident Response) hankkeessa hankepäällikkönä. Hänen vahvuutenaan voidaan nähdä pitkä ja laaja-alainen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta. Hän tuntee erittäin hyvin pelastuslaitoksen toimintaympäristön, niin sisäisten kuin ulkoisten rajapintojen osalta. Haastattelussa hän toi esille erittäin vahvaa näkemyksellisyyttä pelastuslaitoksen toimintaympäristön muutoksista ja tulevaisuuden kehittämistarpeista. Lisäksi hänellä on erinomainen näytöillä osoitettu kyky kehittämiseen, organisointiin ja suunnitelmalliseen työtapaan. Hakijalla on selkeä käsitys osasto- ja yksikkörajat ylittävien toimintojen ja prosessien kehittämisestä, asiantuntijatyön johtamisesta sekä osoitettua kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn. Hakija on ollut luomassa pelastuslaitoksen nykyistä asiantuntijaverkostomallia. Hänen kokemuksensa pelastuslaitoksen palvelutuotannon ja toiminnan suunnittelun kokonaisuudesta on mittava, joka antaa erinomaisen pohjan virassa edellytettävään näkemyksellisyyteen pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintaedellytysten kehittämistarpeista muuttuvassa toimintaympäristössä. Keskustelussa hakija on perusteellinen, osaava, avoin ja innostava.

Hänen valintaansa apulaispalopäällikön virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hänen pitkä ja monipuolinen kokemus pelastustoimesta ja pelastustoiminnan johtamisesta sekä erittäin vankka osaaminen prosessien kehittämisestä ja asiantuntijatyön johtamisesta tukee hänen valintaansa. Hakija tuntee erinomaisesti pelastuslaitoksen toimintaympäristön ja siihen liittyvät kehittämistarpeet. Työtehtävissä kertynyt osaaminen ja näkemys suunnitelmallisesta kehittämistyöstä tukee pelastuslaitoksen tietojohtamista sekä vahvistaa analyyttistä ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa.

********** on työkokemusta pelastustoiminnan johtamistehtävistä ja valvontatehtävistä sekä kokemusta hallinnollisena esimiehenä toimimisesta Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksista. Lisäksi hän on toiminut öljyntorjunnan vastuuhenkilönä Etelä-Savon pelastuslaitoksella. Nykyisessä tehtävässään Helsingin pelastuslaitoksella ympäristötiimin palomestarina hakija vastaa maaöljyntorjunnasta ja eläinpelastuksesta, sekä toimii niissä kouluttajana. Hänen erityinen osaamisalueensa on öljyntorjunta, niin kehittäjänä kuin kouluttajana. Hakijalla on palopäällystön insinööri AMK tutkinnon lisäksi ylempi insinööri AMK tutkinto teknologiaosaamisen johtamisesta sekä johtamisen erikoisammattitutkinto. Hakija on ihmisläheinen, avoin ja analyyttinen keskustelija. Hakija on työskennellyt haastavissa esimiestehtävissä. Monipuolisesta kokemuksesta ja osaamisesta huolimatta hakijan näkemyksellisyys pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintaedellytysten kehittämisestä muuttuvassa toimintaympäristössä, kokemus asiantuntijatyön johtamisesta, kokemus ja osaaminen projekti- ja prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

********** on pitkä työkokemus pelastustoimen operatiivisista tehtävistä, ensin palomiehenä, sitten paloesimiehenä ja nykyisin palomestarina Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Hänellä on pelastajatutkinto, alipäällystötutkinto sekä pelastusalan päällystötutkinto ja lisäksi hänellä on suoritettuna useita tekniikan alan yliopistokursseja. Nykyisessä tehtävässään hakija vastaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen keskuspaloaseman toiminnoista ja työvuorojen henkilöstöstä. Hakija on erittäin ihmisläheinen, avoin ja analyyttinen keskustelija. Hän tuntee pelastuslaitoksen palvelutuotannon ja hänellä on näkemyksellisyyttä toimintojen kehittämiseen. Hän osaa kriittisesti arvioida toimintojen tuloksellisuutta ja toimivuutta. Hänen vahvuutenaan voidaan pitää pelastustoiminnan kokemusta ja toimintaympäristön tuntemusta. Vahvasta operatiivisesta osaamisesta huolimatta hänen osaamisensa ja kokemuksensa asiantuntijatyön johtamisesta, kokemus ja osaaminen projekti- ja prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

********** on pitkä kokemus Helsingin pelastuslaitokseen operatiivisista tehtävistä. Hän on toiminut palomiehenä, paloesimiehen viransijaisena sekä palomestarin viransijaisena. Hän on toiminut kehittämis- ja vastuutehtävässä mm. pelastuslaitoksen sammutusvesisuunnittelussa. Hän työskentelee tällä hetkellä Kaupunkiympäristöyksikössä pelastustoiminnan ja ensihoidon edellytykset -tiimissä asiantuntijatehtävässä ja tuntee erittäin hyvin yksikön ja tiimin toiminnan. Hän on erittäin ihmisläheinen, helposti lähestyttävä sekä analyyttinen ja hyvä keskustelija. Hän toi haastattelussa esille laaja-alaista näkemystä Kaupunkiympäristöyksikön kehittämismahdollisuuksista ja pelastuslaitoksen toimintaympäristön muutoksesta. Laaja-alaisesta osaamisesta ja hyvistä kehittämisnäkemyksistä huolimatta hänen osaamisensa ja kokemuksensa asiantuntijatyön johtamisesta, projekti- ja prosessityön kehittämisestä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilöiden tasolle.

********** on suoritettuna pelastajakurssi ja palopäällystön insinööri AMK tutkinto. Hänellä on työkokemusta palomestarin kesäsijaisuudesta Keski-Suomen pelastuslaitokselta, Pelastusopistolta tutkimusapulaisen tehtävistä sekä viimeksi palomiehen ja paloesimiehen tehtävistä Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselta. Hakija toimii tällä hetkellä palomiehenä, tehden paloesimiesten sijaisuuksia Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Hän on suorasanainen, itsevarma ja hyvä keskustelija. Tutkimustoiminnasta saatu kokemus auttaa tietojohtamisen ymmärtämisessä ja käyttämisessä. Edellä mainittuja osaamisia voidaan pitää myös hänen vahvuutenaan. Tutkinnoista ja edellä mainitusta työkokemuksesta huolimatta hakijan osaaminen ja kokemus asiantuntijatyön johtamisesta, osaaminen ja kokemus projekti- ja prosessityön kehittämisestä, näkemyksellisyys pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintaedellytysten kehittämisestä muuttuvassa toimintaympäristössä sekä kokemus pelastustoiminnan johtamisesta ei yltänyt virkaan valittavan henkilön tasolle.

This decision was published on 25.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Janne Rautasuo, yksikön päällikkö, puhelin: 0401680284

janne.rautasuo@hel.fi

Decisionmaker

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Attachments

1. Hakijayhteenveto, Apulaispalopäällikkö, Kaupunkiympäristöyksikkö, Pelastustoiminnan ja ensihoidon edellytykset -tiimi
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.