Hankinta, digitaaliset peruspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Digitaalisten peruspalvelujen sidosyksikköhankinta DigiHelsinki Oy:ltä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalle 1.1.2023 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hankkia sidosyksikköhankintana lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n mukaisesti DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja 1.1.2023 alkaen.
Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 22 680 000 euroa (alv 0 %) vuodelle 2023. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 90 720 000 euroa (alv 0 %) vuosille 2023–2026.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupungin talousarviossa 2022 linjattiin, että kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalvelujen tuottamista varten perustetaan inhouse-yhtiö. Yhtiön perustaminen on jatkumoa 2021 toteutetulle toimialojen ja keskushallinnon digitaalisten peruspalvelujen keskittämiselle (digitaalinen perusta).
Kaupunginvaltuusto päätti 1.6.2022 § 142 yhtiön perustamisesta. Vuoden 2023 alusta aloittava yhtiö on nimeltään DigiHelsinki Oy. Sosiaali- ja terveystoimiala on hankkinut digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja Helsingin kaupungin digitaaliselta perustalta alkaen 1.1.2021 ja 1.1.2023 alkaen palvelut hankitaan DigiHelsinki Oy:ltä. Hankittavat palvelut ovat digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja. Palvelut mahdollistavat Helsinki1 AD-toimialueen laitteiden ja palvelujen käytön sekä tuottavat ensimmäisen asteen tukipalveluja. Helsinki1 AD-toimialueen palvelut ovat käytössä sosiaali- ja terveystoimialalla. Hankittaviin palveluihin kuuluu seuraavia loppuasiakaspalveluja:
- Tietokoneiden, puhelinten, tulostinten ja AV-laitteiden it-tuki
- Toimistosovellusten ja muiden vakio-ohjelmistojen tekninen tuki
- Tietokoneiden, puhelinten, liittymien, ohjelmistojen ja it-oheistarvikkeiden tilaukset (näiden asiakastilaukset tehdään kirjallisesti Stadin Helpdeskin kautta)
- Tietokoneiden ja puhelinten asennukset ja käyttöönotto
- Tietokoneiden ja puhelinten huoltoon toimittaminen
- Tietoteknisten häiriötilanteiden hoito ja viestiminen.
Kokonaiskustannukset vuodelle 2023 ovat arviolta seuraavat. Lopulliset kustannukset määräytyvät tilattavien palvelujen ja käytön mukaan.
- Yleismenot (yleismenot, henkilöstömenot, poistot, tukipalvelut ja järjestelmät): 4,0 miljoonaa euroa
- Elinkaaripalvelut (esitystekniikka, mobiilipalvelu, sovelluspalvelu, tuloistuspalvelu, työasemapalvelut): 7,06 miljoonaa euroa
- Kapasiteettipalvelut (palvelimet toimittajakapasiteetti, pilvipalvelu, työryhmäpalvelu): 7,6 miljoonaa euroa
- Tietoliikenne- ja kyberturva (lähiverkko, runkoverkko): 2,67 miljoonaa euroa
- Tukipalvelut: 1,35 miljoonaa euroa.
Palvelusta aiheutuvat kustannukset on huomioitu sosiaali- ja terveystoimialan käyttömenoissa.
Hankinta sidosyksikköhankintana
DigiHelsinki Oy on hankintayksikkönä toimivan Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalaki ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin Kaupunki on tehnyt DigiHelsinki Oy:n kanssa puitesopimuksen. Sosiaali- ja terveystoimiala liittyy puitesopimukseen liityntäsopimuksella ja tilaa digitaalisia peruspalveluja. Sopimus on toistaiseksi voimassa. Sopimukseen sisältyvien palvelujen laajuutta voidaan muokata kirjallisesti puitesopimuksessa sovitun muutosprosessin kautta.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Hankintavaltuudet
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo neljän vuoden laskenta-ajalla on 90 720 000 euroa, mikä ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Hankinnasta päättää siten sosiaali- ja terveyslautakunta.
This decision was published on 20.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Markku Havukainen, ict-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 45436