Hankinta, Helsingin kaupunki-ilmailun tulevaisuuskuva -selvitys, kaupunginkanslia

HEL 2022-014099
More recent handlings
§ 4

Hankinta, Helsingin kaupunki-ilmailun tulevaisuuskuva

Yksikön päällikkö

Päätös

Yrityspalvelut yksikön päällikkö päätti hyväksyä Robots.expert ja FLOUn tarjouksen ”Study on the future of Helsinki’s Urban Air Mobility” selvityksen toteuttamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 40 000 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan vuoden 2022 osalta talousarvion kohdalta 14001, kustannuspaikalta 1812100, kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikölle osoitetusta määrärahasta ja vuoden 2023 kustannusten osalta varaudutaan kattamaan kulut yrityspalvelut -yksikön budjetista.

Päätöksen perustelut

Study on the Future of Helsinki’s Urban Air Mobility -selvityksen tarkoituksena on luoda visiokuvaa Helsingin kaupunki-ilmailun tulevaisuudesta skenaariotarkastelun perusteella, jossa kaupunki toimii eri rooleissa. Tunnistetut skenaariot ovat: kaupunki passiivisena toimijana, kaupunki seuraajana ja kaupunki aktiivisena kehittäjänä. Skenaarioita tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta: 1) linjaukset ja säännökset, 2) Regulaatio, 3) Elinkeinopoliittinen viitekehys sekä 4) sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutukset. Tarkastelun tavoitteena on tunnistaa kullekin roolille ominaisia vaikutuksia sekä mahdollisia päätöksentekokohteita.

Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 1.11.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 12 palveluntarjoajalle. Palveluntarjoajat olivat: Gaia, Demos Helsinki, VTT, Robots.expert, Flou, Flybyguys, FCG, Spinverse, Ramboll, Sweco, AFRY ja Miltton. Määräaikaan 21.11.2022 mennessä saapui kaksi tarjousta. Tarjoajat olivat Miltton sekä Robots.expert ja Flou. Robots.expert ja FLOU toimittivat yhteistarjouksen, jonka pääasiallisena toimittaja toimii Robots.expert. Milttonin tarjous oli osatarjous, joka kattoi tarjouspyynnön kaksi osa-aluetta. Osa-tarjoukset olivat tarjouspyynnössä määritelty hyväksyttäviksi, sillä rajauksella, että selvityksen toteuttaminen edellyttää, että osatarjouksista saadaan kasattua koko tarjouspyynnön kattava kokonaisuus. Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka koostui projektinhallinnasta, työtavoista ja työsuunnitelmasta (40 %), palveluntarjoajan osaamisesta, konsortiosta sekä toteuttavasta tiimistä (40 %) sekä vastaavista aiemmista referensseistä (20 %).

Milttonin tarjouksen osalta pisteytys koski tarjoukseen sisällytettyjä osa-alueita ja vertailtiin niitä suhteessa Robots.expertin ja FLOUn tarjoukseen. Osana arviointia käytiin läpi myös mahdollisuutta yhdistää tarjouksia toisiinsa. Arvioinnissa todettiin, että tarjousten yhdistäminen ei ole mahdollista. Arvioinnin perusteella todettiin, että Robots.expertin ja FLOUn jättämä kokonaistarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisempi. Tarjouksen vahvuutena pidettiin työsuunnitelman laatua ja laajuutta sekä konsortion myötä toimittajien yhdessä muodostaman osaamisen monipuolisuutta.

Yrityspalvelut yksikön päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu vs. kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 2.8.2022 §151.

This decision was published on 09.12.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kalle Toivonen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36178

kalle.toivonen@hel.fi

Decisionmaker

Paula Miettinen
yksikön päällikkö

Attachments

2. Arviointi

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.