Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla, asiakkuusjohtajan tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskeva toimivalta

HEL 2022-014179
More recent handlings
§ 41

Asiakkuusjohtajan tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevan toimivallan siirtäminen

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisen toimivaltansa päättää tieliikennelain mukaisesta tien tilapäisestä sulkemisesta ja liikenteenohjaajan määräämisestä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden viranhaltijoille seuraavasti:

Alueidenvalvonnan tiimipäällikkö

- päättää tilapäisistä liikennejärjestelyistä, kun ne liittyvät yleisellä alueella tehtävään kaivutyöhön.

Katutyö- ja sijaintipalveluiden johtava tarkastaja

- päättää tilapäisistä liikennejärjestelyistä muilta osin.

Samalla asiakkuusjohtaja päättää, että tällä päätöksellä kumotaan asiakkuusjohtajan 31.3.2021 (10 §) tekemä päätös tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevan toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tieliikennelain mukaisesta tien tilapäisestä sulkemisesta ja liikenteenohjaajan määräämisestä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi.

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti tarkistaa kaupunkiympäristön toimintasäännön päätöksellään 28.11.2022 (41 §). Tarkistuksessa toimintasäännön 4 luvun 1.3 kohta tarkistettiin siten, että kaupunkiympäristön toimialan Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden Alueiden käyttö ja valvonta -yksikkö jaettiin kolmeen tiimiin, jotka ovat alueidenvalvonta, katutyö- ja sijaintipalvelut sekä tapahtumat ja maavuokraus. Kyse on yksikön rakenteellisesta muutoksesta. Rakenteellista muutosta kokeiltiin määräaikaisesti 1.2.-31.12.2022. Kokeilun aikana oli voimassa asiakkuusjohtajan määräaikainen päätös 28.1.2022 (8 §), jossa toimivaltaa siirrettiin tätä päätöstä vastaavasti alueidenvalvonnan tiimipäällikölle ja katutyö- ja sijaintipalvelujen johtavalle tarkastajalle. Toimintasäännön tarkistuksella muutoksesta tehtiin pysyvä. Rakenteellisen muutoksen vuoksi toimivalta on siirrettävä alueidenvalvonnan tiimipäällikölle ja katutyö- ja sijaintipalvelujen johtavalle tarkastajalle ja edellinen asiakkuusjohtajan toimivallan siirtoa alueidenvalvonnan tiimipäällikölle ja alueidenkäyttötiimin johtavalle tarkastajalle koskeva päätös 31.3.2021 (10 §) on kumottava.

This decision was published on 14.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Meri Pisilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 39192

meri.pisila@hel.fi

Decisionmaker

Mari Randell
asiakkuusjohtaja

Attachments

1. Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 28.11.2022 ( 41 §)
2. Asiakkuusjohtajan päätös 28.1.2022 (8 §)
3. Asiakkuusjohtajan päätös 31.3.2021 (10 §)

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.