Sitovat toiminnan tavoitteet vuonna 2022, Helsingin kaupunki
- Social Services, Health Care and Rescue Services Committee 4/14.03.2023
- Helsinki City Council 4/01.03.2023
- Social Services, Health Care and Rescue Services Committee 3/14.02.2023
- Culture and Leisure Committee 3/14.02.2023
- Helsinki City Board 6/13.02.2023
- Kansliapäällikkö 30.01.2023
- Board of Helsinki City Transport 1/27.01.2023
- Board of Occupational Health Helsinki 1/25.01.2023
- Urban Environment Committee 3/24.01.2023
- Board of Construction Services (Stara) 1/19.01.2023
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan selvitys vuoden 2022 toteutumattomista sitovista toiminnan tavoitteista
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi selvityksen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 toteutumatta jääneistä talousarvion sitovista toiminnan tavoitteista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vuoden 2022 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lauta- ja johtokuntien on annettava selvitys toteutumatta jääneistä sitovista toiminnan tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kahdesta sitovasta tavoitteesta molemmat jäivät toteutumatta.
Tavoite: Toiminnan jälleenrakentaminen
Palvelujen vetovoimaisuus pyrittiin palauttamaan koronapandemiaa edeltävälle tasolle tavoittelemalla aikaisempia asiakasmääriä. Tavoitetta mitattiin digitaalisten ja fyysisten käyntikertojen yhteenlasketulla määrällä, tavoitteena 22 827 000 käyntikertaa.
Toteuma: 22 341 879 käyntikertaa, 98 % tavoitteesta.
Toimialan palvelujen kysyntä ei palautunut koronapandemiaa edeltäneelle tasolle. Osa toimialan palveluista oli alkuvuodesta rajoitusten vuoksi kiinni, eivätkä asiakkaat sulkujen päätyttyä palanneet toimialan palveluihin odotetusti. Kesä- ja syyskaudella fyysisten käyntikertojen tulos oli ennakoitua parempi, pääosin onnistuneiden kesätoimintojen ansiosta erityisesti liikuntapalveluissa. Kokonaisuutena fyysiset käyntikerrat jäivät kuitenkin tavoitteestaan (fyysisten käyntikertojen tavoite: 18 827 000, toteuma: 18 087 117, erotus: −739 883).
Digitaalisten käyntikertojen tavoite sen sijaan ylittyi pääosin korona-aikana kehitettyjen uusien palvelujen sekä Varaamo -palvelun kasvaneiden käyntikertojen ansiosta (digitaalisten käyntikertojen tavoite: 4 000 000, toteuma: 4 254 762, erotus: +254 762).
Tavoite: Toiminnan tehostaminen
Toiminnan tehostumista mitattiin yksikkökustannuksella, joka määriteltiin palvelukokonaisuuksittain. Mittarilla pyrittiin ohjaamaan toimintaa ja johtamista tehokkaasti huomioiden sen, että toiminnan volyymit eri palvelukokonaisuuksissa vaihtelevat paljon. Mittari huomioi palvelukokonaisuuksittain toiminnan tulot ja menot suhteessa aikaansaatuihin suoritteisiin. Näin pyrittiin osoittamaan palvelukokonaisuuksien toiminnan panos-tuotos-suhdetta. Tavoitteena yksikkökustannuksissa oli kulttuuripalveluissa korkeintaan 24,56 euroa, liikuntapalveluissa korkeintaan 6,55 euroa, nuorisopalveluissa korkeintaan 24,15 euroa ja kirjastopalveluissa korkeintaan 4,08 euroa.
Toteuma oli kulttuuripalveluissa 21,59 euroa, liikuntapalveluissa 6,58 euroa, nuorisopalveluissa 26,66 euroa ja kirjastopalveluissa 4,47 euroa.
Kulttuuripalveluissa yksikkökustannukset alittivat tavoitetason, koska käyntikertoja saavutettiin tavoiteltua enemmän ja nettomenot jäivät talousarviota pienemmiksi.
Liikuntapalveluissa yksikkökustannukset toteutuivat sen sijaan tavoiteltua korkeampina. Käyntikertoja saavutettiin tavoitetta enemmän, mutta liikuntapalvelujen menot nousivat muun muassa kohonneiden energiakustannuksien vuoksi niin paljon, että saadulla tulokertymällä ei pystytty kompensoimaan kohonneita kustannuksia.
Myös nuoriso- ja kirjastopalveluissa yksikkökustannukset toteutuivat tavoiteltua korkeampina. Molempien palvelukokonaisuuksien osalta nettomenot olivat talousarviota pienemmät, mutta koska käyntikerrat jäivät tavoitetasosta, ei yksikkökustannustavoite toteutunut.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö 30.01.2023 § 17
27.01.2023 Ehdotuksen mukaan
25.01.2023 Ehdotuksen mukaan
24.01.2023 Ehdotuksen mukaan
19.01.2023 Ehdotuksen mukaan
This decision was published on 17.02.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Mervi Smahl-Laurikainen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 89016
Kalle Kujala, johtava controller, puhelin: 09 310 85030