Vuokraus, tilojen vuokraaminen Hoivatilat Oy:lta sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön, Krämertintie 6

HEL 2022-014435
More recent handlings
Case 5. / 140 §

Tilojen vuokraaminen Hoivatilat Oyj:ltä sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteessa Krämertintie 6

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti vuokrata noin 1 486 brm² laajuiset tilat osoitteessa Krämertintie 6 Hoivatilat Oyj:ltä liitteenä 1 olevan vuokrasopimuksen mukaisesti siten, että hankkeen enimmäishinta on elinkustannusindeksin tasossa 9/2019 arvonlisäverottomana 4 410 000 euroa 20 vuoden vuokra-ajalle.

Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 2:n yksikön päällikkö allekirjoittamaan Hoivatilat Oyj:n kanssa edellä mainitun vuokrasopimuksen sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Hanna Lehtinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan kaupunkiympäristön toimialan kohteesta järjestämän tarjouskilpailun mukaisesti. Tilat toteutetaan siten, että vuokraus sisältää kokonaisvastuullisesti maarakennus- ja pihatyöt, suunnittelun, liittymät sekä tilojen rakentamisen käyttövalmiiksi. Vuokranantaja vastaa kohteen suunnittelusta, rakentamisen valmistelusta ja rakentamisesta tarjouskilpailussa esitettyjen viitesuunnitelmien pohjalta ja vuokraa kohteen vuokralaisen käyttöön kahdenkymmenen vuoden vuokrakaudeksi. Vuokranantaja vastaa vuokrakauden ajan rakennuksen ylläpidosta. Vuokranantajan tuottamiin palveluihin sisältyy muun muassa kiinteistönhoito ja vuosikorjaukset.

Hanketta koskeva hankesuunnitelma on hyväksytty rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksellä 14.11.2019 § 108. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on antanut puoltavan lausunnon 10.12.2019 hankesuunnitelmasta.

Hanke on viivästynyt merkittävästi, sillä se jäi rakennuslupavaiheessa valituskierteeseen ja tilojen vuokraaminen on hankesopimuksen mukaisesti mahdollista, vasta kun rakennuslupa on lainvoimainen.

Tarve

Uudisrakennus korvaa Malminkartanon ja Herttoniemen nuorten vastaanottotilat. Käyttäjänä on sosiaali- ja terveystoimialan perhe- ja sosiaalipalvelut, lastensuojelu, lastensuojelun palvelut. Krämertintien nuorten vastaanotto vastaa nuorisoikäisten kiireellisiin- ja avohuollon tukitoimin tehtäviin kodin ulkopuolisiin sijoituksiin lastensuojelulain nojalla. Hankkeen toteuttaja rakentaa uudisrakennuksen tilaajan viitesuunnitelmien pohjalta ja vuokraa sen kaupungin käyttöön 20 vuoden pituiseksi vuokrajaksoksi.

Hanke on sisältynyt vuokrahankkeena kaupunginvaltuuston 28.11.2018 päättämään talousarvioon 2019 ja taloussuunnitelmaan 2019–2021, liitteen 6 vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla oleviin hankkeisiin.

Vuokrattavat tilat

Tarvittavat tilat järjestetään vuokraamalla uudisrakennus, joka on suunniteltu nuorten vastaanotto käyttöön.

Tarjoukset pyydettiin määräaikaisena 20 vuoden sopimuksena. Hankinnan tavoitteena oli, että sopimus on mahdollisimman edullinen kaupungille, ja siksi valintaperusteena oli 20 vuoden määräaika.

Vuokrattavien tilojen kokonaislaajuus on noin 1486 brm2 ja huoneistoala on 1263 htm².

Vuokrasopimus on liitteenä 1. Viitesuunnitelma on liitteenä 2.

Suunnittelu- ja rakennusvaihe

Tarjouskilpailu ratkesi vuoden 2019 lopussa, jolloin voittaneen hankkeen toteuttajan kanssa tehtiin esisopimus. Vuokranantaja käynnisti kohteen suunnittelun.

Hankkeen toteutuessa hankkeen toteuttajalle ei makseta vuokran lisäksi muuta korvausta suunnittelu- tai rakentamistyöstä. Mikäli vuokrasopimusta ei allekirjoiteta vuokranantajasta riippumattomista syistä, vuokranantajalla on oikeus laskuttaa avoimin kirjoin toteutuneiden töiden kustannuksia suunnittelu- ja rakentamisvaiheen sopimuksessa sovittuun euromääräiseen kattoon asti.

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n pohjoisen lupatiimin tiimipäällikkö myönsi kohteelle rakennusluvan 11.5.2021 § 275. Päätöksestä tehtiin kaksi oikaisuvaatimusta. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi toisen ja jätti tutkimatta toisen oikaisuvaatimuksen 19.8.2021 § 169. Päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 8.7.2022. Kohteelle myönnetty rakennuslupa on nyt lainvoimainen.

Aikataulu

Esisopimuksen mukaan kohteen vuokrasopimus solmitaan, kun rakennuslupa on lainvoimainen.

Hankkeen rakentamisvaiheessa vuokranantaja rakentaa kohteen valmiiksi. Rakentamisvaihe päättyy kohteen valmistumiseen sekä hyväksyttyyn vastaanottoon ja käyttöönottoon. Vuokrasopimusaika alkaa hyväksytystä vastaanotosta.

Tavoitteena on, että kohde valmistuu 4/2024. Hankkeen alustava aikataulu on seuraava:

Rakennustöiden aloitus 2/2023
Rakennusvalvonnan käyttöönottotarkastus 3/2024
Vastaanottotarkastus 3/2024
Hallinnan luovutus 3/2024
Käyttäjän kalustus ja muutto 4/2024
Toiminnan käynnistyminen 5/2024

Vuokrakustannukset

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa elinkustannusindeksiin sidottua pääomavuokraa, ylläpitovuokraa sekä maanvuokrasta ja kiinteistöverosta koostuvaa vuokraa.

Pääomavuokra kustannustasossa 9/2019 on vuodessa noin 220 432 euroa 18 369 euroa kuukaudessa ja 14,54 euroa/htm²/kk.

Hankkeen enimmäishinta elinkustannusindeksin tasossa 9/2019 on arvonlisäverottomana 4 410 000 euroa 20 vuoden vuokra-ajalle.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat kaupunginvaltuuston päätöksen 22.6.2022 § 193 määrittelemän kustannusrajan mukaiset.

Vuokranantajalla on vastuu kiinteistön hoito- ja ylläpitopalvelujen järjestämisestä hankinta- ja vastuunrajataulukon mukaan, josta Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa toteutuneiden kustannusten mukaan vuosittain tarkistettavaa ylläpitovuokraa. Indikatiivinen ylläpitovuokra oli 9/2019 noin 6,61 euroa/htm²/kk eli 8349 euroa kuukaudessa. Ylläpitovuokraan kuuluvat kiinteistön kaikki tavanomaiset
käyttö-, hoito- ja ylläpitokustannukset, kiinteistöhuolto, lämmitys, jäähdytys, vesi- ja jätevesi, sähkö, yleisten tilojen puhtaanapito sekä jätehuolto ja vuosikorjaukset. Mikäli vuokranantaja toteuttaa vuokralaiselle erikseen sovittuja käyttäjäpalveluita, laskutetaan niistä syntyneet kulut toteuman mukaan erikseen.

Lisäksi Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu maksaa Kaupunkiympäristön toimialan Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun perimän maanvuokran sekä kaupungin määrittämän kiinteistöveron vuokranantajalle toteutuneen mukaan.

Tilakustannus toimialalle

Hankesuunnitteluvaiheessa arvioitu arvonlisäveroton tilakustannus käyttäjälle kustannustasossa 9/2019 oli enintään 23,19 euroa/htm², yhteensä 29 295 euroa / kk ja 351 543 euroa / vuosi. Neliövuokran perusteena ollessa 1263 htm².

Ylläpitovuokran suuruus määräytyy vuodeksi kerrallaan toteutuneiden kustannusten perusteella, siten että ylläpitokulujen yli- tai alijäämä otetaan huomioon seuraavan vuoden ylläpitovuokran määrässä.

Rahoitus ja toteutus

Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokraamisesta, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on alle 5 miljoonaa euroa.

Close

This decision was published on 19.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Hanna Lehtiniemi, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 87723

hanna.lehtiniemi@hel.fi

Attachments

1. Vuokrasopimusluonnos

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.