Avustushakemuksen hylkääminen, Helsingin VPK:n paloasemahanke

HEL 2022-014451
More recent handlings
Case 8. / 137 §

Helsingin VPK:n paloasemahankkeen avustushakemus

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Helsingin Vapaaehtoinen Palokunta ry:n (jäljempänä Helsingin VPK) paloasemahankkeelle tarkoitetun avustushakemuksen.

Sopimuspalokuntien tulee vastaisuudessa tietää, millä tavoin ja reunaehdoin kaupunki voi tukea mahdollisia palokuntien tilahankkeita. Lautakunta kehottaa toimialaa valmistelemaan periaatteet, joilla yhteistyökumppaneina toimivien sopimuspalokuntien tilatarpeisiin liittyviä investointeja voidaan edesauttaa.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Lisätään päätökseen:

”Sopimuspalokuntien tulee vastaisuudessa tietää, millä tavoin ja reunaehdoin kaupunki voi tukea mahdollisia palokuntien tilahankkeita. Lautakunta kehottaa toimialaa valmistelemaan periaatteet, joilla yhteistyökumppaneina toimivien sopimuspalokuntien tilatarpeisiin liittyviä investointeja voidaan edesauttaa.”

Kannattaja: jäsen Pentti Arajärvi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksytyn vastaehdotuksen osalta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hylätä Helsingin Vapaaehtoinen Palokunta ry:n (jäljempänä Helsingin VPK) paloasemahankkeelle tarkoitetun avustushakemuksen.

Close

Helsingin kaupungissa ja pelastuslaitoksen toimivallan alla toimii 14 vapaaehtoista sopimuspalokuntaa, joiden toimintaa pelastuslaitos ohjaa. Sopimuspalokunnat ovat tehneet aluepalokuntasopimuksen Helsingin pelastuslaitoksen kanssa, joka rahoittaa sopimuspalokuntien toimintaa vuosittaisilla kiinteistö- ja kalustokorvauksilla. Sopimuspalokunnat tuottavat pelastuslaitokselle onnettomuuksien ehkäisytyötä turvallisuusviestinnän suoritteilla ja asuinrakennusten itsearviointien ohjauksilla sekä toimivat pelastuslaitoksen operatiivisena lisäresurssina päällekkäisten onnettomuuksien tai suuronnettomuuksien sattuessa. Sopimuspalokunnat ovat sekä nykytilanteessa että varsinkin poikkeusoloissa erittäin keskeinen pelastustoimen resurssi Helsingissä.

Helsingin VPK haki 28.11.2022 Helsingin kaupungilta 480 000 euroa hankeavustusta uuden paloasemarakennuksen rakentamiseen Jätkäsaareen kompensoidakseen muun muassa tavoitelaskelman jälkeen tapahtunutta rakennuskustannusten nousua. Asemahankkeen kokonaishinta oli noin 2 650 000 euroa. Helsingin VPK:n omarahoitusosuus oli 2 430 000 euroa ja Palosuojelurahaston avustus oli 220 000 euroa. Helsingin VPK yhdistyksenä rahoittaa itse selkeästi suurimman osan hankkeen kustannuksista. Palokunnan omarahoitusosuudessa hyödynnetään Helsingin kaupungin myöntämää lainaa 30 vuoden maksuajalla.

Vuoden 2023 alusta lukien vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle ja Helsingin kaupungille. Helsingillä säilyi ainoana kuntana sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu.

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021, jäljempänä Uusimaa-laki) 20 §:n 1 momentin mukaan Helsingin kaupungin on eriytettävä hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) nojalla maksettavalla rahoituksella, lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä perittävillä asiakasmaksuilla sekä muilla lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä kertyvillä tuotoilla rahoitettava sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen (eriytettävät tehtävät) kaupungin talousarviossa ja kirjanpidossa. Uusimaa-lain 20 §:n 3 momentin mukaan Helsingin kaupunki ei saa käyttää muuhun toimintaansa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain nojalla maksettavaa rahoitusta taikka sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä perimiään asiakasmaksuja taikka muita näihin tehtäviin kohdistuvia tuottoja.

Helsingin VPK osoitti hakemuksensa kunta-Helsingille, joka ei myöntänyt avustusta sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen rahoituksen siirryttyä valtionrahoituksen alle vuoden 2023 alusta. Sosiaali- terveys- ja pelastustoimiala ei ole varautunut budjetissaan paloasemahankkeisiin liittyviin avustushakemuksiin. Siten esitetään Helsingin VPK:n avustushakemuksen hylkäämistä.

Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta.

Close

This decision was published on 19.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sonja Ekholm, johtava controller, puhelin: 0931069677

Sonja.Ekholm@hel.fi

Attachments

1. Hankeavustushakemus Helsingin VPK

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.