Tarveselvitys, perusparannus yhtenäiskoulu

HEL 2022-014604
More recent handlings
Case 6. / 45 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Yhtenäiskoulun perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä Käpylään osoitteeseen Louhentie 3

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Käpylään osoitteeseen Louhentie 3 toteutettavan Yhtenäiskoulun peruskoulun perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksen. Tilat mahdollistavat myös Nordiska Skolan – konseptin mukaisen opetustoiminnan.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus, ekologisuus ja luontoystävällisyys. Tiloja kehitettäessä varmistetaan, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia oppimisen tiloja.

Lautakunta edellyttää, että kaupunkiympäristön toimiala esittää hankesuunnitelmassa hankekustannusten muodostumisperusteet. Lisäksi hankeen suunnittelussa tulee etsiä mahdollisimman toimivia ja taloudellisia ratkaisuja.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Osoitteeseen Louhentie 3 toteutetaan perusparannus ja laajennus, joka mahdollistaa Yhtenäiskoulun toiminnan ja Nordiska Skolan-konseptin toteuttamisen. Perusparannuksen ja laajennuksen jälkeen tilat ovat noin 675 oppilaalle, joista kaksikieliseen suomi-ruotsi -opetukseen (Nordiska Skolan) on varattu tilat 225 oppilaalle.

Toteutettavat tilat otetaan käyttöön kalustettuna kesäkuuhun 2027 mennessä ja niissä voidaan järjestää perusopetusta. Tilojen monipuolinen käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu uuden konseptin mahdollistaminen, koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys sekä väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa on vuosiluokat 1.- 9, kaksi erityisluokkaa ja iltapäiväkerho. Oppilaita on tällä hetkellä yhteensä 365 ja koulussa on 7. luokalta alkaen kotitalous- ja liikuntapainotus.

Vuoden 2023 aikana hankkeen laajuudesta ja sisällöstä on keskusteltu palveluverkkokeskustelujen yhteydessä. Tarkastelussa selvitettiin alueen väestön kasvuun perustuvia palvelutarpeita.

Nykyiset tilat ovat riittämättömät Yhtenäiskoulun ja Nordiska skolan-konseptin käyttöön, eivätkä ne kaikilta osin vastaa toiminnallisia tavoitteita.

Käpylän, Koskelan ja Kumpulan osa-alueilla 7–15-vuotiaiden suomen tai muun kielisten lasten määrän ennustetaan nousevan vuoteen 2037 mennessä noin 120 lapsella verrattuna 2022 toteumaan. Talonrakentamisohjelmaan on sisällytetty myös Koskelan ala-asteen koulun uudisrakennus, johon tulee tilat noin 250 oppilaalle. Käpylän peruskouluun tulee peruskorjausten jälkeen tilat 880 oppilaalle. Tällöin lähipalvelun alueella olisi noin 1580 tilapaikkaa sekä 225 Nordiska Skolan -konseptin mukaista tilapaikkaa.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulun ja päiväkodin toiminnalle ja vastaavat Käpylän alueen palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset, nuoret ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden ja asukaskäytön lisäämisen alueella.

Tilat edistävät perusopetuksen opetussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan perusopetukselle pedagogisesti monipuoliset, ja tarkoituksenmukaisesti mitoitetut tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä. Tilat mahdollistavat myös Nordiska Skolan – konseptin mukaisen opetustoiminnan, joka on kaikille avoin monikielinen Helsingin kaupungin koulu, ja jonka toiminnassa näkyy vahvasti pohjoismaisuus, monikielisyys ja kestävän kehityksen ilmiöt.

Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita ja niiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana. Piha-alueet tarjoavat koulun käyttäjille ja alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Henkilökuntaa ja oppilaita osallistetaan pihan suunnitteluun.

Piha-alueiden suunnittelussa säilytetään mahdollisimman paljon tontilla olevaa kasvillisuutta, huomioidaan toiminnan tarpeet eri sääolosuhteissa ja varmistetaan toimivat yhteydet lähialueen metsiin ja puistoihin.

Yhtenäiskoulun ja siihen kuuluvan Nordiska Skolan-konseptin tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Yhtenäiskoulun perusparannus ja laajennushankkeen tilat ovat laajuudeltaan 6 251 htm2 (4 507 hym²). Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 28 euroa/m²/kk eli noin 2 100 000 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan 790 000 euroa, joka ei sisällä tieto- ja viestintäteknologian kustannuksia. Muuttokustannusarvio on noin 84 000 euroa, siivouskustannusarvio on noin 143 000 euroa/vuosi. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 4 476 000 euroa/vuosi.

Väistötilaksi on kaavailtu Mäkelänkatu 84 tiloja. Väistötilojen vuokra-arvio on 79 165 euroa/m²/kk eli noin 950 000 euroa/vuosi hintatasossa 2/2024. Väistötilat tarvitaan perusparannuksen/ uudishankkeen valmistumiseen saakka.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Perusopetuksen aluepäällikön lisäksi alueen rehtorit ovat osallistuneet alueen palveluntarpeen määrittelyyn. Koulun henkilökunta osallistuu käyttäjäkokouksissa rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Huoltajia osallistetaan toiminnan suunnitteluun.

Lapsivaikutusten arviointi

Tilojen ja pihan toteutuksella varmistetaan lapsille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Liikennesuunnittelulla varmistetaan lasten turvalliset kevyen liikenteen yhteydet rakennukseen ja sen lähialueille. Suunnittelussa on otettu huomioon lasten turvallinen siirtyminen lähialueen virkistys-, liikunta- ja kulttuuripalveluihin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Close

This decision was published on 07.03.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 15124

sari.k.lehtonen@hel.fi

Kimmo Mustonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 23148

kimmo.mustonen@hel.fi

Attachments

1. Nordiska skolan_TS-lomake
The attachment will not be published on the internet.
2. ALUSTAVA-231009-YNK-Nordiska Skolan ohjeellinen tilaohjelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.