Poistokokoelman perustaminen MuseumPlus kokoelmahallintajärjestelmään ja poistokokoelmaan liitettävät taideteokset, HAM Helsingin taidemuseo

HEL 2022-014625
More recent handlings
§ 68
This decisionmaker is no longer active

HAM Helsingin taidemuseon Poistokokoelman perustaminen MuseumPlus kokoelmahallintajärjestelmään ja Poistokokoelmaan liitettävät taideteokset

Taidemuseon johtaja

Päätös

Vs. taidemuseon johtaja päätti Poistokokoelman perustamisesta MuseumPlus kokoelmahallintajärjestelmään ja Poistokokoelmaan siirrettäväksi LIITE 1 teoslistan teokset.

Päätöksen perustelut

Poistokokoelmaan siirto tarkoittaa erilaisin menetelmin suoritettavaa objektin, HAMin kohdalla taideteoksen, pysyvää siirtämistä pois museokokoelmista; sekä konkreettisia poistotoimenpiteitä, että teoksen statuksen muutosta.

HAM Helsingin taidemuseo käynnisti poistettujen ja poistettavien teosten tarkistamisen projektin, kun siirryimme MuseumPlus-kokoelmahallintajärjestelmän käyttöön 2021 vuoden lopussa. Kaikkia kokoelmia on tarkasteltu takautuvasti tässä yhteydessä. Nykyaikaiseen kokoelmahallintaan siirtymisen lisäksi viimeisin määräaikainen teosinventointi talletuskohteissa saatiin valmiiksi edellisenä vuonna 2020, ja HAMin kokoelmakeskuksen inventointityötä jatkettiin edelleen. Näiden kolmen projektin tullessa päätökseen on perustellut syyt siirtää takautuvasti kokoelmateoksia MuseumPlus-järjestelmään perustettavaan Poistokokoelmaan yllä olevan päätöksen mukaisesti. Taideteosten poistamiselle on museostandardien mukaiset prosessit.

Poistettavien teosten yhteinen arvo ei ole taloudellisesti merkittävä. Suurin osa poistettavista teoksista on grafiikan vedoksia 1950, -60 luvuilta, joista kokoelmassa on useimmiten monia vedoksia samaa teosta.

Kokoelmapolitiikan poistojen pääperiaatteena on, että poistot tulee tehdä perustellusti. Poiston peruste voi olla se, että teos on rakenteeltaan tai materiaaliltaan vaarallinen. Teos voi olla tuhoutunut materiaaliteknisistä tai olosuhdesyistä (esim. rakennetussa ympäristössä tapahtuvien muutosten takia), vandalismin seurauksena tai teos voi olla varastettu tai kadonnut.

Poistaminen voidaan nähdä myös yhtenä kokoelman kehittämisen välineistä. Helsingin taidemuseon kokoelmat muodostuvat kaupungin 1800-luvun loppupuolelta lähtien eri tahojen tekemistä hankinnoista sekä lahjoituksista. Taideteoksia on hankittu alusta asti myös esille kaupungin ulko- ja sisätiloihin, alun perin kaupunkilaisten ja työntekijöiden iloksi. Vuonna 1979 Kaupungin taidekokoelma liitettiin kulttuuriasiainkeskukseen ja taidekokoelmien nimi muutettiin Kaupungin taidemuseoksi. Taidemuseon perustamisen jälkeen kokoelmien luettelointia ja hoitoa on tehty museoammattilaisten toimesta.

Vanhat merkinnät teostiedoista ovat joiltain osin epätarkkoja ja puutteellisia eivätkä vastaa nykyisiä taideteosluetteloinnin standardeja. Kokoelmiin on myös liitetty teoksia, jotka eivät laadullisesti vastaa museokokoelmalle määriteltyjä kriteerejä. Nykyään taidemuseon talletustoiminnalla ja julkisella taiteella on selkeät tavoitteet, prosessikuvaukset ja säännölliset inventoinnit. Vuosikymmenten kuluessa teosten sijoituspaikoista on saattanut kadota teoksia, joita ei ole pystytty jäljittämään tai ne ovat tuhoutuneet erinäisistä syistä.

Säilyttämisen etiikka on keskeistä museotyössä. Taideteosten ainutkertaisuus määrittelee vahvasti taidekokoelmista tehtäviä poistopäätöksiä. Poistopäätöksiä tehtäessä muistetaan taidemuseon rooli ja vastuu taidevarannon ylläpitäjänä myös tuleville sukupolville. Joitakin kokoelmien osia tai yksittäisiä teoksia pitää kuitenkin pystyä uudelleenarvioimaan. Muut erityisesti huomioon otettavat seikat liittyvät taiteilijan rooliin sekä tekijänoikeudellisiin kysymyksiin, kuten taiteilijan luoksepääsyoikeuteen teoksiinsa.

Yhtään kokoelmapoistoa ei tehdä ilman asianmukaista arviointia. Lopullisen poistoarvion ja poistoesityksen tekee aina taidemuseoammattilaisista koottu asiantuntijaryhmä keskustelun perusteella yhdessä määriteltyjä arviointikriteereitä ja ICOM:in museotyön eettisiä sääntöjä noudattaen. Arviointi voi johtaa myös poistoprosessin keskeyttämiseen.

This decision was published on 12.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kati Nenonen, vs. kokoelmapäällikkö, puhelin: 09 310 87065

kati.nenonen@hel.fi

Decisionmaker

Elina Leskelä
vs. taidemuseon johtaja