Katusuunnitelma, Hermanni, Sörnäistenkatu välillä Lautatarhankatu-Työpajankatu, nro 31885/1

HEL 2022-014642
More recent handlings
This is a motion

Sörnäistenkatu välillä Lautatarhankatu–Työpajankatu, katusuunnitelman hyväksyminen, Hermanni (a-asia)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Sörnäistenkatu välillä Lautatarhankatu–Työpajankatu katusuunnitelman nro 31885/1.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Sörnäistenkatu on nykyinen tonttikatu välillä Lautatarhankatu–Hermannin rantatie, jolle suunnitellaan liikennejärjestelyjen muutoksia välillä Lautatarhankatu–Työpajankatu. Kadun liikennejärjestelyjä muutetaan siten, että moottoriajoneuvoliikenne katkaistaan Lautatarhankadun liittymässä. Jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys säilyy. Lisäksi katuvihreää lisätään katuosuudelle istuttamalla useita katupuita sekä asentamalla istutusruukkuja.

Kadun suunnittelun tavoitteena on parantaa pyöräliikenteen ja jalankulun turvallisuutta erityisesti Lautatarhankadun ja Sörnäistenkadun liittymässä, joka on yksi Helsingin vaarallisimmista risteyksistä pyöräliikenteen kannalta.

Asemakaavassa nro 10900 Sörnäistenkatu on moottoriajoneuvoliikenteen läpiajettava katu, mutta nykyistä korotetun suojatien liittymäratkaisua pidetään Lautatarhankadun jyrkän alamäen ja huonojen näkemien johdosta edelleen vaarallisena pyöräilijöiden kannalta. Lautatarhankadulle suunniteltu ratkaisu on liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatiman liikennesuunnitelmaluonnoksen mukainen. Sörnäistenkadun katkaisusta moottoriajoneuvoliikenteeltä on laadittu erillinen vaikutusten arviointi. Vaikutusten arvioinnin perusteella liikenteen katkaiseminen moottoriajoneuvoliikenteeltä on mahdollista.

Suunnitelma

Sörnäistenkatu välillä Lautatarhankatu–Työpajankatu suunnitelmapiirustus nro 31885/1 (liite 2)

Sörnäistenkatu on nykyinen tonttikatu, jonka läpiajo katkaistaan moottoriajoneuvoliikenteeltä Lautatarhankadun liittymässä jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi. Autojen läpiajo estetään korkealla reunatuella, istutettavalla katupuulla sekä isoilla istutusastioilla. Kadun länsipäähän rakennetaan kääntöpaikka. Työpajankadun liittymässä lyhennetään suojatietä ajoneuvoliikenteen hidastamiseksi. Kadun pohjoisreunalla, katualueen sisällä on LPA-tontti.

Laaditun vaikutusten arvioinnin 23.1.2023 perusteella kadun katkaisemisen vaikutukset moottoriajoneuvoliikenteeseen ovat vähäisiä. Liikenneturvallisuus paranee ratkaisun myötä.

Kadun eteläreunaa järjestellään uudelleen ja sinne istutetaan seitsemän uutta katupuuta. Nykyisin katualueella ei ole puita. Kadun eteläreunassa on jatkossakin kadunvarsipysäköintiä.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31885/1 (liite 1). Lisäksi on laadittu vaikutusten arviointi -dokumentti (liite 4).

Katu on suunniteltu siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.

Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelussa ja kaupungin verkkosivuilla 14.−27.12.2022 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen kiinteistöille postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutisissa.

Esillä olon aikaiset palautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelussa ja kaupungin verkkosivuilla 8.–21.2.2023 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 205 000 euroa, 70 euroa/m² (alv 0 %).

Kadun uusittavan osuuden vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 8 200 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 400 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2023 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Silja Hurskainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38939

silja.hurskainen@hel.fi