Hankinta, puitejärjestely, ulkovalaistus-, liikennevalo- ja kaupunkitekniikan valokuituverkkojen suunnittelu, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-014651
More recent handlings
This is a motion

Ulkovalaistuksen, liikennevalojen ja kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnitteluja koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2023 - 2025 (optiokausi 2 vuotta)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa teknisen johtajan tekemään ulkovalaistuksen, liikennevalojen ja kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnitteluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Osa-alue 1, Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu:

1. A-Insinöörit Civil Oy
2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2, Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy
2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 3, Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy
2. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 4, Valaistussuunnittelun tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat:

1. Valoa design rhs Oy
2. WSP Finland Oy
3. WhiteNight Lightning Oy
4. Ramboll Finland Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Granlund Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue yhden (1) osalta, koska Granlund Oy Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Granlund Oy:ltä puuttui tarvittava määrä tapahtumasähköreferenssejä. (2 kpl)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Despro Engineering Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue kolmen (3) osalta, koska Despro Engineering Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Despro Engineering Oy:ltä puuttui tarvittava määrä yleissuunnittelureferenssejä. (1 kpl)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee SitoWise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue kolmen (3) osalta, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Sitowise Oy:ltä puuttui tarvittava määrä toteutussuunnittelureferenssejä. (2 kpl)

Kaupunkiympäristön toimialan osalta arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 6 900 000 euroa jakautuen osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: 5 500 000 euroa
Osa-alue 2: 400 000 euroa
Osa-alue 3: 300 000 euroa
Osa-alue 4: 700 000 euroa

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 9.4.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä/kahdella 2 vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Esittelijän perustelut

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan ulkovalaistuksen, liikennevalojen ja kaupunkitekniikan valokuituverkon suunnittelua Helsingin kaupungin ulkoalueille. Helsingin kaupungin ulkovalaistusverkko käsittää 94 500 valopistettä. Tavanomainen vuosittainen valaistusverkon kasvu on ollut keskimäärin 1 000 valopistettä. Helsinki LED- valaisinvaihtojen myötä vuosittainen vaihdettavien valaisimien määrän arvioidaan olevan 8 000. Vuosittain suunnittelukohteita valmistuu noin 160 kpl. Liikennevalo-ohjattuja risteyksiä Helsingissä on 524 kpl, tapahtumasähkökeskuksia 30 kpl sähkölämmitteisiä portaita 130 kpl ja kioskisähkökotelot 30 kpl. Valokuituputkien ennakkoputkitukset ja -yleissuunnittelut ovat aloitettu ja nyt ollaan siirtymässä toteutussuunnitteluun ja valokuitujen asennuksiin tämän puitesopimuksen aikana. Helsingin kaupunki teettää erilaisia tarveselvityksiä ja yleissuunnitteluiden laadintaa. Tehtävät voivat kohdistua ulkovalaistuksen lisäksi mm. tapahtumasähköjen tai erilaisten kulkuvälineiden ja mobiililaitteiden latauspalveluiden selvityksiin. Julkisen ulkovalaistuksen energiatehokkuuden ja hiilineutraaliuuden tukemiseksi Helsingin kaupunki tavoittelee vuosittain 10 000 valaisimen uudistamista LED-valaisimiksi. Uudistamisista noin 80 % tullaan toteuttamaan valaisinvaihtoina ja jäljelle jäävä osuus tullaan ulkovalaistusverkon osalta uudistamaan kokonaan.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 9.4.2025 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden vuoden optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 4 osa-alueeseen seuraavasti:

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan osa-alueiden 1 - 3
osalta 2 sopimustoimittajaa ja osa-alueen neljä osalta 4 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 21.2.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-014651. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 21.2.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta
tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden
noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 24.3.2023 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti 10 tarjoajaa:

A-insinöörit Civil Oy
Despro Engineering Oy
Granlund Oy
Nodeon Finland Oy
Ramboll Finland Oy
SitoWise Oy
Suomen Energiaurakointi Oy
Valoa Desing rhs Oy
WhiteNight Lightning Oy
WSP Finland Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Granlund Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue yhden (1) osalta, koska Granlund Oy Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Granlund Oy:ltä puuttui tarvittava määrä tapahtumasähköreferenssejä. (2 kpl)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee Despro Engineering Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue kolmen (3) osalta, koska Despro Engineering Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Despro Engineering Oy:ltä puuttui tarvittava määrä yleissuunnittelureferenssejä. (1 kpl)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulkee SitoWise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alue kolmen (3) osalta, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja ESPD-lomakkeen minimi vaatimuksia. Sitowise Oy:ltä puuttui tarvittava määrä toteutussuunnittelureferenssejä. (2 kpl)

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 1:

Sitowise Oy:ltä hylätään yhden (1) henkilön henkilöreferenssit. Henkilö-referenssin koulutus ei vastaa osa-alueen koulutus vaatimusta (vähintään teknikko).

WSP Oy:ltä hylätään kahden (2) henkilön henkilöreferenssit. Henkilöreferenssien koulutus ei vastaa osa-alueen koulutus vaatimusta (vähintään teknikko).

Suomen Energia-Urakointi Oy henkilöreferensseissä tarjotaan yhden henkilön osalta samoja referenssejä sekä projektipäälliköksi että suunnittelijaksi. Henkilöreferenssit hyväksytään projektipäälliköksi, mutta hylätään suunnittelijana. Edellytetty kilpailutukseen saapuneissa lisäkysymyksissä, että on esitettävä erilliset henkilöreferenssihankkeet projektipäällikölle ja suunnittelijalle, jos esitetään samaa henkilöä molempiin tehtäviin.

Osa-alue 2:

Ramboll Finland Oy:ltä hylätään yhden (1) henkilön henkilöreferenssit. Henkilöreferenssin koulutus ei vastaa osa-alueen koulutus vaatimusta (vähintään teknikko).

Sitowise Oy:n henkilöreferensseissä tarjotaan yhden henkilön osalta samoja referenssejä sekä projektipäälliköksi että suunnittelijaksi. Henkilöreferenssit hyväksytään projektipäälliköksi, mutta hylätään suunnittelijana. Edellytetty kilpailutukseen saapuneissa lisäkysymyksissä, että on esitettävä erilliset henkilöreferenssihankkeet projektipäällikölle ja suunnittelijalle, jos esitetään samaa henkilöä molempiin tehtäviin.

Suomen Energia-Urakointi Oy:n henkilöreferensseissä tarjotaan yhden henkilön osalta samoja referenssejä sekä projektipäälliköksi että suunnittelijaksi. Henkilöreferenssit hyväksytään projektipäälliköksi, mutta hylätään suunnittelijana. Edellytetty kilpailutukseen saapuneissa lisäkysymyksissä, että on esitettävä erilliset henkilöreferenssihankkeet projektipäällikölle ja suunnittelijalle, jos esitetään samaa henkilöä molempiin tehtäviin.

WSP Finland Oy:n henkilöreferensseissä tarjotaan kahden henkilön osalta samoja referenssejä sekä projektipäälliköksi että suunnittelijaksi. Henkilöreferenssit hyväksytään projektipäälliköksi, mutta hylätään suunnittelijana. Edellytetty kilpailutukseen saapuneissa lisäkysymyksissä, että on esitettävä erilliset henkilöreferenssihankkeet projektipäällikölle ja suunnittelijalle, jos esitetään samaa henkilöä molempiin tehtäviin.

Osa-alue 4:

White Night henkilöreferensseissä tarjotaan kahden henkilön osalta kahta (2) samaa referenssiä sekä projektipäälliköksi että suunnittelijaksi. Kaksi (2) henkilöreferenssiä hyväksytään projektipäälliköksi, mutta hylätään suunnittelijana. Edellytetty kilpailutukseen saapuneissa lisäkysymyksissä, että on esitettävä erilliset henkilöreferenssihankkeet projektipäällikölle ja suunnittelijalle, jos esitetään samaa henkilöä molempiin tehtäviin.

A-insinöörit Civil Oy:n henkilöreferensseistä hylätään kahdelta (2) henkilöltä molemmilta yksi (1) henkilöreferenssi. Henkilöreferenssit eivät vastaa palvelukuvausta.

VALOA Oy:n henkilöreferensseistä hylätään kahdelta (2) henkilöltä molemmilta yksi (1) henkilöreferenssi. Henkilöreferenssit eivät vastaa palvelukuvausta.

Ramboll Finland Oy:n henkilöreferensseistä hylätään kahdelta (2) henkilöltä molemmilta yksi (1) henkilöreferenssi. Henkilöreferenssit eivät vastaa palvelukuvausta.

Sitowise Oy:n henkilöreferensseistä hylätään yhdeltä (1) henkilöltä yksi (1) henkilöreferenssi. Henkilöreferenssi ei vastaa palvelukuvausta.

WSP Heini Myllyojan tarjottava referenssi 1 ei vastaa palvelukuvaus => hyväksytään vain 4 referenssiä.

Tarkemmat perusteet henkilöreferenssien arvioiden osalta on esitetty laatuvertailussa ja konsulttitarjouksien pisteytyksien muistioissa.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonais-taloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- hinta, painoarvo 40 %
- laatu, painoarvo 60 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1, Valaistussuunnittelu, alue- ja rakennussuunnittelu, sähkötekninen suunnittelu:

1. A-Insinöörit Civil Oy
2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2, Liikennevalojen putkitus-, sähkö- ja kaapelointisuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy
2. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 3, Kaupunkitekniikan valokuituverkon yleis- ja toteutussuunnittelu:

1. Nodeon Finland Oy
2. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 4, Valaistussuunnittelun tarveselvitykset ja yleissuunnitelmat:

1. Valoa design rhs Oy
2. WSP Finland Oy
3. WhiteNight Lightning Oy
4. Ramboll Finland Oy

Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Tilaukset tehdään sopimuskaudella noudattaen tarjouspyynnön mukaista prosenttijakaumaa osa-alueittain.

Prosenttijakauma mukailee tarjoajien tarjousten paremmuusjärjestystä tässä puitejärjestelyn perustamista koskevassa tarjouskilpailussa.

Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailupisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailu-pisteiden summa.

Tarjousten perusteella muodostunut prosenttijakauma osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteissä (osa-alueiden vertailutaulukot).

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Hankintayksiköt pyrkivät jakamaan toimeksiannot mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan
viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 milj. euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Presenter information

vs. tekninen johtaja
Sari Hilden

Ask for more info

Mikko Huupponen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 35212

mikko.huupponen@hel.fi

Olli Markkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 39559

olli.markkanen@hel.fi

Timo Karjalainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39552

timo.karjalainen@hel.fi

Marjut Kauppinen, valaistuspäällikkö, puhelin: 09 310 31547

marjut.kauppinen@hel.fi

Attachments

1. Vertailutaulukko osa-alue 1-4
The attachment will not be published on the internet.
2. Laatuvertailu osa-alue 1-4
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.