Katusuunnitelma, Kulosaarensilta, Kulosaari, Mustikkamaa, Sörnäinen
Kulosaarensillan katusuunnitelma, Kulosaari, Sörnäinen (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Kulosaarensilta suunnitelmapiirustus nro 32003/1 (liite 2)
- Itäväylä välillä Kulosaarensilta–Kulosaarentie suunnitelmapiirustus nro 32099/1 (liite 3)
Lisäksi lautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat Kulosaarensillan piirustukset:
- Kulosaarensilta pääpiirustus nro 32003/2 (liite 4)
- Kulosaarensilta leikkauspiirustus nro 32003/3 (liite 5).
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Kulosaarensilta on moottoriajoneuvoliikenteen, pyöräliikenteen ja jalankulun silta Sörnäisten ja Kulosaaren kaupunginosien välillä. Katu jatkuu Itäväylänä kohti Itä-Helsinkiä ja Junatienä lännen suuntaan. Kulosaarensilta ja Itäväylä ovat nykyisiä pääkatuja. Uusittavat silta ja katu tulevat sijaitsemaan likimäärin nykyisillä sijainneillaan.
Nykyinen silta on valmistunut vuonna 1957. Vuonna 2020 sillan kahdessa välituessa havaittiin normaalin kuntotarkastuksen yhteydessä halkeamia. Halkeamien aiheutumista ja syitä selvitettiin mm. viistokaikuluotauksien ja pohjatutkimuksien avulla. Vaurioiden ilmettyä tutkittiin eri korjausvaihtoehtoja. Sillan perustamistavasta johtuu, että perustusten vahvistaminen saattaa aiheuttaa lisää vaurioita, ja sillan uusiminen saattaisi perustusten vahvistamisyrityksistä huolimatta olla pakollista. Tämän takia on päädytty sillan uusimiseen.
Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa oleviin asemakaavoihin 6677, 11780 ja 12227. Suunnittelussa on otettu huomioon liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatima liikennesuunnitelmaluonnos.
Katusuunnitelmassa esitetty ratkaisu mahdollistaa liikenteen jatkumisen kantakaupungin ja Itäväylän ja edelleen Itä-Helsingin välillä. Kadun ja sillan rakenteet mahdollistavat myöhemmin mahdollisesti rakennettavan raitiotien sijoittamisen kadun keskelle.
Alueella ei tämänhetkisten tietojen perusteella esiinny mainittavia luontoarvoja. Jatkosuunnittelussa asiaa tarkastellaan vielä erityisesti lepakoiden osalta. Suunnittelualueen läheisyydessä, tarkemmin sen kaakkoiskulmasta alkaa edelleen kaakkoon suuntautuva Hopeasalmen lepakkoalue, joka on arvoluokaltaan B, tärkeä lepakkokohde.
Sillan rakentamista ja ruoppausta varten haetaan vesilupa, jonka yhteydessä tehdään vesistövaikutusten arviointia.
Suunnitelma
Kulosaarensilta katusuunnitelman piirustus nro 32003/1 (liite 2), Itäväylä välillä Kulosaarensilta–Kulosaarentie katusuunnitelman piirustus nro 32099/1 (liite 3)
Suunnittelualue rajautuu länsipuolella Junatien katettuun osuuteen ja itäpuolella Itäväylän ramppeihin Kulosaaressa. Suunnittelualueeseen kuuluu Kulosaarensilta ja Itäväylä välillä Kulosaarensilta-Kulosaarentie.
Uusi Kulosaarensilta ja Itäväylän rakennettava osuus sijaitsevat likimäärin nykyisellä paikalla. Molemmille kaduille toteutettava periaatepoikkileikkaus on 3+3 kaistainen katu. Ajoratojen molemmin puolin toteutetaan kaksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt sekä jalkakäytävät. Pohjoispuoleinen pyörätie on osa baanaverkkoa. Ajoradan ja pyörätie välissä on 2 m leveä erotuskaista sillan sekä itäväylän molemmilla puolilla. Tämä mahdollistaa lumen auraamisen ajoradalta ja pyörätien suunnasta erotuskaistalle ja edelleen lumen kuormaamisen häiritsemättä pyöräilyä ja jalankulkua liikaa.
Katualueen pohjoisreunalla oleva lasinen 1,2 m korkea melukaide uusitaan. Nähtävillä olon jälkeen suunnitelmapiirustukseen 32003/1 on korjattu melukaiteen oikea nykyinen ja suunniteltu korkeus (1200 mm). Luiskissa oleva kasvillisuus poistetaan rakentamisen yhteydessä kokonaisuudessaan ja korvataan uusilla istutuksilla. Itäväylän eteläpuolisen luiskan yläreunaan istutetaan pareittain istutettuna puurivi. Pensasrivin alapuolelle luiskaan kylvetään niitty. Vesirajan tuntumaan asennetaan louhetta.
Itäväylän pohjoissivulle jalkakäytävän ja metroradan väliselle kapealle vyöhykkeelle istutetaan noin 2 m korkeita pensaita vähentämään tuulisuutta. Sillalle ei tule istutuksia. Uudella sillalla on kymmenen aukkoa ja yhdeksän välitukea. Sillan kansi on osin jännitetty jatkuva betonipalkkisilta ja osin teräksinen liittopalkkisilta.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32003, 32099 (liite 1). Lisäksi sillan pää- ja leikkauspiirustus ovat liitteinä 4 ja 5.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 27.3.−9.4.2024 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu kirjeitse, kaupungin verkkosivuilla sekä sanomalehdessä.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 6.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 2.10.−15.10.2024 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Suunnitelmista jätettiin kahdeksan muistutusta. Muistutukset on käsitelty ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 7 olevasta muistiosta. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannus on yhteensä noin 83 380 000 euroa, 1 918 euroa/m² (alv 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
yhteensä euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 30 %) | |
Kulosaarensilta | 77 990 000 | 5 256 |
Itäväylä | 5 390 000 | 208 |
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 258 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2027 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Kaupunkiympäristölautakunta 03.12.2024 § 673
Presenter information
Ask for more info
Tuomas Lautaniemi, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39463
Jukka Myyryläinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 70068