Hankinta, puitejärjestely, aitatyöt 2023, Rakentamispalveluliikelaitos, Stara

HEL 2022-015469
More recent handlings
This is a motion

Toimitusjohtajan tilannekatsaus

Board of Construction Services (Stara)

Päätösehdotus

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita Staran aitatöiden urakoitsijoiksi ajalle 1.4.2023 -31.3.2024 sekä mahdolliselle optiokaudelle 1.4.2024 - 31.3.2025 edullisimmat soveltuvat tarjoukset antaneet Ratecon Oy:n, Saaga Rakennus Oy:n ja Puomitek Oy:n.

Samalla johtokunta päättää sulkea pois tarjouskilpailusta Hamiland Oy:n ja Teknoinfra Oy:n jäljempänä esitetyin perustein, sillä edellä mainitut tarjoajat eivät täyttäneet tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Puitejärjestelyn enimmäisarvo on 1 200 000 euron (AVL 8 c §).

Johtokunta päättää oikeuttaa Staran osastot tilaamaan aitatöitä tämän puitejärjestelyn perusteella tarpeen mukaan.

Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset ja päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta.

Hankintaan sisältyy optiokausi ajalle 1.4.2024 - 31.3.2025, jonka käyttöönotosta päätetään erikseen. Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Esittelijän perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ja ylläpidon osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja alihankintoja. Aitatöiden urakka on tällainen tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä aliurakointia. Urakkasopimus on Staran kaikkien osastojen käytössä vaikka kaupunkitekniikan rakentamisen ja kunnossapidon osastot ovat urakan pääasiallisia käyttäjiä ja tarjouspyynnön määrätiedot on arvioitu näiden osastojen tarpeiden mukaisesti.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Hankintailmoitus on julkaistu 18.1.2023 tunnuksella HEL 2022-015469 julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMA:ssa ja Tarjouspalvelussa. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 31.1.2023 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelun kautta 9.2.2023 klo 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin määräajan päätyttyä, avauspöytäkirja on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat viisi yritystä:

Hamiland Oy
Puomitek Oy
Ratecon Oy
Saaga Rakennus Oy
Teknoinfra Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Alustavassa tarkastuksessa todettiin, että Hamiland Oy:n ja Teknoinfra Oy:n eivät tarjouksissaan esittämiensä tietojen perusteella täyttäneet soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö pyysi lisäselvitykset Hamiland Oy:ltä sen tilaajavastuuasioiden täyttämisestä ja vakavaraisuudesta, sekä Teknoinfra Oy:ltä sen vakavaraisuudesta. Saadut lisäselvitykset tarkastettiin.

Tarkastuksessa Hamiland Oy:n osalta todettiin että ulkomaisen yrityksen, jolla on suomalainen Y-tunnus, olisi tullut toimittaa tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä yrityksen kotivaltion että Suomen osalta. Hamiland Oy ei toimittanut vaadittuja selvityksiä Suomessa työskentelyyn sovellettavan työehtosopimuksen eikä eläkevakuutuksen osalta. Lisäksi tarjouspyynnössä edellytettiin että tarjoajalla on riittävä vakavaraisuus hankinnan kokoon ja laatuun nähden. Tarjoajan taloudellisen tilanteen oli oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään A+ (tyydyttävä +) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Tarjoaja, jonka luokitus rating-luokituksessa on A, taikka jonka taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa, voidaan sulkea tarjouskilpailusta, jos tarjoaja ei kykene esittämään luotettavaa selvitystä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy tai on ryhtynyt taloudellisen tilanteensa parantamiseksi. Hamiland Oy ei toimittanut vakavaraisuuden toteamiseksi pyydettyä rating alfa -todistusta eikä muutakaan vastaavaa selvitystä jonka perusteella hankintayksikkö olisi voinut arvioida tarjouspyynnössä asetetun vakavaraisuusvaatimuksen täyttymistä.

Teknoinfra Oy toimitti pyydetyt selvitykset, mutta asiakirjoista ei käy ilmi että yrityksen taloudellinen tilanne olisi parantunut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksen mukaiselle tasolle. Hankintayksikkö arvioi saamansa selvityksen perusteella, ettei tarjoajan taloudellisesta tilanteestaan esittämä selvitys ole riittävä osoittamaan, että tarjoaja täyttäisi tarjouspyynnössä tarjoajan taloudelliselle tilanteelle asetetut vaatimukset.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikön tuli sulkea Hamiland Oy ja Teknoinfra Oy pois tarjouskilpailusta.

Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun. Tarjoajilta tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli halvin hinta. Tarjousvertailu on suoritettu soveltuvien tarjoajien osalta tarjouspyynnön mukaisesti.

Kolmen toimittajan yksikköhintaperusteisessa puitesopimuksessa yksikköhintaluettelot ja vertailusummat muodostuvat urakoitsijoiden tarjouksissaan antamien työvaiheiden yksikköhintojen perusteella. Hankinnan enimmäissumma muodostuu voittajan vertailusummasta mahdollinen optiokausi huomioiden. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 465 209,00 euroa yhden vuoden arvioitujen hankintamäärien perusteella (AVL 8 c §). Toteutuvien aitatöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkasti. Staran kaupunkitekniikoiden osastojen aitatyökohteet perustuvat kaupunkiympäristön toimialan puistojen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Työohjelmat elävät, eikä kaikkia rakentamiskohteita tai niiden toteutumisaikaa ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa. Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen. Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella voidaan arvioida, että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo, mahdollinen optiokausi mukaan lukien, tulee olemaan enintään 1 200 000 euroa (AVL 8 c §). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnan, aiempien vuosien keskimääräisten toteutumien sekä mahdollisten lisä- ja muutostöiden ja optiokauden perusteella.

Puitesopimuksessa tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Hankintayksikkö voi harkintansa mukaan järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksia sopimuskauden aikana.

Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä. Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Attachments

1. Avauspöytäkirja
2. Yhteenveto

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.