Hankinta, digitaaliset peruspalvelut 1.1.2023 alkaen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-015487
More recent handlings
Case 4. / 4 §

Digitaalisten peruspalvelujen hankinta DigiHelsinki Oy:ltä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle alkaen 1.1.2023

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hankkia DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja alkaen 1.1.2023.

Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeutti hallintojohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen DigiHelsinki Oy:n kanssa. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %) vuodelle 2023. Vuosille 2023–2026 hankinnan ennakoitu arvo on arviolta 14,4 miljoonaa euroa.

Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta huomauttaa, että DigiHelsinki Oy:n tulee kiinnittää huomiota toimintansa läpinäkyvyyteen ja ennakoitavuuteen mm. hinnoittelun, resursoinnin ja palvelutarjoaman osalta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli ICT-palvelupäällikkö Leevi Kuokkanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Lisätään päätösehdotuksen loppuun uusi kappale:

"Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta huomauttaa, että DigiHelsinki Oy:n tulee kiinnittää huomiota toimintansa läpinäkyvyyteen ja ennakoitavuuteen mm. hinnoittelun, resursoinnin ja palvelutarjoaman osalta."

Kannattaja: Nina Suomalainen

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen yksimielisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hankkia DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja alkaen 1.1.2023.

Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeuttaa vs. hallintojohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävän palvelusopimuksen DigiHelsinki Oy:n kanssa. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 3,6 miljoonaa euroa (alv 0 %) vuodelle 2023. Vuosille 2023–2026 hankinnan ennakoitu arvo on arviolta 14,4 miljoonaa euroa.

Close

Kaupungin talousarviossa 2022 linjattiin, että kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalvelujen tuottamista varten perustetaan inhouse-yhtiö. Yhtiön perustaminen on jatkumoa 2021 toteutetulle toimialojen ja keskushallinnon digitaalisten peruspalvelujen keskittämiselle (digitaalinen perusta).

Kaupunginvaltuusto päätti 1.6.2022 yhtiön perustamisesta. Vuoden 2023 alusta aloittava yhtiö on nimeltään DigiHelsinki Oy.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on hankkinut digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja Helsingin Kaupungin Digitaaliselta Perustalta alkaen 1.1.2021 ja 1.1.2023 alkaen palvelut hankitaan DigiHelsinki Oy:ltä.

Hankittavat palvelut ovat digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja. Palvelut mahdollistavat hallintoverkon (Helsinki1) laitteiden ja palvelujen käytön sekä tuottavat toimialan henkilöstölle seuraavia tietotekniikkapalveluja:

  • Tietokoneiden, puhelinten, tulostinten ja AV-laitteiden it-tuki.
  • Toimistosovellusten ja muiden vakio-ohjelmistojen tekninen tuki.
  • Tietokoneiden, puhelinten ja niiden liittymien, ohjelmistojen ja oheistarvikkeiden hankinta ja toimitus toimialan henkilöstön tekemien tilausten perusteella.
  • Tietoteknisten häiriötilanteiden hoito ja viestiminen.

 

Tehtävä sopimus

Helsingin kaupunki on tehnyt DigiHelsinki Oy:n kanssa puitesopimuksen. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala liittyy puitesopimukseen oheisella liityntäsopimuksella ja tilaa digitaalisia peruspalveluja. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimukseen sisältyvien palvelujen laajuutta voidaan muokata kirjallisesti puitesopimuksessa sovitun muutosprosessin kautta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 11.1.2022, § 3).

Close

This decision was published on 19.01.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. hallintojohtaja
Petteri Huurre

Ask for more info

Leevi Kuokkanen, ICT-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 34376

leevi.kuokkanen@hel.fi