Hankinta, erikoishammasteknikkopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Erikoishammasteknikkopalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä seuraavien tarjoajien tarjoukset erikoishammasteknikkopalvelujen hankinnassa:
Osa-alue 1: Palveluntuottajan tiloissa tapahtuva palveluntuotanto:
- Cedras Oy
- Erikoishammasteknikko Levander
- Hammaslaboratorio Takahammas
- KotiHammas Oy
- Oiva hammas Oy, Vuosaaren / Rastilan toimipiste
- Oiva hammas Oy, Mannerheimintien toimipiste
- ONNI erikoishammasteknikot Oy
Osa-alue 2: Ns. liikkuva palvelu:
- Erikoishammasteknikko Levander
Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on noin 650 000,00 euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Helsingin suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan. Potilas / asiakas valitsee itse palveluntuottajan.
Päätös on kunkin valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes rikosrekisteriotteet ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty ja liittyminen Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani -palveluun on varmistettu. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Erikoishammasteknikkopalvelujen 13.11.2017 alkanut sopimuskausi päättyi 12.11.2022. Palvelua on tuotettu suorahankintana 13.11.2022 alkaen. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt suorahankinnasta päätöksen 18.10.2022 § 112. Suorahankinnan sopimuskausi päättyy 11.6.2023.
Hankinnan kohteena ovat erikoishammasteknikkopalvelut eli erikoishammasteknikon tekemät hammastekniset työt ja niiden korjaukset niiltä osin, kuin erikoishammasteknikon ammattioikeuden sallivat.
Erikoishammasteknikkopalvelut katsotaan Helsingin suun terveydenhuollon järjestämisvastuuseen kuuluvaksi palveluksi. Palveluun ohjattavat potilaat ovat pääosin helsinkiläisiä potilaita / asiakkaita, jotka hakeutuvat hoitoon Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kautta.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle muodolliset vähimmäisvaatimukset.
Hankinnassa oli kaksi osa-aluetta:
Osa-alue 1: Palveluntuottajan tiloissa tapahtuva palveluntuotanto
Osa-alue 2: Ns. liikkuva palvelu, jossa erikoishammasteknikko käy asiakkaan luona esimerkiksi Helsingin kaupungin laitoksissa tai kotihoidossa.
Tarjouksen pystyi jättämään joko molempiin osa-alueisiin tai vain toiseen.
Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoituskanavassa ositteessa www.hankintailmoitukset.fi 6.2.2023 ja korjattu tarjouspyyntö 16.2.2023. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 22.2.2023 mennessä. Hankintaan esitettiin 10 kysymystä ja niihin vastattiin 27.2.2023.
Määräaikaan 15.3.2023 klo 13 mennessä saapui yhdeksän tarjousta. Tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Cedras Oy (Y-tunnus 27246537)
- Erikoishammasteknikko Levander (Y-tunnus 1715490–3)
- Hammaslaboratorio Takahammas (Y-tunnus FI10885439)
- KotiHammas Oy (Y-tunnus 2547260–2)
- Oiva hammas Oy (Y-tunnus FI30126249), Vuosaari-Rastila toimipiste
- Oiva hammas Oy (Y-tunnus FI30126249), Mannerheimintie toimipiste
- Oiva hammas Oy (Y-tunnus FI30126249), Matinkylä toimipiste
- ONNI erikoishammasteknikot Oy (Y-tunnus 09345267)
- Somdent (Y-tunnus 2079389–6)
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjouksiin liittyviä täsmennyksiä pyydettiin kolmelta tarjoajalta. Saatujen ja tarkastettujen täsmennysten jälkeen kaikkien tarjousten todettiin täyttävän tarjoukselle asetetut vaatimukset.
Tarjousten täsmentäminen
Tarjouksen täsmennystä pyydettiin 31.3.2023 KotiHammas Oy:ltä koskien alihankkijoiden Fimean rekisteröintinumeroita. KotiHammas Oy vastasi 4.4.2023 todeten, että Fimean tulkinnan mukaan KotiHammas Oy:n rekisteröinti on riittävä tilanteessa, jossa toiminimellä toimivat alihankkijat tekevät KotiHammas Oy:n töitä.
Oiva hammas Oy:ltä pyydettiin 23.3.2023 täsmennystä koskien palvelun tuottamiseen tarjouksessa ilmoitettuja henkilöitä ja heidän rooliaan Vuosaaren / Rastilan ja Matinkylän toimipisteissä.
Oiva hammas Oy vastasi täsmennyspyyntöön 30.3.2023. Vastauksessaan Oiva hammas Oy totesi, että palvelun tuottamiseen osallistuvat henkilöt ovat itsenäisiä ammatinharjoittajia, jotka toimivat Oiva hammas Oy:n tiloissa käyttäen Oiva hammas Oy:n materiaaleja ja tietojärjestelmiä.
Saatuun täsmennyksen pyydettiin Oiva hammas Oy:ltä vielä 31.3.2023 lisätäsmennystä. Oiva hammas Oy vastasi lisätäsmennyspyyntöön 4.4.2023 ilmoittaen, että Oiva hammas Oy ei käytä hankinnassa alihankkijoita ja tarjouksessa ilmoitetut henkilöt (itsenäiset ammatinharjoittajat) eivät tule osallistumaan palvelun tuottamiseen eli Oiva hammas Oy:n tarjoukseen ei sisälly alihankintaa, kuten Oiva hammas Oy oli tarjouksessaankin ilmoittanut.
Somdentiltä pyydettiin 23.3.2023 täsmennystä ilmoitetun alihankkijan roolista palvelun tuottamisessa.
Somdent vastasi täsmennyspyyntöön 30.3.2023. Vastauksessaan Somdent totesi, että alihankkijan rooli hankinnassa on ns. voimavara-alihankkija ja että alihankkija tekee ainoastaan teknisen työn osuuden.
Hankintayksikkö katsoo, että Somdentin hyväksytyssä täsmennyksessä ei ole kyse tarjouksen kielletyistä parantamisesta. Tarjoaja on ilmoittanut tarjouksessaan alihankkijaa koskevat tiedot. Lisäksi tarjoaja on ilmoittanut alihankkijan Fimean rekisteröintinumeron ja ilmoittanut alihankkijan tekevät kaikki tekniset hammaslaboratoriotyöt. Hankintayksikkö katsoo, että täsmennyspyynnössä on ollut kyseessä lähinnä alihankkijan roolin selkeyttämisestä (alihankkija / voimavara-alihankkija).
Valinnan perusteet ja valinta
Suun terveydenhuollon työryhmä ja hankintapalvelut ovat käsitelleet 4.4.2023 hankintaan saatuja tarjouksia ja niistä tehtyä vertailua.
Valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %.
Vertailuhintoina käytettiin tarjoajan tarjoushintoja siten, että osa-alueen 1 töiden hinnat laskettiin yhteen, jolloin saatiin osa-alueen 1 kokonaisvertailuhinta. Samoin osa-alueen 2 osalta annettujen töiden hinnat laskettiin yhteen, jolloin saatiin osa-alueen 2 kokonaisvertailuhinta.
Osa-alue 1:ssä palveluntuottajiksi valitaan kaikki tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset täyttävät tarjoajat, joiden tarjouksen vertailuhinta on kolmen alimman neljänneksen sisällä.
Osa-alue 2:ssa Palveluntuottajiksi valitaan niin hintajärjestyksessä niin monta tarjoajaa, että tilaajan arvioima tarve (20 kokoproteesityötä vuodessa) täyttyy. Vertailussa ensimmäiseksi sijoittunut erikoishammasteknikko Levander tarjosi 96 kokoproteesityötä / vuosi, joten palveluntuottajia valitaan vain yksi.
Päätöksen liitteestä 1 ilmenevät tarjoajat, valitut tarjoajat sekä kokonaisvertailuhinnat.
Sopimus
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Perussopimuskausi on pituudeltaan 1,5 vuotta (18 kuukautta) ja sen on suunniteltu alkavan 11.6.2023. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 12 kuukauden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää viimeistään kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintavaltuudet
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista 14.2.2023 § 28.
This decision was published on 12.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539