Helsingin lähiliikuntapaikkaohjelma vuosille 2022-2032, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin lähiliikuntapaikkaohjelma 2022-2032
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan osalta Helsingin lähiliikuntapaikkaohjelman vuosille 2022–2032 ohjeellisesti noudatettavaksi liitteen 1 mukaisesti.
Lähiliikuntapaikkojen kunnostusten ja uusinvestointien priorisoinneissa huomioidaan alueiden segregaatiokehitys. Lautakunta painotti, että priorisointi kohdentuu erityisesti niille alueille, joilla segregaatio on voimakasta ja lähiliikuntapaikoilla on kävijämäärien kautta korostunut tarve.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Tero Santaoja. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Jenni Hjelt: Lisätään toiseksi kappaleeksi:
"Lähiliikuntapaikkojen kunnostusten ja uusinvestointien priorisoinneissa huomioidaan alueiden segregaatiokehitys. Lautakunta painottaa, että priorisointi kohdentuu erityisesti niille alueille, joilla segregaatio on voimakasta ja lähiliikuntapaikoilla on kävijämäärien kautta korostunut tarve."
Kannattaja: Mia Haglund
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jenni Hjeltin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 2
Otto Meri, Risto Rautava
Ei-äänet: 10
Mia Haglund, Jenni Hjelt, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Saana Rossi, Anni Sinnemäki, Sameli Sivonen
Tyhjä: 1
Silja Borgarsdottir Sandelin
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Jenni Hjeltin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 10 - 2 (1 tyhjä).
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan osalta Helsingin lähiliikuntapaikkaohjelman vuosille 2022–2032 ohjeellisesti noudatettavaksi liitteen 1 mukaisesti.
Helsingin kaupungin lähiliikuntapaikkaohjelman tavoitteena on Helsingin kaupungin lähiliikunnan palvelutason linjaaminen ja ohjelmointi. Tarkoituksena on kehittää tasapuolisesti helsinkiläisiä palveleva, riittävä ja monipuolinen lähiliikuntaverkosto. Ohjelmassa on määritetty verkoston mitoituksen kriteerit ja ohjelmoitu lähiliikuntapaikkojen kehittämistarpeet seuraavalle kymmenvuotiskaudelle. Samalla on huomioitu investointien lisäksi kohteiden ylläpidon resurssit. Ohjelmassa korostuu huonokuntoisten kohteiden kunnostus, verkoston aukkopaikkojen täydentäminen ja verkoston tasapuolisuutta edistävät toimenpiteet. Työ on tähdännyt myös eri hallintokuntien välisen yhteistyön kehittämiseen ja esteettömyyden kriteerien määrittelyyn. Lähiliikuntapaikkojen sijoittelussa tullaan jatkossa ottamaan aiempaa enemmän huomioon myös kouluverkosto ja koulunpihojen tarjoamat mahdollisuudet lähiliikuntapaikkaverkoston täydentämisessä.
Helsingissä lähiliikuntapaikalla tarkoitetaan ulkotiloissa olevia kunnallisia, kaikille käyttäjille avoimia laajoja lähiliikunta-alueita ja ulkokuntoilupaikkoja (Lähiliikuntapakki 2011). Lähiliikunnan käsite on laaja ja työn aikana on täsmennetty lähiliikunnan määritelmiä ja luotu kokonaiskuva lähiliikuntapaikkojen määrästä, laadusta ja saavutettavuudesta. Yksi keskeinen määrittävä asia on tarjonnan maksuttomuus ja avoimuus. Matalan kynnyksen paikat kytkeytyvät arjen kulkureitteihin ja sopivat ympäristöönsä ja kaupunkikuvaan. Uusia paikkoja on tarkoitus rakentaa sinne, missä ihmisvirrat ovat suuria.
Lähiliikunta- ja ulkokuntoilupaikat ovat Helsingissä useiden toimialojen vastuulla ja niitä rakennuttavat ja ylläpitävät useat eri tahot. Kaupunkiympäristön toimialan vastuulla ovat puistoissa ja yleisillä alueilla sijaitsevat kuntoilupaikat. Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala vastaa taas liikuntapuistoissa, uimarannoilla, maauimaloissa ja ulkoilureittien varrella sijaitsevisa lähiliikunta- ja ulkokuntoilupaikoista. Työssä esitetyt kartat ulkoliikunta – ja kuntoilupaikkojen sijainneista eivät ole aukottomia, vaan osasta alueita puuttuu olemassa olevia kuntoilupaikkoja. Sijaintitiedot tullaan korjaamaan kaupungin tietojärjestelmiin. Lähiliikuntapaikkaohjelma on laadittu syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana työryhmässä, jonka muodostivat kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelujen, kaupunkiympäristön kaupunkitila- ja maisemasuunnittelun sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan edustajat. Tähän työhön ei ole sisältynyt asukasvuorovaikutusta.
Lähiliikuntapaikkaohjelma vastaa sekä kaupunkistrategian tavoitteisiin että koronaepidemian myötä Helsingin kaupungin tarjoamien lähiliikunta- ja luontopalvelujen kasvaneen käytön vaatimuksiin. Strategian mukaisesti Helsinki haluaa kohentaa liikkuvan elämän edellytyksiä ja edistää matalan kynnyksen liikkumisen mahdollistavia palveluja kuten ulkokuntosaleja. Koronan myötä on korostunut tarve saada nuoret takaisin harrastusten pariin. Lisäksi lähiliikuntapaikat osaltaan vähentävät alueiden eriytymistä, lisäävät viihtyisyyttä ja ovat kohtaamispaikkoja eri ikäisille ja taustaisille helsinkiläisille.
Ulkokuntoilupaikoista kerätään säännöllisesti käyttäjäpalautetta ja kahdessa ulkokuntoilupaikassa tehdään ajantasaista, laitekohtaista käytön seurantaa. Osa lähiliikuntapaikoista ja ulkokuntoilupaikoista täyttää esteettömyyden erityistason vaatimukset ja osa niistä on kohdistettu erityisesti senioreille.
Ulkokuntoilulaitteiden kehitys on ollut viime vuosina huomattavaa ja Helsingin kaupunki on toiminut kehityksessä edelläkävijänä.
This decision was published on 13.02.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Tero Santaoja, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37155