Kustannusten korvaaminen, pilaantuneen maaperän kunnostus, tontti 8193/1, Katajanokanlaituri 4, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma

HEL 2023-001039
More recent handlings
§ 66

Puupaaluista aiheutuvien kustannusten korvaaminen Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle tontilla 8193/1, Katajanokanlaituri 4

Tonttipäällikkö

Päätös

Tonttipäällikkö päätti korvata Katajanokalla sijaitsevan tontin 8193/1 puretun rakennuksen puupaalujen poistosta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset yhteensä 608 984 euroa (kuusisataakahdeksantuhattayhdeksänsataakahdeksankymmentäneljä euroa) Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle (Y-tunnus 0533297-9) Työ laskutetaan toteutuneiden kustannusten perusteella.

Päätöksen perustelut

Kaupunki on myynyt 7.12.2021 allekirjoitetulla kauppakirjalla tontin 8193/1 Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle, joka on sovitusti purkanut kaupungin toimesta alueella sijainneen kaupungin omistaman rakennuksen kellareineen. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit
-palvelu korvaa Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle jo puretun rakennuksen puupaalujen poistosta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset. Toimenpiteistä ja yksikköhinnoista on sovittu ennen niiden toteuttamista. Kustannukset ovat toteutuneiden töiden mukaisesti yhteensä 608 984 euroa (alv 0 %).

Alueen vakavuuden säilyttämiseksi, maaperässä sijanneiden puretun rakennuksen puupaalujen poisto on voitu tehdä vasta tontin maarakennustöiden yhteydessä. Tällöin rikkoutuneet puupaalut ovat sekoittuneet heikkolaatuiseen koheesiomaa-ainekseen, nostaen näin poistetun maan vastaanottokustannuksia. Puujätteen erottaminen koheesiomaa-aineksesta ei ole ollut mahdollista. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu korvaa puupaaluista uudisrakentamisen vaatimassa laajuudessa aiheutuneet ylimääräset kustannukset.

Projektin numero: 2814E01704, verkko: 6704263, vaihe: 5740

Kaupunkiympäristölautakunta on 15.5.2018 (244 §) päättänyt siirtää hallintosäännön 10 luvun 1 § 3 momentin 1 kohdan toimivaltaansa päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta kaupunkiympäristötoimialan palveluiden päälliköille siten, että palvelun päällikkö päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

This decision was published on 08.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Johanna Hytönen, vs. johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 36414

johanna.hytonen@hel.fi

Decisionmaker

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Attachments

1. Kustannuslaskelma
2. Laskutusohje

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.