Tutkimuslupa, Palautetietoinen työskentely osana Toivo-yksikön asiakasprosesseja

HEL 2023-001335
More recent handlings
§ 20

Tutkimuslupa AMK-opinnäytetyölle ” Palautetietoinen työskentely osana Toivo-yksikön asiakasprosesseja. FIT-mittarin käyttöönotto ja hyödynnettävyys ohjaajien näkökulmasta.”

Lastensuojelun johtaja

Päätös

Vs. lastensuojelun johtaja myönsi tutkimusluvan ********** AMK-opinnäytetyölle ”Palautetietoinen työskentely osana Toivo-yksikön asiakasprosesseja. FIT-mittarin käyttöönotto ja hyödynnettävyys ohjaajien näkökulmasta.” Yhteyshenkilönä toimii johtava ohjaaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2023 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja analysoida FIT-mittarin käyttöönottoa ja sen hyödynnettävyyttä sekä tuottaa tietoa jatkokehittämisen tarpeista ja mahdollisuuksista ohjaajien asiakastyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston alaisuudessa toimivassa Toivo-yksikössä. Aineisto kerätään yksilö- ja ryhmähaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistuu Toivo-yksikön työntekijöitä. Opinnäytetyön tehtävänä on etsiä vastauksia FIT-mittarin tähänastisesta käytöstä Toivo-yksikön ohjaajien työssä. Tutkimuskysymykset ovat: 1) millaisen prosessin kautta FIT-mittari on otettu ohjaajien käyttöön? 2) miten ohjaajat ovat käyttäneet FIT-mittaria omissa asiakasprosesseissaan? 3) miten ohjaajat arvioivat FIT-mittarin hyödynnettävyyttä omassa työssään? Aineisto koostuu FIT-mittarin käyttöönottoprosessiin ja itse mittariin liittyvistä kirjallisista materiaaleista, Toivo-palvelun esihenkilön haastattelusta sekä ohjaajien ryhmähaastatteluista. Materiaali analysoidaan SWOT-analyysia hyödyntäen. Pääaineistonkeruu tapahtuu Toivo-palvelun ohjaajia haastattelemalla. Ryhmähaastattelujen määrällinen oletus tulee olemaan kahdesta kolmeen haastattelua.

Tutkimus toteutetaan anonyymisti, osallistuminen on vapaaehtoista ja vastaamisen voi keskeyttää missä tahansa vaiheessa. Kaikki henkilö- ja tunnistetiedot poistetaan litterointi- ja analysointivaiheessa. Tutkimusaineisto tuhotaan kuukausi sen jälkeen, kun opinnäytetyö on valmistunut.

Lastensuojelupalvelujen päällikkö puoltaa tutkimuslupaa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 14 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää lastensuojelun johtaja (lastensuojeluun kohdistuvat tutkimusluvat).

This decision was published on 21.02.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ida Nikula, kehittämiskonsultti, puhelin: 050 5489063

ida.nikula@hel.fi

Decisionmaker

Riitta Vartio
vs. lastensuojelun johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.