Hanke, lumenhallinnan kehittäminen, kaupunkiympäristön toimiala
Lumenhallinnan kehittämisen hankekokonaisuus
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Tero Koppinen ja projektinjohtaja Erkki Sarvi. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Daniel Sazonovin ehdotuksesta.
Kaupunginhallitus hyväksyy lumenhallinnan kehittämisen hankekokonaisuuden vuosille 2023–2033 ohjeellisena noudatettavaksi ja kehottaa kaupunkiympäristön toimialaa ryhtymään hankekokonaisuuden toteuttamiseen. Toimialan tulee ottaa hankekokonaisuuden toteuttaminen huomioon vuosittain toimintasuunnitelman ja talousarvioehdotuksen valmistelussa.
Lumen hallinnan hankekokonaisuus
Hankekokonaisuuden muodostavat vuosille 2023–2033 ajoittuvat seuraavat viisi hanketta:
- Lumen maavastaanoton lisääminen,
- Lumen sulatuspaikkojen toteuttaminen,
- Lumen lähivarastoinnin mahdollistaminen,
- Lumen merivastaanoton periaatteet,
- Lumen innovatiiviset markkinat.
Tavoitteet ja vaikutukset
Hankekokonaisuudella vastataan lumenhallinnan nykytilan tarpeisiin ja ratkaistaan lisäksi tunnistettuja tulevaisuuden tarpeisiin liittyviä ongelmia.
Hankekokonaisuudella tavoitellaan merkittävää lumenvastaanottokapasiteetin nostamista, talvihoidon parantamista ja kustannusten hillitsemistä. Lumenvastaanottokapasiteetin nostamiseksi on vuoteen 2033 mennessä seuraavat tavoitteet:
- Lumen maalle läjittämisen vastaanottopaikkoja on käytettävissä yhteensä 9 kappaletta,
- Lumen sulattamiseen ja puhdistamiseen tarkoitettuja vastaanottopaikkoja on käytettävissä yhteensä 21 kappaletta,
- Lumen lähivarastointia varten on varattu kaupunkitilaa ajokaistoilta, pysäköintipaikoilta, aukioilta ja puistoista,
- Lumen merivastaanoton varajärjestelyn käyttöperiaatteet on määritetty olosuhteille, jossa nykyiset ja tulevat merivastaanoton korvaavat ratkaisut eivät riitä lumenhallinnan tarpeille,
- Uutta liiketoimintaa on muodostunut lumen hallintaan ja lumen hyödyntämiseen liittyen.
Lumenvastaanottopaikoissa on estettävä haitta-aineiden ja mikromuovien päätyminen ympäristöön erityisesti arvokkaiden luontoalueiden läheisyydessä. Herttoniemen lumenvastaanottopaikan ympäristönsuojelutarpeiden selvittämisen jälkeen on ryhdyttävä pikaisiin toimiin haittavaikutusten lieventämiseksi, jotta Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle tai lähiympäristöön ei päädy haitta-aineita ja roskaa lumen varastoinnista.
Hankekokonaisuus turvaa kaupungin toimivuutta talvisin sekä edistää kaupunkistrategian tavoitteita.
Hankekokonaisuuden lisäksi on käynnissä erillinen "Talvihoidon laadun parantamisen toimenpideohjelma vuosille 2022–2032".
Tausta ja tarve
Käsittelyhistoriasta
Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli lumenhallinnan ratkaisuvaihtoehtoja 21.6.2022 § 397 ja merkitsi tiedoksi lumenhallinnan vaihtoehtojen valmistelutilanteen ja kävi lähetekeskustelun jatkovalmistelua koskien. Hankekokonaisuutta esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 10.1.2023. Lautakunta katsoi, että hankekokonaisuus on tarpeen viedä kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Lumenhallinnan kehittämistarve
Helsingin maankäytön tiivistyessä jää kaupunkirakenteeseen aiempaa vähemmän lumitilaa ja pois kuljetettavan lumen määrä kasvaa.
Lumelle ei ole enää riittävästi tilaa katutilassa, lumenvastaanottopaikkoja otetaan muuhun käyttöön ja vastaanottopaikkoihin kohdistuu käyttörajoituksia. Lumen poisto tapahtuu usein yöaikaan, koska liikennehaitat ovat tällöin vähäisimmät ja työ on sujuvinta. Aiheutuvaa meluhaittaa pyritään vähentämään rajoittamalla vastaanottopaikkojen aukioloa. Aukioloaikojen rajoittaminen on johtanut lumen kuljettamiseen pidempään avoinna oleville vastaanottopaikoille ja tämä on pidentänyt lumen kuljetusmatkoja.
Lumenvastaanottopaikkoja on aiempaa vähemmän ja kuljetusmatkat pidentyneet. Kuljetuksesta aiheutuvat päästöt ja melu ovat lisääntyneet. Lumenvastaanottopaikkojen tilatarpeista on tarkempaa tietoa selvityksessä, joka on liitteenä 1.
Lumen merivastaanotosta luovuttaessa on kehitettävä korvaavia ratkaisuja sekä periaatteet, joilla turvataan kaupungin toimintakyky poikkeuksellisen runsaslumisissa olosuhteissa.
Lumenhallintaa vaikeuttaa lisäksi talvien lumisuuden ennakoimattomuus ja ilmastonmuutoksen myötä ääri-ilmiöiden lisääntyminen.
Lainsäädäntö
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (Kunnossapitolaki, 669/1978) mukaan kadun kunnossapito kuuluu pääasiassa kunnalle. Kunnossapitolain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito ja sen vierelle kertyneiden lumivallien poistaminen kuuluu tontinomistajille. Kunta voi kuitenkin ottaa nämä velvoitteet hoitaakseen. Helsingissä ainoastaan keskustan alueella nämä velvoitteet on jätetty tontinomistajille. Hankekokonaisuudella varmistetaan edellytykset kunnossapitolain mukaisten velvoitteiden hoitamiselle.
Lumenhallinnan nykytila
Vuosittaiset lumimäärät vaihtelevat. Pitkäaikaisen seurannan perusteella on määritetty lumimäärille kolme erilaista talvea.
- Normaalina talvena pidetään talvea, jolloin Helsingin lumenvastaanottopaikoille otetaan vastaan noin 50 000 lumikuormallista, eli noin 875 000m3 lunta. Tällaisia talvia toistuu keskimäärin noin kahden vuoden välein.
- Keskimääräistä runsaslumisempana talvena pidetään talvea, jolloin Helsingin lumenvastaanottopaikoille vastaanotetaan noin 125 000 lumikuormallista, eli noin 2 187 500m3 lunta. Tällaisia talvia toistuu keskimäärin noin viiden vuoden välein.
- Runsaslumisena talvena pidetään talvea, jolloin Helsingin lumenvastaanottopaikoille vastaanotetaan noin 265 000 lumikuormallista, eli noin 4 637 500m3 lunta. Tällaisia talvia toistuu keskimäärin noin kymmenen vuoden välein.
Helsingin kaupungin Ilmatieteenlaitoksella teettämän selvityksen mukaan (liite 2), Helsingissä sataa lunta tulevaisuudessakin. Keskimääräinen maksimilumensyvyys pienenee vuosisadan puoliväliin mennessä n. 28–38 % ja vuosisadan loppupuolelle mennessä n. 34–52 % kasvihuonekaasujen kasvua kuvaavasta skenaariosta riippuen. Lumiset talvet ovat mahdollisia tulevaisuudessa mutta niitä esiintyy harvemmin. Runsaslumiset talvet ovat mahdollisia vielä vuosisadan lopullakin. Selvityksen lisäksi on meteorologisesti muodostunut yleinen käsitys, että talvet tulevat olemaan lyhempiä, mutta lunta tulee kerralla enemmän. Hankekokonaisuudessa tavoiteltava lumenhallintakapasiteetti on arvioitu edellä mainitun mukaiseksi.
Runsaslumiset talvet ovat aiheuttaneet Helsingille useiden miljoonien eurojen lisäkustannuksia ja kaupungin toimivuuteen liittyen useita viikkoja kestäneitä liikenneverkon käytettävyyden, turvallisuuden ja viihtyisyyden ongelmia. Lumenvastaanottokapasiteetti ei ole riittävää runsaiden lumisateiden aikaan.
Tällä hetkellä lumi kuljetetaan katutilasta lumisateiden jälkeen yhdeksälle lumen vastaanottopaikalle, joista kuusi on maalla sijaitsevia läjityspaikkoja, kaksi sulatuslaitosta sekä yksi merivastaanottopaikka. Lumen vastaanottopaikat pystyvät teoreettisesti ottamaan vastaan noin 200 000 lumikuormaa lunta. Lunta kuljetetaan keskimäärin neljän kilometrin yhdensuuntainen matka lumenvastaanottopaikalle. Pisimmät kuljetusmatkat ovat yli kymmenen kilometriä vastaanottopaikkojen yöaikaisten aukioloaikojen rajoitusten johdosta.
Lumenvastaanottopaikoista on jouduttu luopumaan maankäytön tiivistyessä ja joudutaan myös jatkossa, kun paine muuhun maankäyttöön kasvaa. Neljäkymmenen tarkasteluvuoden aikana Helsingissä on ollut seitsemäntoista eri vastaanottopaikkaa ympäri kaupunkia, vuonna 1998 Helsingissä oli kolmetoista vastaanottopaikkaa ja vuonna 2023 lumenvastaanottopaikkoja on yhdeksän.
Vuoteen 2033 mennessä lumenvastaanottopaikkoja tulee olemaan vain viisi ja myöhemmin poistuu vielä yksi maankäytön tiivistymisen myötä. Vuoteen 2033 mennessä poistuvia lumen vastaanottopaikkoja ovat Kyläsaaren sulatuslaitos, Oulunkylän maaläjityspaikka, Malmin maaläjityspaikka ja Hernesaaren merivastaanottopaikka. Lisäksi Viikin sulatuslaitoksesta jouduttaneen luopumaan viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Lumenhallintakyvyn merkittävä heikkeneminen tarkoittaisi sitä, että Helsinki ei selviä alueellensa sataneesta lumesta vaan sen toiminta lamautuu, liikenneväylien sekä kiinteistöjen tonttialueiden täyttyessä lumesta.
Tavoitteet ja vaikutukset
Lumenhallinnan tavoitetila
Tavoitetila vuonna 2033:
- kaupunkitila on toimiva, käytettävissä, turvallinen, viihtyisä ja siisti,
- lumenhallinta on tehokasta ja sen käsittelyverkosto tiheä sekä aiheuttaa vähemmän päästöjä jakustannuksia kuin vuonna 2022,
- lumenhallintakeinot palvelevat riittävästi kaupunkia kaikissa talviolosuhteissa ja merivastaanottoa tarvitaan poikkeuksellisen runsaslumisina talvina vain myöhemmin tarkemmin määriteltyjen kriteerien täyttyessä,
- liikenne on sujuvaa ja turvallista nopeasti lumisateiden jälkeen,
- lumenhallinnan alueet ovat monipuolisessa käytössä ja ratkaisut tukevat kiertotaloutta,
- lumenhallinnan tilatarpeet ja aluetarpeet suunnitellaan osana maankäyttöä ja teknisen huollon verkostoa.
Toimenpiteet ja aikataulu
Hankekokonaisuus koostuu viidestä hankkeesta, jotka sisältävät erilaisia toimenpiteitä ja etenevät omassa aikataulussa, kuitenkin toisiinsa kytkettynä kokonaisuutena.
Hankekokonaisuuden toimenpiteillä tavoitellaan seuraavaa:
1. Lumen maavastaanoton lisääminen:
- 2023: 6 kpl, yhteensä 90 000 kuorman kapasiteetti
- 2033: 9 kpl, yhteensä 120 000 kuorman kapasiteetti
- Kustannusarvio: 30 miljoonaa euroa.
2. Lumen sulatuspaikkojen toteuttaminen:
- 2023: 2 kpl poistuvia laitoksia, yhteensä alle 35 000 kuorman kapasiteetti
- 2033: 21 kpl pieniä kohteita, yhteensä yli 35 000 kuorman kapasiteetti
- Kustannusarvio: 50 miljoonaa euroa.
3. Lumen lähivarastoinnin mahdollistaminen:
- 2023: 0 paikkaa, 0 kuorman kapasiteetti
- 2033: 2 000 paikkaa, 2 000 kuorman kapasiteetti sekä muuta kaupunkitilaa
- Kustannusarvio: 5 miljoonaa euroa.
4. Lumen merivastaanoton periaatteet:
- 2023: maksimissaan 60 000 kuorman kapasiteetti joka talvena
- 2033: vain runsaslumisena talvena käytössä
- Kustannusarvio: 5 miljoonaa euroa.
5. Lumen innovatiiviset markkinat:
- 2023: ei yksityistä vastaanottoa, ei hyötykäyttöä, ei erityistä liiketoimintaa
- 2033: yksityistä vastaanottoa, hyötykäyttöä ja uutta liiketoimintaa
- Kustannusarvio: 5 miljoonaa euroa, jossa ei ole huomioitu mahdollisia tuottoja
Hankekokonaisuuden lisäksi budjettivaikutuksia aiheuttaa käynnissä oleva Talvihoidon laadun parantamisen toimenpideohjelma vuosille 2022–2032, jossa ei ole huomioitu tämän hankekokonaisuuden budjettivaikutuksia.
Rahoitus
Hankekokonaisuutta edistetään kulloinkin käytössä olevien talousarvion investointimäärärahojen mahdollistamissa puitteissa. Lumenhallinnan kehittämisen hankekokonaisuus on huomioitu kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2024 talousarvioehdotuksessa talousarviokohdassa 8 03 01 03 Muut investoinnit. Hankekokonaisuuden toteuttamiseksi on lautakunnan ehdotukseen sisällytetty vuodelle 2024 yhteensä 3 miljoonan euron ja vuosille 2025–2033 vuosittainen 10 miljoonan euron määrärahavaraus.
Hanke 1. Lumen maavastaanoton lisääminen
Nykytila
Helsingillä on kuusi lumen maalle läjityksen vastaanottopaikkaa, joiden vastaanottokapasiteetti on yhteensä alle 90 000 lumikuormaa talvea kohden. Paikoille on pitkät kuljetusmatkat, yöaikaan yli 10 kilometriä. Paikat eivät ole avoinna ympäri vuorokauden. Kaksi vastaanottopaikkaa on poistumassa maankäytön muutosten seurauksena tulevan vuosikymmenen aikana. Tuusulan väylän kaupunkibulevardin rakentuessa poistuu Oulunkylän vastaanottopaikka ja Malmin lentokentän alueen rakentuessa poistuu Malmin vastaanottopaikka. Jäljelle jäävät neljä lumen maavastaanottopaikkaa eivät tule riittämään Helsingin lumenhallinnan tarpeisiin.
Tavoitetila
Helsingillä on yhdeksän lumen maaläjityksen vastaanottopaikkaa kattavasti kaupungin alueella, jotka kykenevät ottamaan vastaan yhteensä yli 120 000 lumikuormaa talvea kohden. Paikat palvelevat erityisesti Helsingin esikaupunkialueita, joille ohjataan lumia vain kunkin vastaanottopaikan läheisyydessä olevista kaupunginosista. Paikat ovat auki tarpeen mukaisesti.
Hanke 2. Lumen sulatuspaikkojen toteuttaminen
Nykytila
Helsingissä on kaksi isoa sulatuslaitosta, Kyläsaaren ja Viikin lumenvastaanottopaikoilla. Sulatuslaitokset kykenevät ottamaan vastaan yhteensä alle 35 000 kuormaa talvea kohden. Viikin laitos on ollut yksi kaupungin tärkeimmistä vastaanottopaikoista toimintavarmuutensa vuoksi. Molemmat kohteet ovat sijainniltaan keskeisissä paikoissa. Sulatettu lumi suodatetaan ja hulevesi kulkeutuu Katajaluodon purkuputken kautta mereen. Molemmista paikoista joudutaan luopumaan täydennysrakentamisen edetessä Kyläsaaressa 2030-luvulla ja Viikissä 2040-luvulla.
Tavoitetila
Helsingissä on vähintään 21 pienehköä lumensulatuspaikkaa käsittävä hajautettu lumen sulatus- ja puhdistuspaikkaverkosto, joka kykenee vastaanottamaan yhteensä yli 35 000 kuormaa talvea kohden. Lumensulatuspaikat palvelevat paikallisesti kaupunginosia, etenkin kantakaupungin alueella, lyhentäen kuljetusmatkat kantakaupungissa alle kilometriin. Lumensulatuspaikoissa on huomioitu mm. siisteys ja viihtyvyys sekä kohteiden ympärivuotisen ja erityisesti myös kesäaikaisen yhteiskäytön monipuoliset mahdollisuudet.
Hanke 3. Lumen lähivarastoinnin mahdollistaminen
Nykytila
Helsingissä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kadunvarsipysäköintipaikkoja väliaikaiseen lumen kasaamiseen, josta lumet kuljetetaan pois mahdollisimman pian talven aikana. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 21.3.2023 § 166, että kesäajaksi mikroliikkumiselle jatkossa varattavat pysäköintipaikat käytetään talviaikana lumen hallintaan.
Lumen jättämisestä kadulle sulamaan on asiantuntija-arviona todettu aiheutuvan mahdollisia pöly-, roskaisuus- ja sulamisvesihaittoja, joiden hallintakeinoja on kehitettävä tai varattavia paikkoja käytettävä vain lumen välivarastointiin. Kadunvarsille pysäköityjen ajoneuvojen on puolestaan todettu hankaloittavan talvihoitotöitä yleisesti.
Pysäköintipaikkojen varaamisesta muuhun kuin pysäköintikäyttöön on todettu aiheutuvan jonkin verran tulon menetyksiä kaupungille riippuen talven pituudesta. Vuonna 2022 vyöhykepysäköinnin tulot olivat 17,8 Me (alv 0 %) ja tunnuksista saatavat tulot 7,0 Me (alv. 0 %). Maksullisia pysäköintipaikkoja on noin 24 200, joiden pysäköintitulo paikkaa kohden on noin 1 025 euroa vuodessa, eli noin 85 euroa kuukaudessa. Kantakaupungin asukaspysäköintipaikokojen tunnuksen hinta puolestaan on 60 euroa kuukaudessa. Yhdelle pysäköintipaikalle mahtuu arvioilta noin yksi lumikuorma ja yhden lumikuorman poiskuljettamisesta maksetaan noin 120 euroa kuormalta.
Tavoitetila
Helsingin kantakaupungissa on saatu käyttöön vähintään 2 000 kadunvarsipysäköintipaikkaa lumen talviaikaiseen muutaman kuukauden kestoiseen lähivarastointiin, josta lunta ei kuljeteta lainkaan pois, vaan sen annetaan sulaa paikallaan. Lähivarastointikäyttöön otetut pysäköintipaikat ovat noin neljätoista prosenttia (14 %) yhteensä noin 14 000:sta yleisillä alueilla käytössä olevasta kantakaupungin niemen alueen pysäköintipaikasta. Tällä on kyetty jättämään kuljettamatta yli 2 000 lumikuormaa tai välivarastoimaan lunta poiskuljetusta varten selkeästi lumelle varatuille paikoille. Talviajaksi lumen varastointiin käyttöön otettavien pysäköintipaikkojen osalta autojen pysäköinti on ohjattu vapaille pysäköintilaitospaikoille, joita kantakaupungissa on pääasiassa hyvin saatavilla.
Lisäksi lumen talviaikaiseen lähivarastointikäyttöön on otettu ajokaistoja, aukioita ynnä muuta soveltuvaa kaupunkitilaa. Lumen lähivarastointikäyttöön otettu kaupunkitila on varattu tarpeen mukaan jopa monivuotisilla talviaikaisilla aluevaraussopimuksilla.
Sulamisen mahdollisten haittojen hallintaan on kehitetty riittävät torjuntamenetelmät, jotka on asennettu lumelle varattuun katutilaan kaupunkikuvaan soveltuvasti.
Hanke 4. Lumen merivastaanoton periaatteet
Nykytila
Helsingissä hyödynnetään meriveden lämpöä lumensulatuksessa Hernesaaren asemakaavaan varatulla lumenvastaanottopaikalla. Vuosaaressa on asemakaavassa osoitettu lumen merivastaanottopaikka, jota ei ole toistaiseksi hyödynnetty. Vuosina 2019–2023 on hyödynnetty innovatiivisia keinoja ehkäisemään lumen seassa olevien roskien kulkeutuminen vastaanottopaikan laiturin edustalta merelle ja rannoille. Hernesaaren lumenvastaanottopaikka kykenee parhaimmillaan ottamaan vastaan jopa 60 000 kuormaa lunta talvea kohden, kuitenkin tyypillisimmin mereen on kaadettu noin 12 000 kuormaa lunta talvea kohden. Lumen merivastaanottoa on tapahtunut joka talvi. Lumen merivastaanottopaikan aukioloa on ryhdytty rajoittamaan yöaikaisesti. Hernesaareen on valmisteilla uusi asemakaava.
Lumen merivastaanottoa on vähennetty Helsingissä 2000-luvun alussa merkittävästi, vähentäen lumen merivastaanottopaikkoja seitsemästä (7) yhteen (1) vastaanottopaikkaan. Helsingin tahtotila on luopua viimeisestäkin lumen merivastaanottopaikasta.
Tavoitetila
Helsingissä lumen merivastaanottoa käytetään runsaslumisina talvina varajärjestelynä erikseen sovituin periaattein. Varajärjestelyn käyttöperiaatteet on luotu selkeiksi ja läpinäkyviksi. Lumen roskaisuuden haitat ovat hallinnassa. Lumen merivastaanoton varajärjestelyä tarvitaan, runsaslumisina talvina tai runsaslumisten perättäisten päivien jälkeen, jolloin muut järjestelyt eivät riitä turvaamaan Helsingin toimintakyvyn ylläpitämistä.
5. Lumen innovatiiviset markkinat
Nykytila
Helsingissä on saatu aikaan uusia lumenhallintamahdollisuuksia innovaatiokumppanuuksien kautta. Hyvänä esimerkkinä on lumen sulatus- ja puhdistuslaitteiden kehitysyhteistyö markkinatoimijoiden kanssa. Helsingin lumenvastaanottopaikoille tuotua lunta ei hyödynnetä, ellei yksittäisiä kokeiluja lumen hyötykäytölle oteta huomioon.
Tavoitetila
Lumenhallintaa helpottaa kaupungin ja yksityisten toimijoiden yhdessä luomat kaupalliset markkinat, jossa yksityiset markkinat ottavat lunta vastaan ja joissain tapauksessa hyödyntävät lunta ja lumenhallinnan alueita uusiin käyttötarkoituksiin. Helsinki on vauhdittanut lumen- ja hulevedenkäsittelyteknologian kehittymistä palvelemaan paremmin lumenhallinnan monipuolisia tarpeita ympäristönsuojelu ja ilmaston muutokseen sopeutuminen huomioiden.
Hankkeiden vaiheistus
Hankkeiden vaiheistus noudattaa pääasiassa yleistä hankkeiden vaiheistusta: esi- ja tarveselvitys - yleissuunnittelu - hankesuunnittelu - kaavoitusmuutokset - toteutussuunnittelu - toteutus - käyttöönotto - käyttö. Hankkeiden toteutus ja tulokset syntyvät kymmenen vuoden aikana vaiheistetusti.
Vuorovaikutus
Uusia vastaanottopaikkoja suunnitellaan yhdessä asukkaiden ja kaupungin eri toimialojen kanssa.
Toteutus ja seuranta
Hankekokonaisuutta ohjaa ja seuraa toimialajohtajan johtama ohjausryhmä. Hankekokonaisuuden toteutuksesta vastaa kaupunkiympäristön toimiala, josta on nimetty projektipäällikkö johtamaan hankekokonaisuutta.
Hankkeiden toteutuksen johtaminen, seuranta sekä resursointi suunnitellaan erikseen sekä hanke-, että kohdekohtaisesti.
Kaupunkiympäristölautakunta 30.05.2023 § 305
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle lumenhallinnan kehittämisen hankekokonaisuutta hyväksyttäväksi ja kehotti kaupunkiympäristön toimialaa ryhtymään hankekokonaisuuden toteuttamiseen. Toimialan tulee ottaa hankekokonaisuuden toteuttaminen huomioon vuosittain toimintasuunnitelman ja talousavioehdotuksen valmistelussa.
Lumenhallinnan kehittämisen hankekokonaisuus
Hankekokonaisuudella vastataan lumenhallinnan nykytilan tarpeisiin sekä ratkaistaan lisäksi tunnistettuja tulevaisuuden tarpeisiin liittyviä ongelmia.
Hankekokonaisuuden muodostavat vuosille 2023 - 2033 ajoittuvat seuraavat viisi hanketta:
- Lumen maavastaanoton lisääminen
- Lumen sulatuspaikkojen toteuttaminen
- Lumen lähivarastoinnin mahdollistaminen
- Lumen merivastaanoton periaatteet
- Lumen innovatiiviset markkinat
Hankekokonaisuuden tavoitteet ja vaikutukset
Hankekokonaisuudella tavoitellaan merkittävää lumenvastaanottokapasiteetin nostamista, ja tällä parempaa talvihoidon laatua asukkaille ja talvihoidon kustannusten hillitsemistä. Lumenvastaanottokapasiteetin nostamiseksi on vuoteen 2033 mennessä seuraavat tavoitteet:
- Lumen maalle läjittämisen vastaanottopaikkoja on käytettävissä yhteensä yhdeksän (9) kappaletta,
- Lumen sulattamiseen ja puhdistamiseen tarkoitettuja vastaanottopaikkoja on käytettävissä yhteensä kaksikymmentäyksi (21) kappaletta,
- Lumen lähivarastointia varten on varattu kaupunkitilaa ajokaistoilta, pysäköintipaikoilta, aukioilta ja puistoista,
- Lumen merivastaanoton varajärjestelyn käyttöperiaatteet on määritetty olosuhteille, jossa nykyiset ja tulevat merivastaanoton korvaavat ratkaisut eivät riitä lumenhallinnan tarpeille,
- Uutta liiketoimintaa on muodostunut lumen hallintaan ja lumen hyödyntämiseen liittyen.
Lumenvastaanottopaikoissa on estettävä haitta-aineiden ja mikromuovien päätyminen ympäristöön erityisesti arvokkaiden luontoalueiden läheisyydessä. Herttoniemen lumenvastaanottopaikan ympäristönsuojelutarpeiden selvittämisen jälkeen on ryhdyttävä pikaisiin toimiin haittavaikutusten lieventämiseksi, jotta Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle tai lähiympäristöön ei päädy haitta-aineita ja roskaa lumen varastoinnista.
Hankekokonaisuudella turvataan kaupungin toimivuus talviaikaan sekä edistetään monia kaupunkistrategian tavoitteita, kuten "Kunnianhimoista ilmastovastuuta ja luonnonsuojelua" ja "Toimiva kaupunki" -teemojen tavoitteita.
Hankekokonaisuuden lisäksi on käynnissä erillinen "Talvihoidon laadun parantamisen toimenpideohjelma vuosille 2022-2032".
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Erkki Sarvi ja projektinjohtaja Tero Koppinen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus: Otso Kivekäs:
Esitysehdotukseen lisätään seuraava kappale: "Lumenvastaanottopaikoissa on estettävä haitta-aineiden ja mikromuovien päätyminen ympäristöön erityisesti arvokkaiden luontoalueiden läheisyydessä. Herttoniemen lumenvastaanottopaikan ympäristönsuojelutarpeiden selvittämisen jälkeen on ryhdyttävä pikaisiin toimiin haittavaikutusten lieventämiseksi, jotta Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueelle tai lähiympäristöön ei päädy haitta-aineita ja roskaa lumen varastoinnista."
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
23.05.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tero Koppinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 78342
Erkki Sarvi, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 23137
This decision was published on 06.10.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550