Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2022 toteutumisen arviointi Helsingissä

HEL 2023-001629
More recent handlings
Case 16. / 53 §

Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2022 toteutumisen arviointi Helsingissä

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti
hyväksyä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman 2022 toteutumisen arvioinnin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 25.11.2021 (§ 250) terveydensuojelun valvontasuunnitelman vuodelle 2022 päivitettynä osana Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaa 2020 - 2024. Tässä selvityksessä arvioidaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman toteutumista vuonna 2022.

Suunnitelman mukainen valvonta on maksullista. Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa sisältää terveydensuojelun valvonnan maksut.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Terveydensuojelun valvonnan toteutuminen vuonna 2022

Terveydensuojeluvalvontaa keskitettiin valvonnan valtakunnallisiin painopistealueisiin. Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita olivat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut ja muut lasten käytössä olevat kokoontumistilat, sekä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköt. Terveydensuojelun valvontaa kohdennettiin myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Neuvonnassa ja ohjauksessa painopisteenä oli toimijoiden tukeminen omavalvonnan käyttöönottamisessa.

Ympäristöpalvelut käsitteli terveydensuojeluun liittyneitä toimenpidepyyntöjä, antoi lausuntoja rakennus- ja ympäristölupakohteisiin liittyen sekä osallistui ajankohtaisten kaavakohteiden käsittelyyn ympäristöpalvelujen kaavatyöryhmässä. Asuntoja koskevien toimenpidepyyntöjen käsittelyä pystyttiin nopeuttamaan edellisvuoteen verrattuna, vaikka edelleen on ollut tarve suunnata rajallista henkilöstöresurssia ruuhkautuneeseen asuntoyhteisöjen tupakointikieltohakemusten käsittelyyn.

Yksikön toimintaan vaikutti vuoden alussa voimaan astunut uudistunut terveydensuojelulaki, jonka johdosta toiminnanharjoittajilta alettiin periä vuotuinen valvonnan perusmaksu laissa määritellyistä toimipaikoista ja toiminnoista. Myös ilmoitusvelvollisuuteen tuli tarkennuksia. Terveydensuojelulain muutosten johdosta yksikössä panostettiin toiminnanharjoittajien tiedottamiseen ja neuvontaan sekä valtakunnallisen toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmän VATI:n kohderekisterin tietojen päivittämiseen ja tarkastamiseen. Kohderekisterin päivittämisen johdosta valvottavien toimintojen lukumäärä väheni jonkin verran valvontasuunnitelmaan nähden. Terveydensuojelulain mukaisia ilmoituksia käsiteltiin huomattavasti enemmän kuin edellisinä vuosina.

Valvonnassa kehitettiin kohdekohtaista riskinarviointia, minkä pohjalta toimipaikan ja toiminnan tarkastustiheys määräytyy. Ilmoitusten käsittelyyn laadittu riskinarvioinnin menettelyohje otettiin käyttöön vuoden alusta ja sitä päivitettiin syksyllä lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten osalta. Lisäksi yksikössä laadittiin opinnäytetyönä kohdekohtainen riskinarviointimalli kouluille, päiväkodeille ja muille huoneistoille, mikä otettiin käyttöön loppuvuonna valvontasuunnitelman mukaisilla tarkastuksilla. Riskinarviointimallin laatimiseen osallistuivat suunnitelmallisia tarkastuksia tekevät tarkastajat mm. työpajoissa ja mallin testauksessa.

Koronapandemian vaikutukset valvontaan vähenivät vuonna 2022. Tarkastusten toteuttamista osittain etänä jatkettiin, sillä etätarkastusmalliin kuuluva etäyhteyden avulla toteutettu alkukeskustelu on havaittu toimivaksi esimerkiksi suurten toimipaikkojen ja kokonaisuuksien tarkastuksissa.

Valvontasuunnitelman mukaisten tarkastusten jälkivalvontaa kehitettiin niin, että suunnitelmallisilla tarkastuksilla havaittujen epäkohtien korjaustoimenpiteiden seurannasta laaditaan aina tarkastuskertomus. Mikäli toimenpiteiden seuranta ei edellytä tarkastusta valvontakohteessa, tehdään asiakirjatarkastus. Tarkastuskertomuksen laatiminen kaikesta jälkivalvonnasta, myös asiakirjatarkastuksista, lisää tehdyn valvontatyön läpinäkyvyyttä ja selkeyttää valvonnan vaiheita.

Seuraavaksi esitetyt suunnitelmallisen valvonnan toteumat sisältävät terveydensuojelun valvontasuunnitelman mukaiset tarkastuskäynnit sekä seurannan asiakirjatarkastukset ja tarkastuskäynnit. Lisäksi arvioinnissa käytetään VATI-järjestelmän rakenteen vuoksi tarkastettujen toimipaikkojen sijaan tarkastettujen toimintojen lukumääriä. Edellä mainitut muutokset vaikuttavat osaltaan toteutuneiden tarkastusten kokonaismääriin.

Suunnitelmallisen valvonnan toteutuminen vuonna 2022

Terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vuodelle 2022 suunniteltiin Helsingissä tehtäväksi yhteensä 869 tarkastusta (1140 vuonna 2021). Tarkastusten määrä perustuu Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) määrittelemiin tarkastustiheyksiin.

Toteutunut tarkastusmäärä oli 504 tarkastusta eli suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 58 % (vuonna 2021 toteutui 329 tarkastusta, 29 %). Valvonnalla katettiin 24 % terveydensuojelulain suunnitelmallisen valvonnan kohteista (11 % vuonna 2021). Suunnitelmallisen valvonnan toteutumisen raportti on taulukkomuodossa liitteenä. Suunnitelman mukaisista tarkastuksista laadittiin tarkastuskertomukset ja tarkastuskäynneistä perittiin taksan mukainen maksu.

Suunnitelmalliset tarkastukset ja näytteenotto

Talousvesi ja suuri vesilaitos (HSY)

Talousveden valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti sekä näytteiden että tarkastusten osalta.

Valvontanäytteet otettiin riskinarviointiin perustuen ympäristöpalveluiden laatiman näytteenottosuunnitelman mukaisesti elintarvikehuoneistojen kuten henkilöstöravintoloiden ja päiväkotien hanoista eri puolilta jakeluverkostoa. Suunnitelman mukaisesti MetropoliLab Oy otti HSY:n jakamasta talousvedestä 356 näytettä. Lisäksi raakavedestä otettiin 18 näytettä ja 12 näytettä vesilaitokselta lähtevästä vedestä. Lisäksi otettiin 21 tutkimustuloksen varmentavaa uusintanäytettä. Lisäksi Sipoon Veden jakamasta talousvedestä otettiin kolme säännöllisen valvonnan näytettä Helsingin Östersundomin alueelta. HSY vesihuollon sekä Sipoon Veden Helsinkiin toimittama talousvesi täytti hyvälle talousvedelle asetetut mikrobiologiset ja kemialliset laatuvaatimukset. Kemialliset ja mikrobiologiset laatutavoitteet täyttyivät suurimmassa osassa näytteitä.

Ympäristöpalvelut teki HSY:n toimintaa koskevat suunnitelmalliset tarkastukset (2 kpl) riskinarvioinnin perusteella. Tarkastuksilla käytiin läpi mm. HSY:n riskinhallintaa, omavalvontaa, erilaisia häiriötilanteita vedenpuhdistuslaitoksilla ja verkostossa sekä varautumista ja varavedenjakelua. Tämän lisäksi tehtiin kaksi valvontasuunnitelman mukaista tarkastusta, joista yksi tehtiin vesiosuuskunnalle ja yksi toimijalle, joka jakaa vettä osana kaupallista toimintaa. Sipoon Veden tarkastuksesta vastaa Porvoon ympäristöterveydenhuolto.

HSY:n Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen perusparannustyöt, laitoksen kapasiteetin nosto ja otsonilaitoksen saneeraus on edellyttänyt otsonilaitoksen poistamista tuotantokäytöstä, jolloin veden laatua on seurattu tehostetusti. Toiminnan muutos on terveydensuojeluviranomaisen hyväksymä (5.4.2022, 13 §). Lisäksi ympäristöpalvelut osallistui HSY:n yhteistoimintaharjoitukseen elokuussa 2022.

Uima-allastilat ja allasvesi

Yleisiä uimahalleja ja muita allastiloja oli valvonnassa vuonna 2022 yhteensä 57, joista 12 oli uimahalleja, neljä maauimaloita ja 41 muita yleisiä allastiloja kuntoutuslaitoksissa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä liikuntakeskuksissa ja kouluissa. Yleisiin allastiloihin tehtiin yhteensä 42 suunnitelmallista tarkastusta (26 vuonna 2021) ja oman riskinarvioinnin perusteella suunniteltu tarkastusmäärä toteutui. Valviran suosittelemalla tarkastustiheydellä (1 tarkastus vuodessa) laskettuna tarkastusmäärästä toteutui 74 % (45 %).

Allasvesinäytteitä suunniteltiin otettavan 1200 - 1400. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin vuoden aikana yhteensä 1294 (875 vuonna 2021). Suunniteltu näytemäärä toteutunut, vaikka allastilat olivat kiinni tammikuussa. Lisäksi otettiin 17 uusintanäytettä (24). MetropoliLab Oy otti suurimman osan näytteistä kohteiden näytteenottosuunnitelmien mukaisesti. Muutama kohde otti näytteet itse.

Uimarannat ja uimarantavesi

Uimakaudella 2022 Helsingissä oli valvonnassa 25 yleistä uimarantaa, joista 12 oli suuria yleisiä uimarantoja ja 13 pieniä yleisiä uimarantoja. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset tehtiin 25 uimarannalle.

Valvontanäytteitä suunniteltiin otettavan yhteensä 121. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin 121, joista 69 otettiin suurilta yleisiltä uimarannoilta ja 52 pieniltä yleisiltä uimarannoilta. Lisäksi otettiin 11 uusintanäytettä sekä 3 lisänäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet näytteenottosuunnitelman mukaisesti.

Vuoden 2022 uimakauden päätyttyä päivitettiin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (177/2008) mukainen suurten uimarantojen uimavesien luokittelu, joka perustuu neljän edellisen uimakauden valvontatutkimustuloksiin. Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin erinomaisiksi (4), hyviksi (2), tyydyttäviksi (4) ja huonoiksi (2). Huonoon uimavesiluokkaan luokiteltujen rantojen osalta jatkettiin toimenpiteitä huonon vedenlaadun syiden selvittämiseksi. Vuoden 2022 uimakauden aikana suositeltiin uimisen välttämistä kahdella rannalla (Marjaniemen ja Pikkukosken uimarannat) huonon uimavesiluokituksen vuoksi. Pikkukosken uimarannalla suositeltiin välttämään uimista vain rankkasateiden yhteydessä, sillä uimakaudella 2021 tehtyjen selvitysten perusteella voitiin osoittaa, että Vantaanjoen vedenlaatu huononee rankkasateiden yhteydessä, kun sadevedet huuhtovat maanpinnan mikrobeja veteen. Uinnin välttämissuositukset rankkasateiden aikaan koskivat myös Vantaanjoen pieniä yleisiä uimarantoja (Pakila ja Tapaninvainio).

Uimakauden 2022 päätyttyä tehtävässä suurten uimarantojen uimavesiluokituksen päivityksessä kaksi uimarantaa pysyi huonossa uimavesiluokassa, vaikka niiden osalta oli noudatettu tihennettyä suunniteltujen vesinäytteiden määrää uimakausilla 2021 ja 2022. Lisäksi kaksi muuta uimarantaa putosi tyydyttävästä uimavesiluokasta huonoon luokkaan uimakauden 2022 jälkeen ja yksi uimaranta laski hyvästä uimavesiluokasta tyydyttävään. Syitä uimarantojen ajoittaisiin huonoihin näytetuloksiin tutkittiin ja pyrittiin ennaltaehkäisemään yhteistyössä rantojen ylläpitäjän, ympäristöseuranta- ja valvontayksikön ja Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) kanssa.

Yhdessä ympäristöseuranta- ja valvontayksikön kanssa toteutettiin tryptofaaniprojekti kesällä 2022, jonka tarkoituksena oli selvittää suolistoperäisten mikrobien lähteitä Marjaniemen uimarantavedessä. Projektin perusteella voitiin mitä todennäköisimmin rajata yksi merkittävä päästölähde sijoittumaan Strömsinlahdelle laskevan Mustapuron varteen ja päästöjen arvioitiin olevan todennäköisesti suuria pulsseja raakajätevettä. Sateet säätelevät projektin tuloksien perusteella ainakin osittain päästölähdettä.

Erityisesti huonoksi luokiteltujen uimarantojen tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että mahdollisia toimenpiteitä vedenlaadun parantamiseksi ja päästölähteiden selvittämiseksi jatketaan tulevina vuosina yhteistyössä eri tahojen kanssa. Selvityksiä ja toimenpiteitä kohdistetaan myös Aurinkolahden uimarannalle, jossa veden laatu on tällä hetkellä luokiteltu tyydyttäväksi.

Lasten, nuorten ja vanhusten käyttöön tarkoitetut tilat

Erityisryhmien käyttöön tarkoitettuihin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 442 tarkastusta (595 vuonna 2021). Erityisryhmillä tarkoitetaan lapsia, nuoria, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja sairaita. Näitä huoneistoja ovat muun muassa peruskoulut, lukiot ja muut oppilaitokset, lasten päivähoitotilat, leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kerhotilat, vanhusten palveluasunnot, lastensuojelun yksiköt ja muut sosiaalialan yksiköt. Näitä valvontakohteita oli suunnitelmaa laadittaessa VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1324, mutta 15.2.2023 päivitettynä tietona valvottavia toimintoja oli 1118. Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 58 % (vuonna 2021 toteutuma oli 24 %). Tarkastuksia tehtiin 255 (141) ja ne jakautuivat erityyppisiin toimintoihin seuraavasti:

- päivähoitotiloihin tehtiin 115 tarkastusta (71 tarkastusta vuonna 2021),
- kouluihin ja oppilaitoksiin tehtiin 85 (41) tarkastusta,
- sosiaalialan yksiköihin tehtiin 42 (13) tarkastusta ja
- leikkipuistoihin ja muihin lasten ja nuorten kohteisiin tehtiin 13 (16) tarkastusta.

Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot

Korkeaa hygieniatasoa edellyttäviin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 339 tarkastusta (458 tarkastusta vuonna 2021). Näihin huoneistoihin luetaan kauneushoitolat, tatuointipaikat, solariumit, julkiset majoitushuoneistot, yleiset saunat ja julkiset liikuntatilat. Näitä valvontakohteita oli suunnitelmaa laadittaessa VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1468, mutta 15.2.2023 päivitettynä tietona valvottavia toimintoja oli 938. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 52 % (vuonna 2021 toteuma oli 29 %). Tarkastuksia tehtiin 176 (133) ja ne jakautuivat erityyppisiin toimintoihin seuraavasti:

- kauneushoitoloihin kohdistui 58 (62 vuonna 2021) tarkastusta,
- julkisiin liikuntatiloihin tehtiin 46 (36) tarkastusta,
- tatuointipaikkoihin tehtiin 34 (16) tarkastusta,
- solariumeihin tehtiin 4 (1) tarkastusta,
- majoitushuoneistoihin tehtiin 31 (10) tarkastusta ja
- yleisiin saunoihin tehtiin 3 (8) tarkastusta.

Suunnitelmallisen valvonnan teemat ja toimenpiteet

Koko suunnitelmakauden 2020 - 2024 ajalle ulottuvia teemoja edistettiin vuoden 2022 aikana. Yhtenäisen valvonnan teemaa edistettiin käymällä vuoropuhelua valvonnan toimintatavoista valvontayksiköiden kanssa (mm. kuuden suurimman kunnan kesken järjestetty tapaaminen ja koulujen tarkastamisen vertaisarviointi Uudellamaalla).

Toiminnanharjoittajia ohjattiin toteuttamaan omavalvontaa antamalla neuvontaa tarkastuskäynneillä ja muissa sopivissa yhteyksissä, kuten lausuntoja annettaessa.

Terveydellisten olojen valvonnan teeman mukaisesti radonvalvontaa tehtiin suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä huomioimalla sisäilman radonpitoisuuden lainsäädännön mukaisuus sekä antamalla tarvittaessa ohjausta radonpitoisuuden mittaamiseksi. Lisäksi varuskuntien ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluviin majoituskasarmeihin tehtiin suunnitelman mukainen tarkastus.

Ilmoitusten käsittely ja toimenpidepyynnöt

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisista ilmoitusvelvollisista toiminnoista käsiteltiin 628 ilmoitusta (194 vuonna 2021), joista 360 koski toiminnan aloittamista, toiminnan olennaista muuttamista tai toiminnanharjoittajan vaihtumista sekä 268 toiminnan lopettamista.

Asuntoja koskevia toimenpidepyyntöjä käsiteltiin 250 (256 vuonna 2021) ja ne koskivat pääosin ilmanvaihdon puutteita, hajuhaittoja, kosteus- ja homevaurioita, sekä aiempaa enemmän melua. Tarkastuksia asuntoihin tehtiin 160 (166 vuonna 2021). Toimenpidepyyntöjen käsittelyä tehtiin paljon asianosaisten kanssa neuvotellen ja ohjausta antaen, jolloin puutteiden ja epäkohtien korjauksia saatiin etenemään suurelta osin ilman tarkastuksia. Varsinaisten toimenpidepyyntöjen käsittelyn lisäksi asumisterveysneuvontaan tulleista yhteydenotoista (1744 ) suurin osa on hoidettu neuvonnalla ja ohjauksella ilman niiden etenemistä varsinaiseen toimenpidepyynnön käsittelyyn.

Laivatarkastukset

Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR 2005) mukaisia laivatarkastuksia tehtiin Helsingin satamissa yhteensä 60. Todistus saniteettitoimenpiteistä vapauttamisesta (Ship Sanitation Control Exemption Certificate) annettiin 59 tarkastetulle alukselle ja todistus tehtävistä saniteettitoimenpiteistä (Ship Sanitation Control Certificate) annettiin yhdelle alukselle. Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen alkaessa WHO antoi ohjeistuksen, että alusten saniteettitodistuksille voitiin myöntää 30 päivän jatkoaikoja ilman tarkastusta. Näitä jatkoaikoja myönnettiin 1.

Ruumiinkuljetusluvat

Ruumiiden kuljettamisesta tehdyn sopimuksen (SopS 13/1989) mukaisia ruumiinkuljetuslupia myönnettiin 63 vuonna 2022 (26 vuonna 2021). Ruumiinkuljetuslupa myönnettiin asiakirjojen ja arkkuunsulkemiseen liittyvän tarkastuksen perusteella. Ruumiinkuljetuslupien myöntämisestä ei peritty maksua.

Sidosryhmäyhteistyö ja projektit

Ympäristöterveysyksikkö oli vuonna 2022 mukana monessa sidosryhmän hankkeessa tai työryhmässä. Ympäristöterveysyksikön edustaja oli mukana sekä kaupungin sisäilmaryhmässä että eri toimialojen alatyöryhmissä. Yksikön yhteistyötä Helsingin kaupungin epidemiologisen toiminnan kanssa vahvistettiin osana varautumista epidemioihin. Ympäristöterveysyksikkö osallistui myös kaavoituksen viranomaisvalmisteluun ympäristöpalveluiden kaavatyöryhmän kautta.

Vuonna 2021 aloitettua päivähoitotilojen siivous- ja hygieniakäytäntöjä koskevaa tarkastus- ja kyselyprojektia jatkettiin vuonna 2022. Projektin yhteenveto valmistuu vuoden 2023 alkupuolella.

Elintarviketurvallisuusyksikkö toteutti kesän 2022 aikana projektin, jonka tarkoituksena oli selvittää veden laatua ja vesihuollon järjestelyjä saarissa olevissa elintarvikehuoneistoissa. Projektissa otettiin 18 talousvesinäytettä ja selvityksestä tehtiin opinnäytetyö. HSY:n vesijohtoverkoston ulkopuolisten elintarviketoimintaa sisältävien saarikohteiden veden laatu on pääsääntöisesti hyvä ja vesi on turvallista käytettäväksi. Juomavedeksi tarkoitetusta vedestä löytyi muutamia ylityksiä laatutavoitteissa. Pitoisuuksien ylitykset eivät aiheuttaneet terveyshaittaa, vaan ilmenivät lähinnä poikkeavuuksina veden maussa. Kohteissa, joissa talousvedessä oli ylityksiä laatutavoitteissa ja -vaatimuksissa, vettä käytettiin vain pesuvetenä ja veden käyttö oli vähäistä. Jatkossa veden laatua on tarpeen tutkia säännöllisesti.

Vuonna 2022 toteutettiin Helsingin ympäristöterveysyksikön vetämänä projekti, jossa selvitettiin legionellabakteerien esiintymistä porealtaissa ja muissa lämminvesialtaissa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Keski-Uudellamaalla. Tällä hetkellä legionellabakteereja ei tutkita säännöllisesti allasvesistä eikä niiden esiintyvyydestä uima-altaissa ole kattavaa tietoa. Näytteitä projektissa otettiin 32, joista 13 oli Helsingistä. Helsingistä otetuista näytteistä ei legionellabakteereja löytynyt. Otetuista 32 näytteestä vain yhdessä todettiin legionellabakteereita. Projektin perusteella legionellabakteereja ei esiinny yleisesti porealtaiden tai muiden lämminvesialtaiden vesissä pääkaupunkiseudulla. Legionellaa todettiin yhdestä altaasta eli esiintyminen on kuitenkin mahdollista. Projektin perusteella todettiin, että legionellabakteerien tutkimista porealtaista ja vastaavista on syytä edistää tulevaisuudessa.

Terveydensuojelun valvonnan henkilöstövoimavarojen toteutuminen

Vuonna 2022 kaikkeen terveydensuojelun valvontaan oli suunniteltu 23,5 henkilötyövuotta (htv), toteuman ollessa 21,3 htv (91 %). Toteuma kasvoi vuodesta 2021 (18 htv). Suunniteltujen henkilöstövoimavarojen täysimääräistä toteutumista haastoivat useat henkilöstömuutokset ja rekrytoinneista syntyneet viiveet tehtävän täyttämiseen.

Terveydensuojelun valvontaan käytettävissä olevat henkilöstövoimavarat ovat kasvaneet vuosina 2021–2022. Positiivinen muutos henkilöstövoimavaroissa ja panostaminen valvonnan kehittämiseen näkyvät valvontakattavuuden paranemisessa. Valvonnan painopistettä ja resursseja kohdennettiin ensisijaisesti suunnitelmalliseen riskiperusteiseen valvontaan ja sen kehittämiseen.

Terveydensuojelun valvonnan tulot

Terveydensuojelun valvonnasta kertyi tuloja yhteensä 409 187 euroa, josta uutta lakisääteistä valvonnan perusmaksutuloa oli 150 000 euroa. Valvonnan kokonaistulot, huomioimatta perusmaksua, olivat 259 187 euroa ja kasvoivat edellisvuodelta (151 155 euroa). Suunnitelmallisen valvonnan osuus tuloista oli 190 897 euroa (120 140 euroa vuonna 2021). Terveydensuojelun valvonnasta saadut tulot eivät kohdennu suoraan ympäristöpalveluissa tehtävään terveydensuojelun valvontaan.

Close

This decision was published on 21.03.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Ask for more info

Tiina Rastas, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32026

tiina.rastas@hel.fi

Attachments

1. Terveydensuojelun_valvontasuunnitelman_toteuma_liite_2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.